Keresztény szemmel
„Ti vagytok erre a tanúk”
„Ti vagytok erre a tanúk” – mondja Jézus (Lk 24,48) a feltámadás csodája előtt értetlenkedő-kétségeskedő, a feltámadás csodája alatt pedig ámuló és elbűvölt tanítványainak.
A kép, amely a tanítványok szívében elhívásuktól a virágvasárnapi bevonulásig Jézus Krisztusról kialakult, nagypénteken szilánkokra tört. Húsvét hajnaltól azonban kezd ez a kép – sőt az igazi, az evangéliumi, a valóságos és helyénvaló jézusi kép – újra összeállni szívükben.
Az élmények összehozzák a szétszéledt tanítványokat. Ők pedig hozzák a maguk csodás húsvéti történeteit egymás megerősítésére. S ekkor Jézus személyesen megjelenik, és ezt az összegzést adja: „Így van megírva: a Krisztusnak szenvednie kell, de a harmadik napon fel kell támadnia a halottak közül, és hirdetni kell az ő nevében a megtérést és a bűnbocsánatot minden nép között, Jeruzsálemtől kezdve. Ti vagytok erre a tanúk.” (Lk 24,46–48) Jézus e visszautasíthatatlan és megkérdőjelezhetetlen megbízatása mellé tanítványainak megígéri a szükséges „mennyei erőt” is.
Az egyház népe kétezer esztendeje sokszor átélte a hit élményét, elbizonytalanodását, kételyét, de a megvilágosító, megerősítő, újra elkötelező és újra misszióba küldő isteni szó erejét is. Így válik Krisztus tanítványa a megváltás csodájának tanújává annak színhelyétől, Jeruzsálemtől a föld végső határáig; annak népétől minden népekig és annak idejétől az idők végéig.
Ennek a tanúság- és bizonyságtevő folyamatnak vannak nagy, jeles állomásai Pál apostol missziói útjaitól kezdve a jeruzsálemi és későbbi egyetemes zsinatokon át a reformáció történelmet formáló mérföldkövein keresztül a 18–19–20. század kül- és belmissziós vállalkozásaiig. Ebben a sorban minősített szerep jut a – bár sokszor névtelen – személyes megszólításoknak, a bátor, áldozatos helytállásoknak, a mártírium életes és halálos eseményeinek. „A magyar nyelvben használatos mártíromság sokak számára már csak a szenvedésre, esetleg a teljes önfeláldozásra utal. Krisztus népe azonban ezt a tanúságtételt kapja feladatul. Lukács evangéliumában kijelentésként, ténymegállapításként jelenik meg ez. Véletlenül sem kérdés, nem is jövőre utaló perspektíva vagy parancs, hanem megállapítás. Ezt a tanítvány csak tudomásul veheti és betöltheti. Ha alternatívára gondol, ha kompromisszumok mérlegelésére adja a fejét, magát a tanítványi létet kockáztatja” – olvashatjuk imaheti füzetünk előszavában.
Az ez évi ökumenikus imahét tematikáját skóciai keresztények állították össze. Skócia messze van, adottságai különböznek a mieinktől, kultúrája és életstílusa is sok tekintetben idegen. Két közös pont mindazonáltal nyilvánvaló. Az egyik, hogy évszázadokon át ugyanúgy, mint mi, a skótok is szinte mindennapos tudatos küzdelmet vívtak nemzeti függetlenségükért, kulturális identitásukért. A másik hasonlóság az, hogy a svájci, kálvini reformáció az egész nemzet lelkiségére nagy hatással volt, s ez érzékelhető az élet szinte minden területén. Mindez pedig a római katolikus és más felekezetek jelenlétében s olykor azok ellenére történt.
Ez a miliő mindazonáltal olyan missziós elkötelezettséget és nyitottságot sugallt, amely miatt 1910-ben a skóciai Edinburghban tartották azt a missziói világkonferenciát, amely egyrészt harmonizálni igyekezett a külmissziós tevékenységet, másrészt pedig újra „egyháziasította” a missziót.
Ez a felekezetközi konferencia az úgynevezett modern ökumenikus mozgalom kezdetét jelentette, és Skóciában óriási lendületet adott ahhoz, hogy az egyházaknak mind a teológiai munkássága, mind pedig a társadalmi elkötelezettsége széles és őszinte ökumenikus összefogásban valósuljon meg.
Metaforikusan említik skót testvéreink a híres skót szövetet, amelyen a közös háttéren a különböző függőleges és vízszintes fonalak futnak – ezek így együttesen szimbolizálhatják azt a munkát, amelyet az egyházak „egymás között és a szélesebb társadalomban végeznek”. Úgy gondolom, hogy a magyar szőttes vagy hímzés is lehet ugyanilyen metafora. A krisztusi alapra hímzett vagy szőtt, különböző tónusú, de ugyanarra mutató bizonyságtételek is harmonikus egységben szolgálhatják nemzetünk lelki és közösségi megújulását. Krisztus feltámadása után Jeruzsálemben újra találkoztak a tanítványok. Hitélményüket egymásnak „elmondták”, „elbeszélték”, és ezután bizonyságtevő küldetést kaptak Krisztustól. Valami ilyesmi történt száz évvel ezelőtt Edinburghban. Valamint ez történhet minden olyan találkozásban, ahol a sok tekintetben – ideértve a felekezeti hovatartozást is – különböző hívei Krisztusnak összejönnek, egymás előtt bizonyságot tesznek, és együtt imádkoznak.
Az előttünk lévő héten nagy, díszes templomokban és egyszerű gyülekezeti termekben vagy otthonokban összejövünk, és elmondjuk egymásnak, hogyan is történt az Úr szenvedése, föltámadása, s mit jelent az ebből fakadó megtérés és bűnbocsánat. Elbeszéljük, mi hogyan értjük ezt, mit érzünk szívünkben, s ez az erő sokszor hogyan hordoz bennünket megpróbáltatásaink közepette. Amikor ezt tesszük, hihetjük, hogy „maga Jézus” áll meg közöttünk, és ezt mondja: „Ti vagytok erre a tanúk.” A tanú vallomásán pedig igazságok és életek múlnak.
Dr. Bóna Zoltán