e-világ
A widgetek diadala
A Miner blogkeresőről esett már szó lapunk 2009/7. számának Közösségi visszhanggyűjtő című cikkében. Az írás akkor külön kiemelte, hogy az oldalon tematikus mellékletek is találhatók, így a könyves, a filmes, az autós és a hasonló témák iránt érdeklődők külön felületen böngészhetik az odavágó bejegyzéseket.
Örömteli esemény, hogy immár a Miner keresztény melléklete is megkezdte működését; a http://kereszteny.miner.hu/ címen érhető el. Önmagában e tény persze még nem lenne elegendő ahhoz, hogy ismét szóba kerüljön ez a webhely, azonban a múlt hét végén a blogkereső fejlesztői újabb érdekes dolgot jelentettek be: A nagy étteremalakítás című televíziós műsor weboldalába beépül a Miner gasztrokeresője (http://www.viasat3.hu/etteremalakitas/05.html).
A weboldalon megjelenő, többnyire eltérő stílusú dobozok a widget nevet viselik, megjelenésük a honlapok új generációját jelenti.
A világhálót alkotó hipertextes oldalak alapvető tulajdonsága, hogy a különböző lapokat linkek köthetik össze, amelyek révén nem lineárisan lehet haladni az egyes részek között. A widget viszont jóval túlmegy ezen, mivel egy másik honlap tartalmi elemeit jeleníti meg egy adott helyen. Így válik lehetővé, hogy az éttermi valóságshow honlapjába a blogkereső szakácskönyve integrálódik, valamint hogy a felületen megjelennek azok a bejegyzések, amelyekbe a recept szerzője az „étteremalakítás” szót írta.
A világhálót használók internetes tevékenységüket tekintve két csoportba oszthatók. Egyik felük csak igénybe vesz bizonyos szolgáltatásokat: híreket olvas, közösségi site-okat látogat; röviden szólva ők az interneten is csak fogyasztók. A felhasználók másik fele az a réteg, amelyik tartalomszolgáltatóként is működik, még ha ezt csak egy blog erejéig teszi is. A blog azonban olyan mikrokozmosz, amely igen jól jellemzi a felhasználóját. A személyes preferenciák – kedvenc filmek, könyvek, autók, márkák – legjobb lenyomatai is a webes naplók.
A widgetek éppen arra adnak módot, hogy ki-ki a saját hovatartozását megjelenítse. Annál jobb reklám pedig nincsen, mint hogy egy felhasználó a saját oldalára kiteszi egy cég vagy szervezet kisalkalmazását.
Az internet soha nem a centralizáltságáról volt ismert, a widgetek pedig egy újabb határt törnek át. Ezentúl nincsen szükség olyan portálok fejlesztésére, amelyek mindent maguk nyújtanak, ha bizonyos szolgáltatások máshol már elérhetőek. Főleg olyan oldalak esetén érdemes instant megoldást választani, amelyeknek szűkös a költségvetésük.
A legjobb példa ezekre a hozzászólások kezelése: a legtöbb weboldalon nem kapunk visszajelzést arról, ha egy hozzászólásunk után másvalaki is véleményt fűzött a bejegyzéshez. A Disqus (http://disqus.com/) beépíthető rendszere közösségivé teszi a kommentelést azáltal, hogy nemcsak egy gyűjtőoldalon mutatja az összes saját aktivitásunkat, de ismerőseink különböző hozzászólásait is megtekinthetjük. És természetesen értesülünk az új véleményekről is.
Hasonlóképpen egyszerű a Facebook közösségi oldal rendszerének beillesztése is: regisztráció után két-három sornyi programkód beszúrásával máris olyan hozzászólásmotor jelenik meg az oldalon, amelynek révén facebookos barátaink is értesülhetnek arról, hogy minket milyen téma fogott meg. És ez nem utolsó szempont egy olyan területen, ahol a személyes véleményeknek lehet hangot adni.
Azt hihetnénk, hogy a widgetek fejlesztése csak az élvonalba tartozó oldalak kiváltsága. Ez azonban olyannyira nincsen így, hogy a tavaly nyári Szélrózsa találkozó előtt az evangélikus fesztivál weboldalán azok a napi igék jelentek meg, amelyek az Evangélikus Életből a myLutherre kerültek fel. Persze jó lenne a napi igéket valamennyi evangélikus honlap számára elérhetővé tenni, widgetként a hívek pedig akár saját blogjukba is beilleszthetnék őket. Akár egy jól hangzó jelmondatot is lehetne választani ehhez: „Misszió – automatikusan”.
Nagy Bence