Egyházunk egy-két hete
Született 1989-ben
Az elmúlt évben sok szó esett egyházon kívül és belül is a húsz évvel ezelőtt történtekről, a rendszerváltásról és következményeiről. A visszatekintések java részében elszalasztott lehetőségekről, be nem teljesült várakozásokról, húsz év alatt el nem végzett feladatokról esett szó. Történt egyáltalán valami jó az elmúlt két évtizedben? A 2009 decemberében huszadik születésnapját ünneplő Mandák kórus története a megragadott lehetőségről és a betöltött hivatásról mesél.
Hosszú évek álmodozása és hosszú hónapok tervezgetése után 1989. december 27-én hívta meg először ifjabb Hafenscher Károly azokat a fiatalokat, akik a fóti kántorképzőben a korábbi években, évtizedekben átélték a közösség és az együtt éneklés örömét. Bár a Fóton kötött barátságokat már korábban is tovább éltették az évközbeni találkozások, a szervezett forma új keretet és értelmet adott az együttléteknek. 1989 előtt a templom falai közé szorított egyházunkban adminisztratív akadályok nem tették volna lehetővé a kórus megszületését. A „kegyelmi időt” azonban felismerték és felhasználták a kórus alapítói.
Zenei hagyományokban oly gazdag evangélikus egyházunkban minden bizonnyal nem lett volna nehéz valamely kórushoz „méltóbb” nevet választani, de a kántorképzőhöz való kötődés oly erős volt, hogy természetesen megmaradt a kántorképző villáját adományozó Mandák Mária neve, és lett pár évvel később hivatalosan is Mandák kórus az énekkar neve. A fóti kántorképző ma hivatalos munkaágaként ismeri el a kórust, és lehetőségeihez képest támogatja működését.
Kezdetben inkább a régi kántorképzősök adták az énekkar gerincét, később azonban kialakult a máig is működő rend, amelyben a mindenkori tanfolyamok hallgatóiból és előadóiból verbuválódik a tagok túlnyomó többsége. Az ország – sőt időnként a Kárpát-medence – távoli pontjairól összetalálkozó kórustagok miatt egyéni módszer alakult ki a zenei munka biztosítására: a Mandák a kezdetektől egészen máig „levelező kórusként” működik. Tagjai kezdetben két-három havonta gyűltek össze – ma már havonta találkoznak –, és egy hétvége áll rendelkezésükre a próbára, a művek megtanulására.
Ráadásul általában nem hivatásos zenészekről van szó, hanem gimnazistákról, egyetemistákról, fiatal felnőttekről, akiknek annyi zenei előképzettségük van, mint bármely más amatőr énekkar tagjainak. Az egy kórustagra eső kántori szolgálatok száma azonban minden bizonnyal ebben a kórusban a legmagasabb, hiszen a tagok nagy része gyakorló, gyülekezeti kántor. A kórustagok nem is mindig tudják megoldani helyettesítésüket, így az amúgy is kurta próbahétvége még inkább lerövidül, hiszen sokaknak vissza kell térniük, hogy gyülekezetükben vasárnap megszólaljon az orgona.
Ifjúsági kórust összetartani és vezetni különösen nehéz feladat. Az énekkar permanens „nemzedéki válságban” van, hiszen a tagok felnőnek, munkájuk messzire szólítja őket, családot alapítanak, amely mellett már nem tudnak időt szakítani a kórusra, a helyükre lépő újaknak pedig újra meg kell tanítani azt a repertoárt, amelyet a régiek már tudtak.
Ezt a szakmailag hálátlan, emberileg különösen erőt próbáló feladatot csak elhivatott emberek tudják végezni. A kórus alapító karnagyának munkáját néhány évig Ecsedi Zsuzsanna segítette, majd Balás István vette át az énekkar vezetését, és Abaffy Nóra csatlakozott hozzá segítségként. Az ő személyes kisugárzásuk tartja össze a mindig változó kórust, szakmai munkájuk teszi lehetővé, hogy olyan színvonalon szólalhasson meg az énekkar, amely méltó a kántorképző hagyományaihoz.
A kórus közösségének erejét a huszadik születésnapon az mutatta meg legszemléletesebben, hogy régi tagjaival több mint százfősre gyarapodott az Óbudán szolgáló énekkar. Az országhatár sem jelentett akadályt, volt, aki Ausztriából, más pedig Bajorországból tért vissza, hogy az ünnepi alkalmon ismét a Mandák kórus tagja lehessen.
Amikor az énekkar született, alapítói még nem tudhatták, hogyan fogja megtalálni helyét egyházunkban. Egy egyházi kórus általában egy gyülekezethez kötődik, a gyülekezet alkalmain, mindenekelőtt istentiszteletein szolgál énekével. Egymással találkozni jó dolog, együtt énekelni még jobb, de ha nincsen a munkának látható eredménye, akkor hamar elvész a motiváció. A Mandák kórus azonban megtalálta azt a szolgálati területet, amely évtizedek óta betöltetlen volt egyházunkban.
A negyvenes évekig a Lutheránia volt az az egyházi kórus, amely rendszeresen elment olyan vidéki gyülekezetekbe, ahol nem volt rendszeres, színvonalas egyházzenei szolgálat. Ezt a feladatot látja el húsz éve a Mandák kórus. Egyre több meghívást kapott különböző gyülekezetekbe, ahol egy-egy hétvégén több egyházzenei áhítat, illetve istentisztelet alkalmával szolgálhatott. Olyan helyekre is eljut így a magas színvonalú egyházzene, ahol az élő klasszikus zene megszólalása is ritkaságnak számít. A „hontalan” Mandák kórus így vált valamennyi evangélikus gyülekezetünk énekkarává.
Külön értéke ezeknek a szolgálatoknak, hogy fiatalok végzik önként és szemmel látható lelkesedéssel, megcáfolva azt az elterjedt vélekedést, hogy ez a korosztály elveszett az egyházi szolgálat és a klasszikus egyházzene számára. A Mandák kórus mai szolgálata egyházunk legjobb hagyományait folytatva egyszerre evangélizáció és kultúrmisszió. A gyülekezeti szolgálatok mellett a kórus énekelt a Zeneakadémián diplomahangversenyen, szerepelt a Vigadóban rendezett reformációi megemlékezésen, képviselte egyházunkat németországi Kirchentagon, közreműködött Szélrózsa találkozókon, és részt vett kórusfesztiválon is.
Mit kívánhatunk a működése harmadik évtizedét elkezdő Mandák kórusnak? Mindenekelőtt azt, hogy legyenek lelkes tagjai és elhivatott vezetői, akik meghallják gyülekezeteink hívását, hogy egyházunk minden templomában színvonalasan megszólalhasson evangélikus egyházzenénk. Kívánjuk, hogy a kórus szolgálatain keresztül minél többen felfedezhessék a közös éneklés, Isten dicsőítésének, a „kétszeres imádkozásnak” megtartó erejét, hogy újra és újra valósággá válhasson Luther felhívása: „Énekeljetek, gyermekeim, hadd fusson az ördög!”
Kertész Botond