Keresztutak
Megkezdődött a 2010-es Melanchthon-év
A 2009-es Kálvin emlékévet rögvest követi a 2010-es Melanchthon-év, melynek során Németország nagy tanítójára, Luther legközelebbi munkatársára, „Germánia világosságára” emlékeznek hazájában és világszerte. Kálvin is ismerte Melanchthont, sőt elmélyült, igaz barátság is kialakult közöttük.
Philipp Melanchthon (eredeti nevén: Philipp Schwartzerdt) Brettenben (Pfalz) született 1497. február 17-én, és Wittenbergben 1560. április 19-én, tehát négyszázötven éve hunyt el.
Német teológus, reformátor, Luther munkatársa volt. Eredeti nevét görög fordításban használta. Heidelbergben és Tübingenben tanult. 1518-ban a görög nyelv és irodalom tanára lett Wittenbergben. Itt csatlakozott Luther reformációjához, kristálytiszta gondolkodást és világos kifejezési módot adott Luther eszméinek, exegetikai alaposságával és szelíd kritikájával segítette a nagy mestert.
„Németország fénye és tanítója”
Melanchthon 1521-ben adta ki Loci Communes Rerum Theologicarum című művét, amely az első nagy protestáns munka a dogmatikai teológia területén s mely a szerző életében több mint ötven (!) kiadásban jelent meg. Az Ágostai hitvallás készítése során (1530) rendkívül fontos szolgálatot tett. 1541-ben Wormsba, majd csakhamar Regensburgba ment, hogy az ottani értekezésen, kollokviumon védje a protestantizmus érdekeit.
Luther halála után néhányak bizalma megingott benne, úgy – a békesség kedvéért – a római katolikusoknak tett engedményei miatt, mint az úrvacsorai tanban a kálvini irányhoz való közeledéséért. Élete végéig folytonos teológiai vitákba bonyolódott, amelyek rendkívül bántották békés lelkületét.
Kora ugyanakkor nagyra becsülte, a „Praeceptor Germaniae” (Germánia tanára) jelzőt adományozták neki. Európa minden részéből özönlöttek hozzá a hallgatók. Írt egy görög és egy latin grammatikát, kommentárokat adott ki több klasszikus íróról, a Septuagintáról, bibliai könyvekről, írt erkölcsi témájú műveket; szerkesztett hivatalos okmányokat, nyilatkozatokat, értekezéseket, válasziratokat; széles körű levelezést folytatott barátaival és kora vezetőivel. Összes műveit Karl Gottlieb Bretschneider adta ki Corpus Reformatorum című nagy munkájában (huszonnyolc kötet 1834–1860 között).
„Korunkban nem akad más könyv,
amely ekkora örömet szerzett…”
Kálvin már ismerte Melanchthon fő művét, a Loci Communest, amikor a frankfurti birodalmi gyűlésen 1539-ben személyesen megismerte a szerzőt.
A két reformátor, a francia és a német géniusz később is találkozott egymással a wormsi és a regensburgi vallási kollokviumon. Életük végéig leveleztek egymással. Kiváltképpen az úrvacsorakérdésben egyezett véleményük. Kálvin valószínűleg 1540. november 8-án aláírta Wormsban az evangélikus Ágostai hitvallás egyik változatát, a Confessio Augustana variatát. 1539. október 18-án Kálvin Strassburgból levelet ír a bázeli lelkésznek, Simon Gryneusnak. Ebben így jellemzi Melanchthont: „Rendkívüli tudásának, szorgalmának és odafigyelésének megfelelően, amely őt munkájában jellemzi, nagyon nagy világosságot hozott az írásmagyarázat területére is.”
Kálvin tizenhárom hosszabb levelet írt Wittenbergbe Németország praeceptorának, ezek némelyike valóságos teológiai esszé, miniértekezés. Másokhoz írt leveleiben nyolcvannégy alkalommal említette a wittenbergi reformátor és humanista, Philipp Melanchthon nevét.
Kálvin nagyrabecsülése igen mély szimpátiából fakadt. 1544. április 21-én Genfből Wittenbergbe küldött levelében így írt Melanchthonnak: „Élj jól, kitűnő férfiú, Krisztusnak leghűségesebb szolgája és nagyra becsült barátom. Az Úr vezessen Téged továbbra is az Ő Lelkével, és őrizzen meg Téged még sokáig egyháza javára és a mi javunkra.” Ugyanebben a levelében ezt is írta: „Üdvözöld dr. Martinust” (Luther latin keresztneve), és hozzátette: „Olvastam Dániel könyvéhez írt kommentárodat. Bizony mondom Neked, a mi korunkban nem akad más könyv, amely ekkora örömet szerzett volna nekem, mint ez.”
A szelíd bölcsességben élő Melanchthont Kálvin többször energikusan kérte az erőteljesebb fellépésre, kivált az úrvacsoratannal kapcsolatos téves nézetekkel és „teátrális színészkedéssel” szemben. Ezt 1555. augusztus 23-án kelt levelében jegyezte meg.
Az örök barátság
Kálvin Melanchthon iránti szeretetének, szívből fakadó tiszteletének és baráti értékelésének a mélységét mi sem bizonyítja ékesebben, mint az a néhány sor, amelyet az 1560. április 19-én elhunyt nagy tanító személyéről írt egy 1561-ben megjelent úrvacsorai iratában. A szöveget először Eberhard Busch professzor, Kálvin életének egyik legismertebb mai kutatója adta közre fordításban.
Egy részlete így hangzik: „Ó, Melanchthon Fülöp! Hozzád szólok, mi több, kiáltok most, aki már Istennél élsz, s várom azt a pillanatot, amikor a lelki megnyugvásban Veled együtt lehetek. Százszor is elismételted, amikor a munka fáradalmai után és támadásoktól kimerülten fejedet barátságosan vállamra hajtottad: »Ó, bárcsak itt halnék meg, a Te vállaidon!« Azután én ezerszer is azt kívántam, hogy bár végre ismét együtt lehessünk – örökre.”
Milyen szép megfogalmazás ez a sokak által ridegnek, érzéketlennek, túl intellektuálisnak tartott Kálvintól, akinek szíve és értelme, intellektusa is képes volt ilyen magasfényű, meleg izzásra! Ehhez persze egy Melanchthon Fülöp is kellett…
Dr. Békefy Lajos