Kultúrkörök
Szolgáló szeretet
Mezei Mária születésének századik évfordulójára
Emlékeim között kutatok. Keveset láttam Mezei Máriát színpadon. A búcsúzó művészt nagy szerepekben, a kigyúlt arcú versmondót kedves költőivel. Filmen annál többet, beskatulyázva a letűnt rossz világ grófnőjének és az új élet bűnös, érzéki asszonyának szerepébe, aki búgatja mély, rekedtes hangját.
Pedig olyan volt ő is, mint társai: szép, érdekes, tehetséges. Szeretetre és nem szűnő tapsra vágyakozó. Legfőbb hivatása: a remény. Hite: a tisztaság és a játék. A színésznek örök feladata, hogy magamra eszméltessen – a katarzis erejével. A színészek a szépséget hordozzák. A nagyoknak olykor ez vonzóbb, mint az igazság kimondása. Mindennapjaikat betölti a játék, amely az öntudat mámorát adja – amelybe bele lehet halni.
És Mezei Mária sokszor meghalt. A közepesnél is lejjebb lévő daraboktól, az intrikáktól, istenfélő, mély hite miatt. Mert neki kínpad volt a színpad, sűrű morfium. Varázsos tér, ahol naponta megfiatalodott, halk és egyszerű hangon beszélt az emberről, az ember szenvedéseiről.
Volt benne része bőven. A legfájdalmasabból is: 1970. január 5-én a hongkongi influenza vasmarokként megszorította őt. Repedezett gégével, kilyukadt tüdővel, ki-kihagyó szívveréssel élt, távol szeretett színházától!
„Ó, segíts, erdő, madár, virág, csillag – suttogta imádságában –, tökéletes testvéreim, hogy utoljára visszakapott ajándék-életem hasznosan használjam el. Madár, virág, segíts, hogy a szolgáló szeretet dadogó dallama az írott szó ismeretlen anyagában valahogy megszólaljon. Mi Atyánk, Istenünk, engedd, hogy harminc évvel ezelőtt neked felajánlott s bizony elherdált-megtiport életemmel az utolsó percben mégis bizonyítsam: a Boldogság kereszttel és csillaggal megjelölt gyönyörű Hegyére csak az önzés meredek sziklafalán át juthatunk. Rajta a másiknak is lépcsőt vágni igaz ember is csak akkor tud, ha a Te kegyelmed rákapcsolja derekára a Szeretet acélból és Szentlélekből készülő, ég és föld közé lassan kifeszülő mentőkötelét.”
Zsúfolt szobája a mentőcsónak az oxigénsátorral együtt. A ritkán idevetődő barátokkal, főleg Latinovits Zoltánnal, aki szemesi leveleit szeretetszavakkal töltötte meg, akivel régóta álmodoztak az Evangélium Színházról… „Drága Zoltán, azt hiszem 15 éves koromban írtam utoljára színésznek »rajongó levelet« – üzente 1967-ben –, szegedi gimnazista koromban. Amikor még könnyű prédája voltam a színház varázslatának. Azóta több mint 40 év telt el, amiből 36-ot a színház sűrűjében éltem le, s magam is varázsló lettem.”
Vagy mondjuk inkább, szegény színésznő, kinek tenger a feladata, fizetése csak fűtetlen szobára és szűk ebédre elég Miskolcon. Pécsett olcsó albérletre; Baján, Kanizsán még kevesebbre, de boldog, mert Maughamot játszik, Ibsent Pesten.
Azután 1945 augusztusában – alig hallgattak el a fegyverek – Mezei Mária a sárospataki vár udvarán az egybegyűlteknek a megtalált Istenről beszél, a lelkében született hitről, a szeretet végtelen hatalmáról. És ezt a véget nem érő monológot egész életében mondta. Fáradhatatlanul. Még akkor is, ha a zsarnoki hatalom nem jó szemmel nézte. Kiszorította a pályáról: füstös éjszakai lokálokban, silányságok, pikáns kuplék után imára kulcsolt kézzel Ady istenes versét mondta, énekelt régi zsoltárt az erdélyi népdalok előtt… Ha többet nem, egy tiszta, lélekgyógyító pillanatot kapjanak az emberek.
Mi marad egy színész után? A feledés betemette szerepek, naplók, följegyzések, barátoknak és politikusoknak írt levelek. Egy ellobbant élet törmelékei. Nézem régi, kopott fotóit: Páger Antallal a Pesti Színházban (1938), Csehov Három nővérében Dayka Margittal és Gombaszögi Fridával (1947), Az ifjúság édes madara főszerepében, G. B. Shaw darabjában, a Warrenné mesterségében, amely élete egyik legnagyobb sikere lett… Megfakult plakát előadóestjét hirdeti (1968), a másik amerikai fellépését. Az Izgága Jézusok híres előadásán verset mond ő is, a pasaréti református templomban az úrasztala előtt életéről vall. Az utolsó szerep 1970. januárjában: Schiller Stuart Máriája.
Rááldozta a színházra az életét. Megérte? Igen, megérte, mert ez volt a rá osztott szerep. Ez volt a küldetése. Ma – annyi nehézség és küszködés után – Pesten áll a Nemzeti Színház, a többi új teátrum, szerte az országban gyönyörű várjátékok, és egyre több vidéki színházban valódi művészet terem. Mindez neki és lelkes társainak, Dérynébe, Latinovitsba, Sinkovitsba oltott és verejtéket hullató magvetőknek is köszönhető.
Mezei Mária századik születésnapján erre gondoljunk és csendes intelmeire: mennyi öröm és fájdalom, gyönyörű színház, csak kibírjuk, amíg lemegy a függöny!
Fenyvesi Félix Lajos