e-világ
Tavaszi zsongás
Ha mindenki által érthető hasonlattal szeretnénk élni, akkor azt kell mondanunk, hogy tavasszal nemcsak a természet újul meg, hanem a webes fejlesztések is új erőre kapnak. Noha a jól működő internetes projektek esetében legtöbbször állandó fejlődésről beszélhetünk, a tél végével bekövetkező „szárbaszökkenési fázis” inkább annak tulajdonítható, hogy márciusban két olyan konferencia is van, amelyek célja részben a friss internetes üzleti vállalkozások bemutatása. Az ilyen rendezvényeken pedig a bemutatkozáson túl fontos ismeretségek köthetők, valamint számos jó ötlettel is találkozni lehet.
Immár negyedik alkalommal rendezték meg március 3-án a Web 2.0 Symposiumot (http://web24.ap.hu/), de első ízben épült az esemény a külföldön már bevált BarCamp-mintára: bárki jelentkezhetett előadás megtartására, valamint minden résztvevő kiválaszthatta, hogy melyik programpont érdekli őt a leginkább, és a végleges menetrendet ennek alapján állították össze. Bár a BarCamp alapvetően a résztvevők szervezési aktivitására épít, a #web24 valójában profi módon összehozott rendezvény volt. A meghívott előadók, a helyszín és az ellátás tükrében a csaknem negyvenezer forintos belépő ugyan nem is tűnik soknak, viszont éppen ezért ez a rendezvény inkább az üzletemberek figyelmét kelthette fel.
A március 16-án zajlott StartUP-konferencia (http://startup.conf.hu/) ezzel szemben sokkal inkább a fejlesztőket szólította meg, noha az előzetes regisztrációk alapján a résztvevők fele az „inkább üzletember” kategóriába sorolta magát. Mindenesetre ezen a rendezvényen jóval kevesebb öltönyt lehetett látni, igaz, ebédre is csak pizza volt a lenyűgöző svédasztalos kínálat helyett. Ez persze ingyenes részvétel mellett. A lazább légkör ellenére azonban a #startup konferencia is érdekes kerekasztal-beszélgetéseket kínált, valamint az induló webes vállalkozások közül is nagyobbat merített.
A két rendezvény metszéspontja három startup volt, az induló netes vállalkozások a #web24-en kerekasztal-beszélgetés keretében mutatkozhattak be, míg a #startup-on önálló prezentációval szerepeltek. A veledutaztam.hu, a turulmeme.com és a moly.hu egyaránt rétegalkalmazások, viszont a mögöttük álló ötlet és üzleti lehetőség is igen különböző.
A veledutaztam.hu a budapesti közösségi közlekedésre épít, az oldalon a személyiségjegyek és a használt közlekedési járművek megadása után lehet „járatismerősöket” keresni. A kitaláló, Szabó-Dudás Péter szerint a legjobb példát a buszon látott, de megszólítani nem mert csinos lány jelenti: az oldal olyan módon ad lehetőséget ismerkedésre – amelyhez egy korábbi találkozás szolgálhat alapul –, hogy nem igényel személyes kontaktust. Bár szponzorra könnyen találtak a BKV személyében, néhányan igen szkeptikusak az ötlet életképességét tekintve.
A turulmeme.com a Google Readerre épülő hírportál. Működése roppant egyszerű: az RSS-olvasóban egymásnak ajánlott hírekből és blogbejegyzésekből egy valódi portált készít, ezzel részben meg is felelve korunk egyik kihívásának, az információdömping szűrésének. A fejlesztő, Séra László neve ismerős lehet már a Mitörtént hírportál (http://mitortent.hu/) kapcsán. Technikai szempontból szintén rendkívül érdekes projektről van szó, amely egy szűk réteg remek játszótere máris, noha üzleti szempontból éppen emiatt kedvezőtlen. A fejlesztő ennek tudatában nonprofit szervezeteknek kínál megjelenési lehetőséget az oldalon.
A moly.hu könyves közösségi oldalról már többször is volt szó az EvÉlet hasábjain, és nem csak azért, mert az oldal fejlesztője történetesen e sorok írója. Az ötlet és a kivitelezés dicséretén túl az idei startup-konferenciák után ez a projekt szerepelt példaként, ha induló vállalkozások közösségépítéséről és kommunikációjáról volt szó. A jó kommunikáció a legkönnyebb út a kapcsolati tőke építéséhez, a kapcsolati tőke pedig a valódi befektetőkhöz.
A #startupon még jó pár oldal bemutatkozott, amelyekről szintén érdemes lesz majd írni. A legtöbb ilyen vállalkozást hazánkban is csak garázscégekként emlegetik, ezekre pedig köztudottan a szűkös erőforrások és a fejlesztői lelkesedés a jellemzők. Éppen ezért ötletek és megoldások terén itt érdemes alaposan körülnézni, mert ebben a két dologban nem sokban különböznek az egyházaktól.
A # jellel kezdődő kifejezések a rendezvényeknek a résztvevők által használt azonosítói. Ezeket címkeként használva a Turulcsiripen (pl. http://turulcsirip.hu/tag/startup) az előadások, illetve a kerekasztal-beszélgetések Twitteren zajló „élő közvetítését” lehet visszakeresni.
Nagy Bence