Egyházunk egy-két hete
Mit tanít egyházunk – a Szentírásról?
Népes hallgatóság jelenlétében január 14-én, csütörtökön kezdődött az Evangélikus Belmissziói Baráti Egyesület (EBBE) tavaszi előadás-sorozata. Címe: Mit tanít egyházunk? Az egymás után következő előadások keresztény hitünk sarokpontjait járják körül, érthető tehát, hogy sokan fogadták örömmel az EBBE meghívását a közös tanulásra.
Mit tanít egyházunk a Szentírásról (az Ó- és Újszövetség kapcsolata, a fundamentalizmus és liberalizmus között)? – ezzel a témával indult a sorozat. Kovács László lelkész a nyitóáhítatban Ézs 55,10–11 alapján arról szólt, hogy bátran éljünk Isten igéjével, igéjéből, de ne felelőtlenül. Urunk szava nem csak szó, mely elszáll, annál lényegesen több, hiszen cselekszik és történik értünk.
Az áhítatot követő imaközösség után dr. Fabiny Tamás, az Északi Egyházkerület püspöke tartott előadást, aki korábban az Evangélikus Hittudományi Egyetemen az Újszövetségi Tanszék vezetője volt. Azzal kezdte mondandóját, hogy bár egyházunkban igen laza a tanfegyelem, ugyanakkor ezzel párhuzamosan a biblikus tisztaság erős igényével is találkozunk. Oltáraink „kötelező” tartozéka a nyitott teljes Biblia.
Vajon ez valóban a teljes Biblia ismeretét és helyes értelmezését jelenti lelkészek és nem lelkészek számára? Olvassuk-e rendszeresen a Bibliát? Élünk-e belőle naponta? Fontos, hogy ne feledjük annak a találkozásnak az élményét, amikor a Szentírás először szólított meg minket. Akkor nem megszokott olvasmány lesz számunkra a Biblia, hanem Isten élő és ható igéje.
A püspök egykori professzori székfoglaló beszédéből idézett: „Egyaránt ellene vagyok a tudományellenes tendenciának, bármilyen buzgó kegyességgel párosuljon is, valamint az egyházidegen szellemi erőfeszítésnek, bármilyen csillogó intellektussal járjon is együtt. Meggyőződésem: a hit és a tudás nem áll szemben egymással, hanem egyik feltételezi a másikat.”
Ezzel a kritikus szemlélettel kerül helyére magának a bibliakritikának mint a teológiai tudományos vizsgálat egyik módszerének az értelmezése is. A „kritika” kifejezés ugyanis ebben az esetben az igaz és hamis megkülönböztetésének művészetét, nem pedig a kritizálást jelenti. A liberális teológia azonban a bibliai szövegek kialakulásának történetét (az úgynevezett történetkritikai módszert) – amely egyébként fontos részterülete a teológiának – helyezi a középpontba, és ezzel fárasztja a teológusokat, gyakran az egyház népét is. Az ilyen súlyponteltolódás következtében könnyen háttérbe szorul a bibliai szöveg személyes és katartikus hatása. A liberális teológia nagy kísértése, hogy a mellékvágányt nevezze ki főpályaudvarnak. A Biblia analizálását, ízekre szedését ritkán követi az összerakás, az egységes szemlélet.
A német és angolszász területen is szélsőségesnek tartott gondolatok nem jelentik a magyarországi teológia fő áramlatát. A püspök példának hozta föl előadásában Jézus föltámadásának tagadását. Nekünk, keresztényeknek vissza kell térnünk a Biblia egyházi olvasatához. Azonban nem az egyházi hagyományok és kialakult tanítási rendszerek felől kell értelmeznünk a Bibliát, hanem éppen fordítva: a Bibliából kiindulva fedezzük fel a keresztény tanítás rendszerét.
A megoldás: az inspirált, ihletett olvasó. Azzal a lelkülettel olvassuk a Bibliát, amilyen lelkülettel eredetileg leírták. A Szentlélek által inspirált író szövegét Szentlélek által inspirált olvasó hallgassa, olvassa – imádsággal, levetett saruval, önmagát nem a Biblia fölé helyezve. Egyházi, teológiai összefüggések nélkül lehet a Biblia szépirodalom, ügyes bestseller (például a Da Vinci-kód) vagy éppen aktuálpolitikai pamflet „alapanyaga”. Nem lehet elhallgatni, hogy baloldali és jobboldali politikusokkal egyaránt előfordult már, hogy beleestek ebbe a hibába.
Fabiny Tamás azt is hangsúlyozta előadásában, hogy a keresztény egyházban az Ószövetséget nem lehet önmagában vizsgálni, mintha nem lenne Újszövetség, hiszen az Ószövetség az Újszövetségben teljesedik be. Bátran foglalkozzunk hát többet az Ószövetséggel, olvassuk, és prédikáljunk ószövetségi alapigékből kiindulva.
A püspök a fundamentalizmus különböző értelmezései közül a biblicizmust emelte ki, amely szerint semmiféle tévedés nem lehet a Bibliában. Az ihletettség azonban nem azt jelenti, hogy minden betű szerint igaz. „A betű megöl, a Lélek megelevenít” – írja Pál apostol (2Kor 3,6). Nem szabad egymás ellen kijátszanunk a tudományt és a Bibliát! Ez az egyik jellemző kísértése a teológiai fundamentalizmusnak.
Végül a püspök fölhívta a figyelmet arra is, hogy mind a liberális, mind a fundamentalista bibliaértelmezésben sok a szünkretista (vallásokat összemosó) vonás. Példaként említette a székely himnusz szövegét, valamint néhány mai jeles közéleti ember egyáltalán nem keresztény gondolatait. A mai új pogányság idején különösen aktuális az egykori hitleri Németországban megfogalmazott Barmeni nyilatkozat hitvallása, mely a keresztény hit pogány elemekkel való ötvözése ellen fogalmazódott meg: „Jézus Krisztus Isten egyetlen igéje, semmivel sem lehet vegyíteni.”
Ne emeljük tehát magunkat a Szentírás fölé, adjuk át magunkat a Szentírás tekintélyének!
K. L.