Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2010 - 02 - Ha­mis zöl­dek

e-világ

Ha­mis zöl­dek

Ki­hir­det­ték a leg­rosszabb vál­la­la­tok lis­tá­ját a fo­gyasz­tó­vé­dők

A Con­su­mers In­ter­na­ti­o­nal 2009-ben öt cég­nek ítél­te oda a Rossz Vál­la­lat Dí­jat, mind­egyik­nek fél­re­ve­ze­tő zöld­rek­lám mi­att.

A Con­su­mers In­ter­na­ti­o­nal ne­vű fo­gyasz­tó­vé­del­mi szer­ve­zet ál­tal idén is ki­osz­tott Rossz Vál­la­lat Díj rá­mu­tat né­hány vi­lág­cég fe­le­lőt­len vi­sel­ke­dé­sé­re. A dí­jak idén mind a „zöld­re mo­sás­hoz” kap­cso­lód­tak.

Az Au­di nagy­sza­bá­sú rek­lám­kam­pá­nya mi­att ke­rült a do­bo­gó­ra. A rek­lám ugyan­is azt ál­lít­ja, hogy mi­vel az Au­di A3 TDI mo­dell „tisz­ta dí­zel­lel” üze­mel, ezért ugyan­olyan kör­nye­zet­ba­rát, mint a ke­rék­pá­ro­zás vagy a bu­szo­zás.

A BP a nyil­vá­nos­ság előtt az al­ter­na­tív ener­gia mel­lett kar­dos­ko­dik, mi­köz­ben csend­ben ki­von­ja ma­gát a meg­úju­ló ener­gia­for­rá­sok­kal kap­cso­la­tos főbb pro­jek­tek­ből. Eköz­ben nagy­ összegű be­fek­te­té­sek­kel tá­mo­gat­ja a fosszi­lis üzem­anya­go­kat.

Az easy­Jet azért ke­rült a lis­tá­ra, mert azt ál­lít­ja, hogy ve­lük re­pül­ni ke­vés­bé kör­nye­zet­ká­ro­sí­tó, mint hib­rid au­tó­val utaz­ni. Az omi­nó­zus ál­lí­tás egy szem­lél­te­tő gra­fi­kon for­má­já­ban je­lent meg a vál­la­lat hon­lap­ján. Mi­u­tán a BBC rá­vi­lá­gí­tott az ál­lí­tás ha­mis vol­tá­ra, az easy­Jet szó­vi­vő­je meg­ígér­te, hogy kor­ri­gál­ják a hir­de­tést, de ez az­óta sem tör­tént meg.

Fe­le­lőt­len fo­gyasz­tás­ösz­tön­zé­se mi­att ke­rült a dí­ja­zot­tak kö­zé a Mic­ro­soft. Szé­les kö­rű kam­pá­nyá­ban rek­lá­moz­za a Win­dows leg­újabb, „zöld” ver­zi­ó­ját, mi­köz­ben a fo­gyasz­tó­kat új szá­mí­tó­gé­pek vá­sár­lá­sá­ra ösz­tön­zi. Ez vég­ső so­ron nö­ve­li a vá­sár­lók kar­bon­láb­nyo­mát.

Kü­lön­díj­ban ré­sze­sült a CO2 Is Green (a szén-di­o­xid kör­nye­zet­ba­rát) ne­vű új szer­ve­zet, amely­nek hát­te­ré­ben az Egye­sült Ál­la­mok fosszi­lis­tü­ze­lő­anyag-ipa­rá­nak több kulcs­sze­rep­lő­je áll. A szer­ve­zet rek­lám­film­jé­ben azt ál­lít­ja, hogy a meg­emel­ke­dett szén-di­o­xid-kon­cent­rá­ció ked­vez a kör­nye­zet­nek.

Az ere­de­ti an­gol green­wa­sh ki­fe­je­zés a green (zöld, vagy­is kör­nye­zet­ba­rát) és a whitew­a­sh (me­sze­lés) össze­vo­ná­sá­val ala­kult ki. A ki­fe­je­zést ar­ra hasz­nál­ják, ami­kor a vál­la­la­tok a va­ló­ság­gal el­len­tét­ben meg­pró­bál­ják sa­ját ter­mé­ke­i­ket és cég­po­li­ti­ká­ju­kat kör­nye­zet­ba­rát­nak fel­tün­tet­ni. Ez a szer­ve­zet sze­rint nem­csak fél­re­ve­ze­ti a fo­gyasz­tó­kat, ha­nem gyak­ran fe­les­le­ges pénz­ki­adás­ra is buz­dít­ja őket. A zöld­re mo­sás alá­ás­sa a vá­sár­lók cé­gek­be ve­tett bi­zal­mát, és meg­hi­ú­sít­ja a va­ló­di lé­pé­se­ket a zöl­debb élet­mód fe­lé – ír­ja köz­le­mé­nyé­ben a Con­su­mers In­ter­na­ti­o­nal.