e-világ
Közösségi oldalak háborúja?
Az elmúlt héten zajlott budapesti reklámkonferencia második napján Trevor Johnson, a Facebook üzletvezetési igazgatója is előadott.
Prezentációjából két dolgot érdemes kiemelni. Az első, hogy a várt pénzügyi előrejelzésekkel szemben az immár több mint háromszázmillió felhasználóval rendelkező közösségi oldal ezt a negyedévet nyereséggel zárta. Annak idején az Amazon.com internetes áruház alkalmazta először a „minél gyorsabban minél nagyobbra” elvet, így képesek voltak hosszú éveken át kockázatitőke-befektetésekből növekedni és kivárni azt, hogy a legnagyobb piaci szereplővé váljanak. A Facebook tehát eddig hasonló úton járt, és érte el ezt a taglétszámot. Trevor Johnson második bejelentése pedig nem más volt, mint hogy egy éven belül „saját pályáján” legyőzik a hazai fejlesztésű, közel négymilliós felhasználóval rendelkező iWiW-et.
A Facebook Magyarországon páratlan növekedési ütemet mutat, hetente legalább tízezer ember regisztrál rá. Ezen annyira nincs is mit csodálkozni, hiszen azontúl, hogy nagy szakértelemmel összerakott rendszer, külön gondot fordítottak az új tagok „beszervezésének” megkönnyítésére, természetesen mindezt úgy, hogy ne legyen zavaró és agresszív. Az oldal regisztrációkor felkínálja, hogy megkeresi azokat a tagokat, akikkel elektronikuslevél-váltások révén már amúgy is kapcsolatban vagyunk, így rendkívül gyorsan lehet a baráti kört felépíteni az alapoktól, valamint ha új ismeretségre teszünk szert, akkor tudjuk ajánlani őt az ismerőseinknek, további kapcsolatokat építve számára.
Az iWiW 2005-ös indulása óta piacvezető nálunk, így bár nem voltak segédeszközök, az eltelt idő éppen elég volt ahhoz, hogy csaknem valamennyi magyar internetező (a számukat most 3,9 millióra becsülik) használni kezdje, és szépen lassan mindenki felépítse ismeretségi körét. Az utóbbi időben kevés szolgáltatása miatt leginkább csak internetes telefonkönyvnek csúfolták, de ez az állapot mostanában szűnhet meg, ha az emberek rákapnak az újonnan bevezetett Hírfolyam böngészésére. Lapzártánkkal egy időben vált láthatóvá az iWiW nyitóoldalán az a felület, amely barátaink aktivitását mutatja: ki talált új ismerőst magának, ki töltött fel új képet, vagy éppen ki használt valamilyen alkalmazást, amelyik képes üzenet küldésére.
Vitathatatlan tehát, hogy a modern internetes közösségi oldalak kulcsa a stream, azaz a folyam. Vagyis olyan felület, ahol az ismerősökkel történtek jelennek meg. Többé tehát nem a felhasználó jár utána, hogy például melyik barátjának van új profilképe, hanem csak egy adott felületet néz meg, és a rendszer gyűjti össze számára ezeket az anyagokat. És végre az iWiW vezetői is úgy látják, hogy a kapcsolatok lényege nem más, mint hogy folyamatosan képben legyünk arról, hogy mi történik a másikkal.
Tavasz óta üzemelnek a kisalkalmazások az iWiW felületén, így most már ezeknek az üzenetei is kiemelt helyen jelennek meg. Itt máris missziós lehetőséget találhat a hívő ember, hiszen a Bibliaolvasó alkalmazásban a kedvenc igehelyének bejelölésével jelezheti keresztény voltát ismerőseinek, akik innen is kedvet kaphatnak a Szentírás tanulmányozására. A kisalkalmazások fejlesztése pedig az OpenSocial technológia révén egyáltalán nem nehéz, ezért is váltak igen korán olvashatóvá az iWiW-en is lapunk Új nap – új kegyelem rovatának igemagyarázatai – a Napi ige alkalmazás révén csaknem hétezer-ötszáz felhasználó profiloldalát díszíti már a Luther-rózsa.
A kisalkalmazások és a Hírfolyam bevezetése ismét izgalmas hellyé teheti az iWiW-et, éppen ezért szakértők túl elbizakodottnak tekintik a Facebook-vezető szavait. A sokszor hallott formula az, hogy amíg a nagymamám nem regisztrál a Facebookra, addig nincs veszélyben az iWiW elsősége. Ezen álláspont képviselői mindössze azt felejtik el, hogy némely nagyszülőről korábban azt sem lehetett elképzelni, hogy az iWiW-re regisztráljon, mégis megtörtént. A kiélezett verseny mindenesetre a hazai fejlesztőket nagyobb erőfeszítésekre fogja sarkallni, így a felhasználók minden bizonnyal csak nyernek majd.
Nagy Bence