Evangélikusok
Hatvan éve számolták fel a Miskolci Evangélikus Jogakadémiát
Egyházunk gyöngyszeme volt az eperjesi kollégium és jogutódja, a miskolci jogakadémia.
Az 1665-ben Eperjesen Thököly Imre és az öt szabad királyi város főbírája által alapított kollégiumból kiszakadt és 1919-ben Miskolcra menekült jogakadémiát 1948-ban államosították, majd 1949. augusztus végén végleg felszámolták.
Amikor a felső-magyarországi rendek Eperjesen „kollégium” elnevezéssel magas fokú tanintézetet állítottak fel „akadémiai, egyetemi zaj és nagyobb költség” nélkül, hogy az evangélikus hitnek védőbástyája lehessen, a kollégium hármas feladatát akként fogalmazták meg, hogy „legyen ez az intézmény a mindenható Isten tiszteletének a temploma, az igaz tudományok universitása és a hazaszeretet bevehetetlen fellegvára örök időkön át” (Bruckner Győző: A miskolci jogakadémia múltja és kultúrmunkássága [1919–1949], Miskolc, 1996, 47–48. o.). A kollégium ezeknek a feladatoknak mindvégig igyekezett megfelelni.
Az intézmény a nagy hírű magdeburgi professzor, Pomarius Sámuel vezetésével kezdte meg működését. Tanárai között volt Pankratius Mihály híres közjogászprofesszor is. A Tarca menti Athén – ahogy Eperjest nevezték – az ország egyik jelentős kulturális központjává vált, majd a 19. századtól kezdve Greguss Mihály és Vandrák András révén a reformeszmék leghatalmasabb fellegvárává. A hallgatók sorában 1816–19. között Kossuth Lajost, később a látogatók között pedig Petőfi Sándort és Tompa Mihályt is megtaláljuk.
A 19. század végén a kollégium már teológiai akadémiát, jogakadémiát, főgimnáziumot és tanítóképzőt is magába foglalt. 1892-ben szorosabb kapcsolatba lépett a tiszai evangélikus egyházkerülettel.
A jogakadémiának a világháború előtt már tíz tanszéke volt, az oktatók között olyan hírességekkel, mint például Horváth Ödön, Mikler Károly, Raffay Ferenc, Ereky István, Réz Mihály, Flórián Károly, Maléter István, Moór Gyula, a teológián pedig Csengey Gusztáv, Szlávik Mátyás vagy Mayer Endre.
Geduly Henrik nyíregyházi püspök és Mikler Károly dékán hervadhatatlan érdeme, hogy 1919 februárjában sikerült – hatalmas könyvtárával és egyéb értékeivel együtt – Miskolcra átmenteni az akadémiát.
Új helyén később – az állami támogatás megszűnte és egyéb korlátozások miatt – válságos évek köszöntöttek az intézményre. Bruckner Győző dékán hervadhatatlan érdeme, hogy a Miskolc városával kötött szerződés révén – tudniillik hogy a város három tanszék költségeit átvállalja – biztosította a működéshez szükséges anyagi hátteret, és egyúttal szellemi téren is a magyar művelődésügy fellegvárává tette.
Az elsorvasztásra irányuló állami törekvések ellensúlyozására bel- és külföldi tudósokat és egyházi vezetőket mozgósított – amint Bruckner már idézett munkájából megtudjuk –, közöttük például Nathan Söderblom uppsalai érseket és Paul von Hindenburg német elnököt, akik komoly erkölcsi segítséget nyújtottak.
Az 1934–37. évi zsinat határozata szerint a jogakadémia a jog- és államtudományok művelése mellett „különösen az evangélikus egyházjognak önálló művelésére előkészítő intézet”. Az akadémia ezen a téren is egyedülálló teljesítményt tudott felmutatni az egyházjogi szeminárium egyre inkább kiteljesedő munkásságával, elsősorban nagyszámú egyházjogi tanulmányával. Mivel a jogakadémiai rendes tanári tisztség betöltéséhez az egyetemi magántanári képesítés megszerzése volt az előfeltétel, ez a követelmény magasabb volt, mint amit az egyetemi tanársághoz megkívántak.
Gyakorlatilag szinte mindegyik jogakadémiai tanár egyetemi katedrához jutott, kivéve Bruckner Győzőt, aki kora miatt nem került oda, valamint Zsedényi Bélát, aki 1944-ben nyugdíjazását kérte, majd 1944 decemberében az Ideiglenes Nemzetgyűlés elnökévé választották, 1955-ben pedig koncepciós perben történt elítéltetése miatt mártírhalált halt. Nemcsak kiváló professzora volt a jogakadémiának, hanem az újraindításkor, sőt a női hallgatók képzésének engedélyezésével is elévülhetetlen érdemeket szerzett.
A jogakadémia tanárai nemcsak a város kulturális életében, hanem az egyházéban is jelentős szerepet játszottak. Elindították az első vidéki jogi folyóiratot, a Miskolci Jogászéletet, és szinte mindegyik tudományszakból számos könyvet adtak ki.
Messzemenően hatékony szociális rendszer épült ki; a szegény sorsú tanulók jelentős támogatásban részesültek, nemcsak alapítványi forrásból, hanem gyámintézeti segély és tandíjkedvezmény révén is.
A szegedi egyetemnek Kolozsvárra történő áthelyezéséről szóló 1940. évi XVIII. törvénycikkben volt egy rejtett cikkely, amely a jogakadémiának két évfolyammal történő működését rendelte el. Bár ennek a végrehajtására Zsedényi Béla közbelépésére nem került sor, az egyházi iskolák államosításáról szóló törvény 1948. június 30-ával az intézmény egyházi jellegét megszüntette, majd egyévi vegetálás után korábbi jogaitól megfosztva 1949. augusztus 31-ével – a 4105/1949. kormányrendelet alapján – végleg bezárta kapuit egyetlen, háromszáz éves jogi főiskolánk.
Aligha fogadhatjuk el valósnak az indoklásban foglaltakat, melyek szerint „a jogakadémiák jelentőségüket vesztett, idejüket múlt intézmények”, s ennek a kérdésnek „ésszerű rendezését kizárólag különállásuk akadályozta” (Dokumentumok a magyar közoktatás reformjáról 1945–1948, Budapest, 1979, 782. o.). Az igazi indok az egyházak kulturális téren való visszaszorítása és a jogállamiság eszméjének a teljes felszámolása volt. Legalábbis erre utal a debreceni egyetem jogi karának egyidejű „szüneteltetése”, amely a jogi képzés elsorvasztására utalt.
Keserűen állapítja meg már idézett munkájában Bruckner Győző, hogy „kultúrintézményeink sorából tehát eltűnt az az iskolatípus, amely nemzeti kultúránkban mélyre gyökerezett, egyházunk világ vezetői nagy részének egyházjogi tudást adott, és mint felekezeti jogakadémia egyházunk önkormányzatának igazi pártfogója és az evangélikus egyházjognak hazánkban egyetlen tudományos műhelye volt”.
A jogakadémiák megszüntetésével egyházunkat különlegesen nagy kár érte, mert míg a római katolikus és a református egyház jogi karok létesítésével pótolni tudta az egyházjogi oktatás hiányát, addig az evangélikus egyház ettől a lehetőségtől elesett, mivel az 1981-ben Miskolcon felállított jogi kar mellett egy jogi oktatást biztosító újabb egyetemre már aligha volt szükség.
A kommunista diktatúra a jogakadémia tanárait, hallgatóit, minden vagyonát szétszórta, és hosszú ideig úgy tűnt, hogy az intézménynek még az emlékét is elmosta az idők sodra. Két igen jelentős tárgyi emlékének is szomorú a sorsa: a Thököly és az öt szabad királyi város főbírája által aláírt, az eperjesi kollégium alapításáról szóló 1665. évi okmány a Magyar Országos Levéltárban az 1956-os forradalom alatt elégett, a Than Mór által alkotott hatalmas Dessewffy Arisztid-festményt pedig Ottlyk Ernő püspök jogosulatlanul eladta.
A rendszerváltás után, 1991. szeptember 12-én a Miskolci Öregjogászok Baráti Köre emléktáblát helyezett el az egykori intézmény falán az alábbi felirattal: „Ebben az épületben működött 1919–1949 között az ősi eperjesi kollégium jogutódja, a Miskolci Evangélikus Jogakadémia dr. Bruckner Győző akadémiai dékán vezetésével. Ennek a főiskolának volt professzora az ideiglenes nemzetgyűlés elnöke, dr. Zsedényi Béla, aki 1955-ben mártírhalált halt. Áldott legyen az ősi jogakadémia és tanárainak emléke!”
Dr. Boleratzky Lóránd