A hét témája
A legjobb hagyományokat folytatva
(Részlet Glatz Ferenc akkori művelődési miniszternek – az újraindított fasori gimnáziumban – 1989. szeptember 16-án elhangzott országos tanévnyitó beszédéből)
Amikor mint a kormány tagja és a művelődési tárca vezetője köszöntöm tanévnyitónkon hazai tanulóifjúságunkat, a gyermekeikért mind több áldozatot vállaló szülői társadalmat, és kívánok jó munkát tanár kollégáimnak, nem titkolom: nem véletlen, hogy e köszöntő szavakat az újranyíló evangélikus gimnáziumból, az 1952. évi megszűnése előtt oly patinás fasori gimnáziumból mondom.
Amikor a kormányelnök melegen egyetértett javaslatommal kormányra kerülésem első napjaiban, benne volt e szándékban a politikai szándék: mi az 1990-es évek Magyarországán egy sokszínű, egyének, csoportok gazdasági és szellemi törekvéseinek szabad teret biztosító társadalmat képzelünk el. Amelyik tisztában van azzal: egyéni szabadságának feltétele a másik véleményének szabadsága, és mindegyikünk szabadságának alapja az intézményesített türelem. A tolerancia. És ebben a társadalmi képben az egyházak igen erős színekkel lehetnek jelen.
Mi az egyházakban – sem múltjukban, sem jelenükben – nem az úgynevezett szocializmus-ateizmus ellenes ideológia hordozóit látjuk, hanem azt a közösségmegtartó intézményt, amely népeinket évszázadokkal ezelőtt először tanította az olvasásra-írásra, és a közösségszervező értelmiség nevelésének kereteit adta, a közösségi együttélés alapnormáinak kialakítója és biztosítója volt. Felemelkedett volna-e Európa az elmúlt évezredben az egyházak nélkül?
Megmaradtak volna-e Közép-Európa népei közösségi sajátosságaikban, ha nincs például Magyarországon az első magyar anyanyelvű kultúra bölcsője, a római és a keleti egyház, majd az évszázadokon át nemzetmegtartó erejű protestáns egyházak? De hogy maradt volna fenn a románság, a szerbek, az ortodoxia, a szlovákság a katolikus, a városlakó németek az evangélikus, református, a zsidók az izraelita egyház nélkül?
És vajon a 20. század végén nem szorul-e rá a társadalom azokra a hagyományőrző és közösségmegtartó intézményekre, melyek közül az egyház oly maradandónak bizonyul? Minden egyház feletti ellenőrző funkciót feladni, az egyháznak mint a magyar állampolgárok egy részének kulturális, szociális és lelki életszükségleteit biztosító intézménynek a jogos támogatást megadni. Ez az új kormány egyházpolitikájának kiindulópontja. És e meggyőződéstől hajtva is örömmel vettem a miniszterelnök támogatását törekvésemhez: az egyházpolitika kerüljön – mint Európában mindenütt – a helyére, a szakigazgatáshoz, a művelődési tárcához.
A másik indítóok, ami a tanévnyitón idehozta a minisztert: a legjobb magyar iskolahagyományok mai folytatását láttam itt már a tavasszal Gyapay Gábor barátom irányításával.
Az iskola felvételije mentes a formaságoktól: a tanári kar maga felvételizteti a gyermekeket, elbeszélget velük, elsősorban képességeiket vizsgálja, nem pedig a bizonyítvány alapján dönt. A tanári közösség választja az igazgatót, de a döntés fölött ott áll az iskolafenntartó – ez esetben egyházi – közösség vótuma is, a szülők képviselete is. Szigorú követelmények még a tanárokkal szemben is. A felekezeti vonatkozásban a teljes tolerancia. Vajon nem olyan iskolaszervezési jegyek ezek, amelyekből világi iskoláink meríthetnek? S amikor visszagondolok mint kutató az iskola volt neves diákjainak levelezésére, csak reménykedem mint miniszter, hogy a diák- és tanárközösségi régi formák is újraélednek e falak között: az ifjúsági segélyegylet, amely maga döntött a szociális jogosultságról, a tanárok és diákok közös dal- és zeneegylete, az önképzőkörök és nem utolsósorban a diáksportkör. Színes otthont, kibontakozási lehetőséget nyújtva munkánk értelmének, egy nálunk jobb generáció felnövésének. És kívánhat-e többet egy tanár az 1989/1990-es tanév megnyitóján?