Keresztutak
Alföldi búcsú Füzesgyarmaton
Ha búcsúról beszélünk, elsősorban a katolikus egyház bűnbánó gyakorlatára, a nevesebb búcsújáróhelyekre gondolunk, elég csak a csíksomlyói pünkösdi búcsút említenünk. Evangélikus egyházunkban leginkább a német gyülekezetekben tartottak templombúcsút, annak szentelési évfordulóján, bár Szendrey Ákos néprajzkutató elsősorban a „tótok hosztináját”, azaz templombúcsúját emeli ki. Szintén ő említi a protestáns búcsúk közül a debreceni cívisek nagyerdei „kálvinista búcsúját”, amelyet állítólag annak emlékére tartottak, hogy elrabolt lányaikat itt mentették meg a váradi basa janicsárjaitól. Az unitáriusok homoródfürdői búcsújáról, amely az újsütetű kenyér ünnepe lehetett, már Orbán Balázs is írt.
A Székelyudvarhely melletti Szejkefürdőn, Orbán Balázs síremlékének árnyékában gyűlnek össze 1999 óta a világ unitáriusai, ezzel újjáélesztve az egykori homoródfürdői búcsút, a magyar Alföld unitáriusai pedig második évtizede találkoznak évről évre Füzesgyarmaton.
Az elmúlt hét végén rendezett alföldi unitárius búcsú ünnepi istentiszteletén Papp Gy. László debreceni lelkész hirdetett igét, valamint köszöntötte az éppen húsz éve a gyülekezetben szolgáló Balázsi László lelkészt, főjegyzőt. Ezt követően egy konfirmandus tett bizonyságot hitéről és a hittanórákon tanultakról, ezzel gyarapítva a kicsiny gyülekezet felnőtt tagjainak létszámát. A lelkész házaspár missziós munkájának köszönhetően egyre többen találják meg az utat a templom kapuja felé, ám a konfirmációs ünnepségek még mindig igen ritkának számítanak Füzesgyarmaton vagy a hozzá tartozó szórványvidéken.
Az alföldi búcsúk alkalmával a gyülekezet megemlékezik évfordulóiról vagy az unitárius egyház jeles személyeiről is. Idén Orbán Balázsnak állítottak emléktáblát születésének száznyolcvanadik évfordulója alkalmából (képünkön). A „legnagyobb székely” katolikus családban született, és csak felnőtt korában tért át az unitárius vallásra.
A kalandos életű író, néprajzkutató bejárta a Közel-Keletet, majd tudomást szerezve Athénban a magyar forradalomról, egy szabadcsapattal indult haza, ám Vidinben érte a hír a szabadságharc bukásáról. Ezután a magyar emigránsokat segítette szállással és munkahellyel, sőt Kossuth környezetébe került. 1859-ig nem térhetett haza, mivel a császári hatóságok ellenségnek tekintették.
Az abszolutizmus éveit, az enyhülés időszakát arra használta fel, hogy hat év alatt beutazza a Székelyföldet, az akkor még újdonságnak számító fényképezőgéppel meg is örökítve a látottakat. Munkájának eredményeit hat kötetben adta közre A Székelyföld leírása történelmi, régészeti, természetrajzi s népismei szempontból címmel. Könyve régi stílusa ellenére még ma is érdekes olvasmány, főleg hogy ő írt először részletesen barcasági evangélikus csángó gyülekezeteinkről.
Könyvének megjelenése után Orbán közéleti szereplő lett. A legnagyobb székely a székelykeresztúri választáson elesett a képviselőségtől, de érdekes módon Berettyóújfaluban megválasztották, s így a magyar országgyűlésben képviselhette az 1848-as eszméket. Késői elismerésként 1888-ban a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjává választotta. Orbán Balázs 1890-ben, utódok nélkül hunyt el.
Veres Emese-Gyöngyvér