Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2009 - 41 - Kon­fe­ren­cia a to­tyo­gók­ról

Egyházunk egy-két hete

Kon­fe­ren­cia a to­tyo­gók­ról

A leg­ki­seb­bek a gyü­le­ke­zet­ben cím­mel tar­tot­tak kon­fe­ren­ci­át szep­tem­ber 25–27. kö­zött Pi­lis­csa­bán. Ti­zen­egy gyü­le­ke­zet­ből ér­kez­tek lel­ké­szek, óvo­da­pe­da­gó­gu­sok, hit­ok­ta­tók, mun­ka­tár­sak. A meg­be­szé­lés pén­te­ken es­te Kézdy Pé­ter helyi lel­kész ige­ma­gya­rá­za­tá­val kez­dő­dött Mk 10,13–16 alap­ján ar­ról, hogy a ben­nünk la­kó ta­nít­vány ho­gyan nyom­ja el a ben­nünk la­kó kis­gyer­me­ket. Jé­zus el­ső­sor­ban min­ket biz­tat: „En­ged­jé­tek hoz­zám jön­ni…”

A nyi­tó elő­adás­ban Ben­ce Im­re, a Budai Egyházmegye esperese a gyü­le­ke­ze­tet csa­lád­hoz ha­son­lí­tot­ta. A csa­lád vál­sá­ga a gyü­le­ke­zet­re is jel­lem­ző. Ami­lyen szét­tö­re­de­zett a csa­lád, olyan szét­tö­re­de­zett a gyü­le­ke­zet. A ge­ne­rá­ci­ók el­kü­lö­nül­nek egy­más­tól. Egy egész­sé­ges csa­lád­ban ter­mé­sze­tes az idő­sek és gyer­me­kek együtt­lé­te. A gyü­le­ke­zet­ben kí­sér­le­tez­ge­tünk ré­teg­al­kal­mak­kal (ba­ba-ma­ma kör, csa­lá­di is­ten­tisz­te­let stb.), inf­ra­struk­tú­rá­val (ját­szó­szo­ba, hang­szi­ge­te­lő üveg­fal, hang­szó­ró, kép­er­nyő), még­is, a kü­lön­bö­ző jó öt­le­tek­nél is fon­to­sabb vol­na, hogy le­gyen a gyü­le­ke­zet­nek olyan al­kal­ma, ahol olyan ter­mé­sze­tes mó­don van­nak együtt a kor­osz­tá­lyok, mint egy nagy­csa­lád ün­ne­pén. A csa­lá­dot is gyó­gyít­hat­ja az ilyen gyü­le­ke­zet.

Szom­ba­ton elő­ször Ben­ce Im­re a Bu­da­vár­ban egy éve el­in­dí­tott is­ten­tisz­te­le­ti for­mát, a „to­tyo­gók is­ten­tisz­te­le­tét” mu­tat­ta be. Er­re kis­gyer­me­kes csa­lá­do­kat vár­nak. Több csa­lád ezen ke­resz­tül kap­cso­ló­dott be az­óta a gyü­le­ke­zet éle­té­be. Meg­is­mer­ked­tek a je­len­lé­vők egy szem­lé­let­mód­dal, az ed­di­gi ta­pasz­ta­la­tok­kal, gya­kor­la­ti ta­ná­cso­kat kap­tak ar­ról, ho­gyan imád­koz­zunk a leg­ki­seb­bek­kel, ho­gyan ta­nít­suk őket, ho­gyan le­het a csa­lá­di­as lég­kör mel­lett a gye­re­ke­ket az is­ten­tisz­te­let rend­jé­hez is szok­tat­ni. A részt­ve­vők ta­nul­ták az éne­ke­ket, és ma­guk­kal vi­het­ték a to­tyo­gók is­ten­tisz­te­le­té­nek két­éves rész­le­tes te­ma­ti­ká­ját imád­sá­gok­kal, éne­kek­kel, je­le­ne­tek­kel. A se­géd­anya­got a bu­da­vá­ri mun­ka­tár­si kör ál­lí­tot­ta össze a né­met Krab­bel­got­tes­di­enst fü­ze­tek alap­ján.

A szom­bat dél­előt­ti el­mé­le­ti elő­adást Csá­ky-Pal­la­vi­ci­ni Zsó­fia gyer­mek- és pasz­to­rál­pszi­cho­ló­gus, a Sem­mel­weis Egye­tem fej­lő­dés­lé­lek­tan- és val­lás­pszi­cho­ló­gia-ok­ta­tó­ja tar­tot­ta A sze­mé­lyi­ség és a hit fej­lő­dé­se cím­mel. Ár­nyalt meg­kö­ze­lí­tés­sel be­szélt az em­be­ri le­he­tő­sé­gek és adott­sá­gok eset­le­ges­sé­gé­ről és Is­ten ab­szo­lút ke­gyel­mé­ről, ar­ról, hogy a mi hi­tünk is kü­lön­bö­ző és buk­dá­cso­ló le­het, de Is­ten ke­gyel­me min­dent fe­lül­múl. Em­be­ri ol­dal­ról néz­ve a hit­re ne­ve­lés­ben a sze­mé­lyes, ér­zel­mi kap­cso­lat a dön­tő, amely már az anya­méh­ben el­kez­dő­dik. Rész­le­te­sen szólt ar­ról, hogy nul­lá­tól hét­éves ko­rig ho­gyan ész­lel, ért meg a gyer­mek; ho­gyan ala­kul is­ten­ké­pe; hogy mi­kor mit ho­gyan ta­nít­sunk. Összeg­zés­ként pe­dig a he­lyes is­ten­kép fon­tos­sá­gá­ról be­szélt az elő­adó. Ar­ról, hogy Is­ten nem pe­da­gó­gus Is­ten, nem ki­ro­vó-bün­te­tő Is­ten, sze­re­te­te nem tel­je­sít­mény­füg­gő; Is­te­nünk nem vész­hely­zet-Is­ten, ha­nem ol­tal­ma azt je­len­ti, hogy min­den hely­zet­ben se­gít, hogy küz­de­ni tud­junk, és ak­kor is sze­ret, ha rosszul men­nek a dol­ga­ink.

Szom­bat dél­után is­mét egy má­sik meg­kö­ze­lí­tést, a Va­sár­na­pi Is­ko­lai Szö­vet­ség mun­ká­ját is­mer­het­ték meg a résztvevők, amely­ben a hang­súly nem a hit fej­lő­dé­sén és éle­tet ki­bon­ta­koz­ta­tó, meg­tar­tó ere­jén volt, ha­nem üd­vös­sé­get el­dön­tő vol­tán. Gya­kor­ló édes­anyák és hit­ok­ta­tók – Ker­tész­né Ivá­nyi Ág­nes és La­bos­sá­né Kő­vá­gó Ani­ta – osz­tot­ták meg az egy­be­gyűl­tek­kel sze­mé­lyes ta­pasz­ta­la­ta­i­kat az Úr Jé­zus mel­let­ti dön­tés­ről, és nyúj­tot­tak ren­ge­teg fel­dol­go­zá­si mód­szert a ta­ní­tás­ra.

Az öt­le­tek, ta­pasz­ta­la­tok cse­ré­jét és a ki­ér­té­ke­lést kö­ve­tő­en es­te a más­na­pi is­ten­tisz­te­let­re ké­szül­tek a kon­fe­ren­cia részt­ve­vői. Va­sár­nap a pi­lis­csa­bai gyü­le­ke­zet­ben ki­pró­bál­ták a ta­nul­ta­kat. A to­tyo­gók is­ten­tisz­te­le­tén a gye­re­kek­kel sa­ját ke­resz­te­lé­sük­re em­lé­kez­tek, és együtt ün­ne­pel­ték egy csa­lád­dal gyer­me­kük ke­resz­te­lé­sét.

Kézdy Pé­ter