Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2009 - 17 - Fa­ce­book be­szél­ni ma­gyar

e-világ

Fa­ce­book be­szél­ni ma­gyar

Nem­ré­gi­ben lett hi­va­ta­los a Fa­ce­book ma­gyar ke­ze­lő­fe­lü­le­te, így ha­ma­ro­san a leg­na­gyobb „ha­zai” ol­da­lak kö­zé ka­pasz­ko­dik fel az ame­ri­kai web­ol­dal. A ma­gyar nyel­vű fel­hasz­ná­lók szá­mát csak be­csül­ni le­het, je­len­leg olyan száz-két­száz­ezer kö­rü­li­re te­szik rész­vé­te­lün­ket a mint­egy két­száz­mil­li­ós fel­hasz­ná­ló­tá­bor­ban. Így bár nem­ze­ti szin­ten messze el­ma­rad a pi­ac­ve­ze­tő IWIW-től, a gya­ra­po­dá­si mu­ta­tó a Fa­ce­book ese­tén még me­re­de­ken emel­ke­dik.

A Fa­ce­book ko­ránt­sem csú­fol­ha­tó in­ter­ne­tes te­le­fon­könyv­nek, aho­gyan né­ha fent em­lí­tett ma­gyar ri­vá­li­sá­val te­szik, rá­adá­sul min­dig ak­kor vál­toz­tat­nak raj­ta, ami­kor az in­ter­ne­tes kö­zeg már új­faj­ta kö­zös­sé­gi szol­gál­ta­tá­so­kat igé­nyel.

Je­len­leg a Fa­ce­book fő né­ze­te egy­faj­ta idő­vo­nal, amely­re az is­me­rő­sök ál­tal vég­zett te­vé­keny­sé­ge­ket fű­zik fel, ezek pe­dig igen sok­fé­lék le­het­nek. Fő vo­nu­lat­ként stá­tus­üze­net­ben tá­jé­koz­tat­hat­juk is­me­rő­se­in­ket ar­ról, hogy mit gon­do­lunk, csi­ná­lunk vagy lá­tunk ép­pen. De ugyan­úgy szá­mos kül­ső web­ol­da­lon jár­va dönt­he­tünk úgy, hogy meg­osz­tás­ra ér­de­mes­nek tart­juk az adott he­lyet, és ilyen­kor pár kat­tin­tás­sal a sa­ját üze­net­fo­lya­munk ré­szé­vé vá­lik az adott ér­de­kes­ség.

A tör­té­né­se­ket ked­venc­nek le­het je­löl­ni, és a hoz­zá­szó­lá­sok le­he­tő­sé­gét hasz­nál­va min­den egyes elem ön­ál­ló cse­ve­gő­tér­ként is mű­kö­dik. Ez utób­bi a my­Lu­ther-fel­hasz­ná­lók­nak már is­me­rős le­het, a ta­valy ja­nu­ár­ban in­dult evan­gé­li­kus kö­zös­sé­gi ol­dal ennyi­ben meg is előz­te a ko­rát, bár már ab­ban az idő­ben is le­he­tett sej­te­ni a kö­zös­sé­gi ol­da­lak ilyen jel­le­gű irány­vál­tá­sát. A Fa­ce­book mind­ezt tö­ké­le­tes tech­ni­kai ki­vi­te­le­zés­sel te­szi rend­kí­vül könnyen hasz­nál­ha­tó­vá, így emel­ve olyan ma­gas­ra a lé­cet, hogy ke­vés kon­ku­ren­se lesz ké­pes meg­ug­ra­ni.

A rend­szer azon­ban nem­csak ak­ti­vi­tás­kö­ve­tés­ből áll, ha­nem szá­mos kö­zös­sé­gi te­vé­keny­ség­re is le­het hasz­nál­ni. Prog­ram­szer­ve­ző esz­köz­ként is ki­vá­ló: is­me­rő­se­in­ket könnyű tá­jé­koz­tat­ni ese­mé­nyek­ről, sőt ők rög­tön be is je­löl­he­tik, hogy részt fog­nak-e ven­ni raj­ta, vagy sem.

E so­rok író­ja hi­va­ta­los volt a rovat leg­utób­bi cikk­ében be­mu­ta­tott Pre­zi.com el­ső szü­le­tés­nap­já­ra. A ren­dez­vény­re a Fa­ce­boo­kon le­he­tett je­lent­kez­ni, a be­já­rat­nál az on­nan ki­nyom­ta­tott lis­tá­val el­len­őriz­ték a be­lé­pő­ket. Sen­ki­nek nem oko­zott gon­dot, hogy egy in­for­ma­ti­kai cég bu­li­já­ra csak olya­nok lép­het­tek be, akik­nek volt Fa­ce­book-azo­no­sí­tó­juk, eb­ben a kö­zeg­ben ugyan­is ez már ma­gá­tól ér­te­tő­dő­nek szá­mít.

Las­san az is kö­te­le­ző lesz, hogy egy szol­gál­ta­tást fej­lesz­tő cég az al­kal­ma­zá­sá­ból ké­szít­sen a kö­zös­sé­gi ol­dal­ba épü­lő vál­to­za­tot is. Bár­ki bár­mi­lyen jó öt­let­tel elő­áll­hat, a fel­hasz­ná­lók ma­guk­tól nem fog­nak oda áram­la­ni, sőt a kö­te­le­ző re­giszt­rá­ció ál­ta­lá­ban igen ko­moly vissza­tar­tó erő, ami­kor a leg­több in­ter­ne­te­ző már szám­ta­lan ol­da­lon ka­pott tag­sá­got. Ön­ál­ló Fa­ce­book-al­kal­ma­zás­ként azon­ban a ta­gok egy kat­tin­tás­sal bir­tok­ba ve­he­tik az adott szol­gál­ta­tást, rá­adá­sul ha azt úgy ké­szí­tet­ték elő, hogy a fel­hasz­ná­ló üze­net­ér­te­sí­tést is küld­het, ak­kor az is­me­rő­sök is ér­te­sül­nek ar­ról, hogy egy ba­rát­juk be­üze­mel­te ma­gá­nál azt a szol­gál­ta­tást.

Ta­valy in­dult út­já­ra a Fa­ce­book Con­nect, amely ré­vén már kül­ső ol­da­lak is hasz­nál­hat­ják fel­hasz­ná­ló­ik azo­no­sí­tá­sá­ra és be­lép­te­té­sé­re a Fa­ce­book rend­sze­rét. Ezek az al­kal­ma­zá­sok szin­tén vissza tud­nak üzen­ni a Fa­ce­book fe­lü­le­té­re, így nem­csak a fel­hasz­ná­lók áram­lá­sa le­het sza­bad a kü­lön­bö­ző site-ok kö­zött, ha­nem az in­for­má­ci­ó­ké is. Ha a fej­lesz­tők­nek nem áll ren­del­ke­zé­sük­re több tíz­mil­li­ós rek­lám­ke­ret, így le­het a leg­gyor­sab­ban és leg­ha­té­ko­nyab­ban gya­ra­pí­ta­ni fel­hasz­ná­ló­ik szá­mát.

Fej­lő­dé­sét te­kint­ve a Fa­ce­boo­kot leg­in­kább szu­per­exp­ressz­hez ha­son­lít­hat­juk. A kér­dés, hogy a lo­ka­li­zá­ció be­kö­vet­kez­té­vel a ma­gyar „sze­mély­vo­na­tok” mennyi­ben lesz­nek ve­tély­tár­sai. Az IWIW-ről nem­so­ká­ra biz­to­san hal­lunk a most be­ve­ze­ten­dő al­kal­ma­zá­sok kap­csán, a kér­dés, hogy va­jon ennyi elég lesz-e. A Fa­ce­book­kal min­den­eset­re ér­de­mes meg­is­mer­ked­ni…

Nagy Ben­ce