A vasárnap igéje
BIBLIAVASÁRNAP – ÁM 8,11–12
Isten csendje
Pilinszky János gondolata a megtérésről régóta kísér. Szerinte az ember kétszer tér meg. Először gyermekként, amikor a keresztségben az Atya gyermekévé fogadja. Másodszor felnőttként, amikor egy teljes valóját érintő egzisztenciális krízisben éli át Isten jelenlétét a világban, életében.
Mi válthatja ki ezt az állapotot? Talán a változás. A változás sokszor észrevétlen. Csak a krízisben derül ki, hogy valami történt. Pilinszky arról beszél, hogy eljuthatunk egy olyan kiélezett helyzetbe, amikor fokozottan alkalmassá válunk rá, hogy Isten kapcsolatot létesítsen velünk. Ez a kapcsolat a teljes embert érinti.
Ámósz, a tekóai pásztor, aki egyszerű emberként mégis az Úr prófétája lehetett, megdöbbentő üzenetet tolmácsol Izráel népének. Próféciáiban először a szomszédos idegen népeket ítéli el, majd Júda bűneit veszi sorra. Mielőtt azonban Izráel megnyugodhatna, hogy a környező országok között egyedül az ő igazsága áll meg, kiderül, hogy mindez csak bevezetés volt. Az ítéletes próféciának Izráel a „célpontja”.
Ámósz szerint – bár látszólag szépen, jó rendben halad minden – végzetesen megromlottak a viszonyok. Mindent a pénz uralt. A gazdagok a nincstelen szegényekkel vásároltatták meg értéktelen áruikat. A gondtalanul élő elbizakodottak mások fájdalmai, nélkülözései árán jutottak gazdagságukhoz. Ők azok, akik szép áldozatokat mutatnak be az Úrnak, de közben a szívük kemény marad. Voltak, akik megszokásból élték látványos vallásos életüket, voltak, akik cinikusan, mások hitét gúnyolva tették ugyanezt. Ember már nem tudott igazságot tenni közöttük. Ki a hívő, és ki nem az? Kinek fontos az Úr szava, és kinek nem?
Minden a külsőségekre irányult, minden a hatalomról szólt. A nincstelenek nyomorogtak, elnyomóik élték világukat, „mert eladják pénzért az igazat, és egy pár saruért a szegényt”.
Ember már nem tudja kibogozni az összekuszálódott szálakat, Isten fog közbelépni. Ínséget bocsát a róla megfeledkező népre: éhezni és szomjazni fognak szava, igéje után, de nem jutnak hozzá.
Sokszor úgy gondolunk Isten működésére, mint egyfajta automatizmusra. Ő az Örökkévaló, a Változatlan, aki már elmondta, amit el akart mondani, megtette, amit meg akart tenni. Most az emberen a sor, miként él ezzel a helyzettel. Hisz vagy nem hisz, a parancsolatok szerint él-e, vagy nem. Isten oldaláról folyamatos a megszólítás, az emberen múlik, mi jut el ebből hozzá.
Igénkben másról van szó. Az Úr dönt arról, hogy az emberek nem találhatnak rá. Nehéz ezzel számolnunk, ezt végiggondolnunk. Sokunknak mély lelki élménye a filmrendező, Ingmar Bergman újra és újra visszatérő gondolata Isten csendjéről. Olyan csend ez, ahol az ember törekszik a hit kapcsolatának megélésére, elmélyítésére, de csak az üresség, az értelmetlenség, a közöny, a nihil tesz rá súlyos lelki terheket. Isten élő szavának hiánya ez. Nincs mit tenni. Ámósz azonban az ítélet szavai után megfogalmazza a boldog jövő ígéretét is. Van tovább – állítja.
A reményvesztett várakozás mély sebeket ejt az emberi lelken, de talán részben elkerülhető ez az állapot. Egy-egy nagy, családi esemény kapcsán sokszor jut eszünkbe, mi is történt velünk életünk során. Születés, iskola, nevelkedés, család, munkahely. Mindezt kronologikusan végig lehet követni. Az életútnak a hangsúlyait azonban át is lehet helyezni. Végiggondolhatjuk, hogy mik voltak azok a történések, amelyek most is befolyásolnak minket. Gyermekkori emlékek, fiatalkori álmok, élmények, krízisek és lélekemelő pillanatok. A párválasztás, a házasság, a családi élet eseményei, a gyermekek. Amikor az értük való aggódás homályosította el a szemünket, vagy örömmel töltött el, amikor egy kicsit magunkat láthattuk meg bennük, átérezve, hogy életünk bennük folytatódik.
Ezeknek a különleges, megismételhetetlen helyzeteknek az emléke ma is hatással van ránk. Csak imádkozva érthetjük meg mélységüket, jelentőségüket. Istenkeresés ez az életünkben. A fontos emlékek mélyén sokszor fedezzük fel az isteni vezetést, gondoskodást. Hányszor gondoljuk, hogy életünk történései esetlegesek, véletlenek egyfajta kusza láncolata. Hányszor kísért éppen ezért a töredékes, „értelmetlen” élet képe.
Meg kell keresnünk azokat a világos, hangsúlyos pontokat az életünkben, amelyek az Úrhoz kötnek, amelyek biztonságot, nyugalmat adnak, az otthonosság érzésével töltenek el. Mert eljön újra és újra a kapkodás, a menekülés, a zavar időszaka. Ilyenkor hajlamosak vagyunk megfeledkezni az evangélium hirdetéséről, kétségbeesünk. Úgy viselkedünk, mint az a szülő, aki tehetetlenségében rákiált rosszalkodó gyermekére. Keserűségünket másokra öntjük, ítéletről harsogunk.
Nekünk azonban Jézus óta más a küldetésünk. Várakozunk reménykedve, ahogy a tíz szűz példázatában olvassuk (Mt 25,1 kk.), és eközben minden gondolatunkat az vezeti, hogy Isten szava, az a teremtő szó, ami életre keltette ezt a világot, testté lett Jézusban. Ez az örömhír lehet egyedül az erőforrásunk, amikor nehéz időket élünk, amikor nem találunk sem Istent, sem embert.
Luther azt írja, hogy ha egy kocsis megtér, azt a lovai veszik először észre. Az Istenre figyelő embernek megváltozik a kapcsolata a világgal, a viszonyrendszere átalakul; már nem az emberek fejét akarja megmosni, hanem – ahogy Jézus tette – a lábukat. Odahajolva, odatérdelve a másik mellé. Nincs másunk, ez a megbízatásunk és örömünk.
Imádkozzunk! „Dicsérjük Istent, mind ki féli itt lent. Nagy nevét vígan, énekszóval áldja, és buzgó hálát vigyen oltárára! Dicsérjük Istent! Készséget ébressz követni igédet. Szent ügyért éljünk, szolgálatban égjünk, és erő híján erőt tőled kérjünk! Dicsérjük Istent!” (EÉ 52, 1.4.) Ámen.
Johann Gyula