Kultúrkörök
„A kereszt tövénél nagy dolgok történnek”
Beszélgetés Szeverényi Mihály festőművésszel
Tizenkilencedszer várta résztvevőit az idén a békési Csuta Nemzetközi Művésztelep. Az ez alkalommal tizenkét országból érkezett művészek július 30. és augusztus 8. között dolgoztak az alkotótábor szervezőjének és művészeti vezetőjének, Csuta György festőművésznek a műtermében. Szeverényi Mihály festőművész – aki a békéscsabai evangélikus Nagytemplom új oltárképét is alkotta néhány évvel ezelőtt – rendszeres résztvevője a telepnek. Vele beszélgettünk a helyszínen.
– Milyen a tábor hangulata?
– A Csuta-művésztelepnek kezdetektől résztvevője vagyok, szinte mindegyiken jelen voltam. Nagyon jó az alkotó szelleme, és kimagasló a vendégszeretet. Leginkább az különbözteti meg a többi alkotótábortól, hogy itt kialakult a szervezőt és névadót, Csuta György festőművészt és családját segítő művészetpártolói kör, amelynek tagjai nagyon lelkiismeretesen pátyolgatják a tábor munkáját. Ennek is köszönhető, hogy a békési polgári otthonok tele vannak igazi festményekkel. Ilyen értelemben ez a tábor egyben az ízlésformálásnak a színtere, és a kisváros kulturális életében kiemelkedő szerepe van.
– Az idei téma bizonyára nem mindenkinek a kedvence – ellentétben Önnel –, hiszen nem minden művész áll közel szükségképpen a kereszténységhez. Mi jutott eszébe a „kereszt” szó mint motívum hallatán?
– Az oltárképhez készített egyik lábtanulmányomra gondoltam, és ezt festettem tovább. A festményen csak a kereszt tövénél lévő lábak láthatók. Nincsenek szögek, nincs alátámasztás. A mondanivalója pedig az, hogy a kereszthez nap mint nap oda kell lépnünk, naponként kell megtérnünk, ahogy Luther is mondta. A kereszt tövénél nagy dolgok történnek. Megszabadulhatunk a terheinktől, érezhetjük és tudhatjuk, hogy Jézus helyettünk szenvedett, a büntetést a mi bűneinkért is viselte. A keresztnél felszabadulhatunk a terhek alól, bűnbocsánatot és örök életet nyerhetünk. Mindezt kifejezi az alkotás.
Az egyik szervezővel úgy döntöttünk, hogy a festményt a táborzáró kiállításon mint installációt mutatjuk be, aláteszünk egy bárdolatlan farönköt kovácsoltvas szegekkel és régi kalapáccsal. Címe ez lett: „Tied… Érted…” A kiállítás a békéscsabai Jankay Galériában szeptember elejéig tekinthető meg.
– A tábor szobrász alkotói monumentális kettős fakeresztet készítettek, melyet a város egyik közterén állítottak fel. Mit gondol az efféle szimbólumokról?
– A kereszténynek mondott Európa kellős közepén vagyunk, egy kereszt felállítása a legteljesebben magától értetődő, még ha egyes gondolkodók ezt másképpen látják is. A kereszt, különösen a kettős kereszt, amely ismereteim szerint 13. századi, bizánci eredetű királyi szimbólum, történelmünk, múltunk egy darabja. A gyökereinkre emlékeztet, akárki tekint is fel rá. A keresztnek mindenkor politikamentesnek kellene lennie, ebből nem volna szabad politikát csinálni.
Szegfű Katalin