A hét témája
Denárok, tallérok, forintok Istvántól az Európai Unióig
A magyar pénzverés rövid története
Mindennapjaink megkerülhetetlen velejárója a pénz – nemcsak ma, hanem évszázadok óta. A magyar pénzverés történetének kezdetei első királyunk uralkodásáig nyúlnak vissza. Alábbi összeállításunkban e több mint ezeréves história néhány epizódját idézzük fel.
Az első magyar pénzt Szent István verette 1000 karácsonyán történt koronázása után Esztergomban, csatlakozva így a Nyugat-Európában fennálló denárrendszerhez. Magyarországon egészen a 14. század elejéig kizárólag a kis méretű ezüstpénzt, a denárt, valamint feleakkora súlyú változatát, az obulust verték. Epizódszerűnek tekinthető, és rövid ideig tartott a III. Béla kori rézpénzverés.
Károly Róbert (1288–1342) pénzreformjai keretében került sor két új pénztípus, az aranyforint és az ezüstgaras veretésére. Ez utóbbi adta magának a pénzkorszaknak az elnevezését. A garasrendszer a tallér bevezetésével zárult le, habár garasok időnként készültek egészen a 17. század elejéig. A tallérkorszak fő címlete a súlyos ezüstpénz, a tallér volt, amely mellett természetesen tovább verték az aranypénzeket, akkori nevükön dukátokat, valamint egyéb aprópénzeket, így a denárt, obulust, garast.
1661-ben vezették be a krajcárt. Ez a már címlettel ellátott ezüstpénz a dukátok és tallérok mellett a váltópénz szerepét töltötte be egészen a 19. század végéig. Mindeközben lengyel mintára polturákat is vertek. A II. Rákóczi Ferenc vezette szabadságharc idején (1703–1711) jelentek meg az első forgalmi rézpénzek. Nemesfém pénzek mellett réz váltópénzek verése csak Mária Terézia uralkodása alatt (1740–1780) indult meg. Rézből készültek a korábbi ezüstpénzek, a denárok, krajcárok és polturák is.
Európában az egységes tallérrendszer végét a 19. század folyamán a nemzeti valuták kialakulása jelentette. Magyarországon a tallért a korona követte 1892-ben, amelynek váltópénze a fillér lett. A koronát 1926-ban a pengő váltotta fel, majd 1946-ban bevezették a forintot, amely ma is Magyarország törvényes fizetőeszköze.
Alapanyagok
Leszámítva III. Béla (1148 körül–1196) rövid életű rézpénzverését, egészen az újkorig kizárólag nemesfémből (arany, ezüst) készültek pénzek Magyarországon. Az első változásokat a bányapénzek megjelenése hozta, amelyekkel a bányatársaságok az ott dolgozó munkásokat fizették. Ezek legkorábbi megjelenése a 16. századra tehető. Történtek kísérletek Selmecbányán és Kassán réz váltópénzek bevezetésére, amelyeket vörös polturának hívtak, de ezek hamar inflálódtak, ezért megszüntették verésüket. Komoly mennyiségű rézpénz verésére a II. Rákóczi Ferenc vezette szabadságharc idején került sor egy, tíz és húsz poltura címletekkel („Pro Libertate”, vagyis „A szabadságért” feliratuk miatt a tíz polturát libertásnak hívta a nép), de túlzott mértékű kibocsátásuk miatt elértéktelenedtek, jelentős mértékben hozzájárulva így a szabadságharc bukásához. A szabadságharc idején a kurucok által körülzárt, labanc kézen lévő helyőrségek (Eperjes, Lipótvár, Várad) a krónikus pénzhiány miatt szükségpénz kibocsátására kényszerültek. Használtak itt kétfejű sassal ellenjegyzett vörös polturákat és egyéb, Lipót nevének kezdőbetűjével és a város nevével is ellátott rézpénzeket is.
Réz váltópénzek állandó verésére csak Mária Terézia uralkodása alatt került sor; ettől kezdve illeszkedtek be a magyar pénzrendszerbe a nem nemesfém váltópénzek. Manapság az számít kivételnek, ha egy pénz nemesfémből készül.
Éremkibocsátó a címleten
A pénzverés – gazdasági szerepe mellett – egy állam szuverenitásának egyik legfontosabb jelképe.
Magyarországon – eltérően Nyugat-Európától, ahol számtalan egyházi és világi földesúr, városok, sőt kolostorok is kaptak pénzverési engedélyt – kizárólag a mindenkori uralkodó (király, királynő, kormányzó) verethetett pénzt.
Minden pénz alapvető kritériuma, hogy a kibocsátó személye, amely garantálja a pénz értékét, valamilyen formában fel legyen tüntetve. Ez lehet az államalakulat neve és/vagy címere, monarchiában ezek mellett az uralkodó ábrázolása is. Az uralkodóportré először Salamon (1053–1087) pénzein tűnt fel, igaz, elég sematikus formában, mivel a kis felület nem tett lehetővé árnyaltabb ábrázolást. Ettől kezdve az uralkodót általában koronával – de nem a Szent Koronával –, kezében királyi jelvényeivel, az országalmával és a jogarral ábrázolták. Az Árpád-korban a 11. század második felétől gyakorlatilag minden uralkodónak ismert arcképes pénze. Ezek a 14. század végére eltűnnek, helyüket a címerábrázolások veszik át. Több késő középkori uralkodónak, így Máriának, Zsigmondnak, Mátyásnak stb. sincs portrés pénze.
Jelentős változást hozott a tallérok megjelenése a 16. század második felében, mivel a korábbi pénzekkel összehasonlítva szokatlanul nagy éremfelület már speciálisabb ábrázolást is lehetővé tett. Egy jellegzetes tallér előlapján mindig az uralkodó portréja, hátlapján a címere szerepelt, a köriratban címei hosszú felsorolásával. Habsburg-házi uralkodóinkat koronával vagy császári babérkoszorúval ábrázolták, kivéve II. Mátyás (1557–1619) korai tallérjait, amelyeken az uralkodó, első ízben Magyarországon, a Szent Koronát viseli. Az erdélyi fejedelmeket általában süvegben és díszpáncélban ábrázolták, kezükben az elmaradhatatlan fejedelmi buzogánnyal.
A 16–17. század fordulóján már a dukátokat is az uralkodó álló alakja díszítette, amely a Szent László-ábrázolásból alakult ki. A 17. század végétől pedig szinte minden címleten helyet kapott az uralkodó portréja. A monarchia bukása ennek is véget vetett, utoljára Horthy Miklós kormányzó mint kibocsátó portréja szerepelt a pénzeken. Természetesen neves személyek képmása a mai forintokon is megtalálható, de ez már nem több díszítő elemnél. A kibocsátót a Magyar Köztársaság felirat és az államcímer jelképezi.
Éremdíszítések
Az 1000-ben meginduló magyar pénzverés az ígéretesnek mutatkozó kezdetek után hamarosan inflációs jelleget öltött. Drasztikusan csökkent az ezüstfinomság, a súly és a méret, ennek következtében a végletekig egyszerűsödött az éremkép.
A 12. századra eltűntek az épphogy megjelent figurális ábrázolások, sőt az esetek többségében az uralkodó neve sem „fért el” az érem felületén; az éremképet különböző vonalakból és pontokból álló nonfiguratív ábrák töltötték ki. Az ország lakossága hamarosan elveszítette bizalmát az értéktelen királyi fizetőeszközben, és idegen pénzeket kezdett használni, különösen a minőségéről híres, a salzburgi érsek által a karintiai Friesach városában veretett és ezért közismerten friesachi denárnak nevezett pénzeket, valamint a bécsi denárokat.
A 13. század elejével köszöntött be az éremművészetben Magyarországon a román stílus. Újra megjelentek a királyportrék, most már sokkal kifinomultabb megjelenésben, épületek, címerek különböző valós és mesebeli állatalakok, vallási jelképek tobzódtak a késő Árpád-kori magyar denárok felületén. Az Árpád-korral azonban ez a színes forgatag is lassanként kiveszett a magyar éremművészetből, az épületek, királyportrék és állatalakok átadták helyüket a 14. században a különböző címerelemeknek.
A magyar pénzek két legjelentősebb, évszázadokon át használt éremképe Magyarország védasszonya, a Madonna és a híres lovagkirály, Szent László ábrázolása volt. Szent László alakja a kései utód, a szintén lovagkirálynak nevezett I. (Nagy) Lajos (1326–1382) pénzein jelent meg, felváltva a firenzei aranyforintokról átvett Keresztelő Szent János-képet. Később az ezüstpénzekre is rákerült, de az aranyak hátlapjának állandó éremképe volt egészen a 16. század végéig.
Ekkor a Habsburg-uralkodók lépésenként átalakították a páncélos álló alak jelentését. Rudolftól (1552–1612) kezdve ez az alak már nem a szentet, hanem a mindenkori uralkodót jelképezte. Ugyanez a folyamat játszódott le az Erdélyi Fejedelemségben, ahol Szent László alakja szintén átalakult a fejedelem ábrázolásává.
Szűz Mária először III. Béla rézpénzeinek hátlapját díszítette, majd legközelebb, ekkor már a kis Jézussal a karján, Mátyás (1443–1490) pénzein tűnt föl. Az aranyak előlapján, az ezüstpénzek hátlapján szerepelt PATRONA HUNGARIAE köriratban, a dukátokon csak a Szent László-kép jelentésének módosulásával került a hátlapra.
A Habsburg-uralkodók alatt a magyar pénzektől idegen éremképű tallérokon a címer és a verdejegy mellett gyakorta csak a Madonna jelentette a magyar jelleget. Megformálása változott a művészeti stílusok váltakozásával: volt gótikus és reneszánsz Madonna, majd I. Lipóttól kezdve megjelent a barokk Madonna. Utoljára forgalmi pénzen a két pengőn szerepelt, majd a II. János Pál pápa 1991. évi magyarországi látogatására kiadott arany ezerforintos emlékpénz hátlapjára is rákerült.
A mai magyar címer
az érempénzeken
A mai magyar címer első eleme, a pajzsba foglalt kettős kereszt először III. Béla pénzein tűnt fel, ezt néhány évtizeddel később a hétszer vágott címerpajzs követte. Ennek a kettőnek a váltakozása, valamint egyéb címerelemekkel – Anjou-liliom, cseh oroszlán, litván lovag, brandenburgi sas, amelyek az éppen trónon ülő uralkodó egyéb címeit jelképezték – való kombinálása volt jellemző a középkori magyar pénzekre. I. Ulászló pénzein foglalták először egybe a vágásos címert a kettős kereszttel, de ennek a koronázott, kétrészű magyar címerpajzsnak még hosszú ideig nem volt folytatása. Hunyadi Mátyás alatt alakult ki a magyar ezüstpénz jellegzetes címerábrázolása, amely tovább élt a Habsburg-uralkodók idején is: a négyfelé osztott címerpajzs, középen szívpajzsban a mindenkori uralkodó családi címerével. Mátyás esetében ez a csőrében gyűrűt tartó holló volt.
Az ország három részre szakadása után a címerfejlődés a Magyar Királyságban és az Erdélyi Fejedelemségben némileg eltért egymástól. Míg a királyi pénzeken – természetszerűleg – főleg a Habsburg-tartományok címerei szerepeltek, közöttük csak egy volt a magyar címer, Erdélyben a három nemzet, a magyar (kiterjesztett szárnyú sas), a szász (hét torony) és a székely (nap és hold) címerelemeket kombinálták a mindenkori fejedelem családi címereivel.
Mária Terézia uralkodása alatt újra megjelent a Szent Koronával koronázott kétrészű magyar címer, majd az Osztrák–Magyar Monarchia idején a tagországok nagycímerén szívpajzsban szerepelt a magyar címer. A pengőkön már a magyar címerpajzs látható, majd az első forintokon ezt felváltotta a korona nélküli, úgynevezett Kossuth-címer.
A Magyar Népköztársaság kikiáltása után a Rákosi-címer került pénzeinkre. Ezt a rossz emlékezetű jelképet csak az 1956-os forradalom után cserélték le a Kádár-címerre. Több mint harminc évet kellett várni arra, hogy az 1989. október 23-án kikiáltott Magyar Köztársaság pénzein elnyerje méltó helyét a koronázott, kétrészű magyar címer.
Földbe rejtett kincsek
A manapság múzeumokban és magángyűjtőknél őrzött régi pénzek néhány kivételtől eltekintve fennmaradásukat annak a – maga idejében – katasztrofális eseménynek köszönhetik, hogy hajdani tulajdonosuk annak idején az ellenséges katonák vagy saját földesura zaklatásai elől a földbe rejtette őket, de már nem tudott visszamenni értük. A föld számtalan ilyen kincset őriz. Végigtekintve az éremleletek hosszú során, levonható az a következtetés, hogy számuk mindig a zavaros, háborús időkben ugrik meg. A legtöbb éremleletet a tatárjáráskor és a török háborúk korában rejtették el. Míg például az Anjou-korszakhoz hasonló konszolidált időszakból származó leletek száma legfeljebb néhány tucat, addig a tizenöt éves háborúból mintegy másfél száz éremlelet ismert.
Magyar világhír
A magyar pénzverés világszerte híres mivoltát és magas színvonalát jelzi, hogy a magyar pénzverdékben több külföldi ország számára is vertek forgalmi pénzeket. Körmöcbányán a 19. század végén készültek Bulgária számára pénzek, amelyeken cirill betűkkel szerepel a KB, Körmöcbánya jele, majd a két világháború között Berán Lajos, a budapesti verde fővésnöke készítette III. Borisz bolgár cár pénzeit. Szintén a 19. században készültek Körmöcbányán Olaszország számára váltópénzek. Az utóbbi időszakban sem maradt abba ez a tendencia. A budapesti pénzverde több nemzetközi tendert is megnyert, így Magyarországon verték többek között Szlovénia, Ciprus, Thaiföld, Venezuela és Írország fémpénzeinek egyes címleteit is.
Összeállításunk forrásául a Magyar Nemzeti Múzeum Vármúzeuma Dénártól a forintig – Fejezetek a magyar pénzverés történetéből című esztergomi állandó kiállításának anyaga szolgált