Keresztény szemmel
Esetleg mi is, ugyanígy?
Tudomásom szerint nem vagyok klausztrofóbiás. Ezzel az idegen szóval azt a pszichés túlérzékenységet jelölik, amely azokat jellemzi, akik betegesen félnek a szűk, zárt terektől. Az ebben a zavarban, betegségben szenvedők nem mernek liftbe vagy metrókocsiba szállni, nem merik magukra zárni kisebb helyiségek ajtaját, mert ha külső kényszerítő körülmények miatt mégis ezt megtenni kénytelenek, akár beteges nyugtalanság, pánikreakció is elfoghatja őket, és szinte öntudatlan meneküléskényszerük támad. Eközben – szélsőséges esetben – akár magukban, akár másokban is kárt tehetnek.
Mondom, tudomásom szerint nem vagyok klausztrofóbiás, ám most, amikor e sorokat írom, és felidézem magam és a kedves olvasók számára a mögöttünk lévő hét vezető híreit a haiti földrengésről, szinte elfog a fizikai rosszullét.
Azt a hírt közölték ugyanis a sajtóirodák, hogy a szörnyű földrengés után több nappal is még mindig találtak túlélőket a romok alatt. És miközben mi éltük megszokott, ha nem is könnyű napjainkat, felkeltünk és lefeküdtünk, dolgoztunk vagy pihentünk, ettünk, ittunk, esedékes családi ünnepek alkalmával még önfeledten ünnepeltünk is, és egymást köszöntöttük, talán a vízkereszt ünnepe utáni második vasárnapon még templomba is elmentünk – ezek a szerencsétlenül járt felebarátaink a romok alatt, talán már az őrület határán várták, hogy végre megkoppanjon fejük felett egy csákány, és megmentsék őket.
S miközben ezen töprengek, a több tízezer – az ország vezetői szerint akár kétszázezer – áldozat, a sérültek és hozzátartozóik sorsa aggódó részvéttel tölt el. És újra és újra összeszorítja a szívemet az aggodalom azokért, akik a romok alatt talán még mindig a mentőcsapatokra várnak, amelyek pedig már nem fogják időben elérni és megmenteni őket. S a romok felett és a romok alatt egyre fogy, és végül teljesen elhamvad a remény… Szörnyű; vigasztalhatatlan vagyok.
Kedves Olvasók, Testvéreim! Lukács evangéliuma 13. részének elején beszámol arról, hogy egy alkalommal néhányan hírt vittek Jézusnak két tragédiáról, amelyek az akkori közvéleményt erősen foglalkoztatták. Az egyik hír szerint Pilátus, a vérengző római helytartó többeket meggyilkoltatott a jeruzsálemi templomban.
A másik hír pedig arról tudósított, hogy a siloámi torony építkezésén tizennyolc embert öltek meg az összeomló torony hatalmas kövei. A hírhozókban talán – az akkor sem ritka rövidzárlatos gondolkozás szerint – akár még káröröm is lehetett: biztosan megérdemelték ezt a szörnyű sorsot az áldozatok, Isten büntetése ez rajtuk; mások meg esetleg perlekedtek Istennel, miért éppen az ő családjukat, apjukat, fiaikat érte a tragédia. Örök emberi reakciók ezek. Annál nyugtalanítóbb Jézus Urunk „helyzetelemzése”: Azt gondoljátok, bűnösebbek voltak az áldozatok a többi embernél? „Nem! Sőt – mondom nektek –: ha meg nem tértek, mindnyájan ugyanúgy vesztek el.”
Igen, mindkét irányból – a kárvallottak és a megkíméltek oldaláról is – megfogalmazható lenne a kérdés, bár mi ezeket többnyire csak akkor tesszük fel, ha úgy érezzük, mi húztuk a rövidebbet. S ilyenkor az Istennel, sorssal, emberekkel való perlekedésébe csak belekeseredhet az ember. Magam is gyakran idézem Kányádi Sándor Kossuth-díjas erdélyi költőnk kérdését, tudniillik „hogy őket miért s engem miért nem”. Most mégis úgy gondolom, hogy nem a kiragadott sorskérdést kell ismét megpendítenem, hanem az egész verset, az 1990-ben írt (sapienti sat – a bölcsnek ennyi is elég) Azt bünteti, kit szeret címűt tanácsos ideidéznem, hogy az egész kérdéskör kellő megvilágítást kapjon:
mint pogrom után
a zsinagóga
veretlen maradt
öreg zsidója
nem hálálkodom
nem is kérdem
hogy őket miért
s engem miért nem
mert szeretsz Uram
szeretsz Te engem
és legközelebb
nem hagysz veretlen
Hogy bizonyító erejű kiadós verésekre vagy otthonainkat letaroló földrengésekre vágyódnánk, afelől kétségeim vannak, de a teodicea húsba vágó – az Úristen igazságosságát feszegető és szeretetét vizslató – gyötrelmes kérdései mégsem hagynak békén: őket miért, s engem miért nem? Ki különb közöttünk náluk, a haiti és egyéb nyomorultaknál vagy éppen a megvert zsidóknál?
Tudjuk, maradnak nyitott, földi életünk idején választ nem nyerő kérdéseink szép számmal. Egy-egy katasztrófa híre, életünk, sorsunk próbás időszakai csak szaporítják ezek számát. E sokszor reménytelen küzdelem gyötrelmét csak az Isten iránti feltétlen bizalom oszlathatja el bennünk. Ezt a szívet-lelket gyógyító, békességet ajándékozó bizalmat pedig csak az evangélium teremtheti meg a szívünkben.
Ezért kétségeink sivatagában járva, nyugtalan szívünket próbára tévő időkben is igaz: sohasem az a fő kérdés, hogy mi miként vélekedünk Isten felől, hanem az, hogy ő mit gondol felőlünk. Erre pedig tudhatjuk a választ. A legfontosabb, szívet csendesítő, sorsot eligazító felismerés az ő igéjének ajándéka, gyümölcse bennünk: „…veletek vagyok minden napon a világ végezetéig.” (Mt 28,20) Ennek bizonyossága ad nekünk ebben az esztendőben is, minden körülmények között is nyugalmat, örömöt, békességet, és ez az ígéret őrzi meg szívünkben az életben maradáshoz nélkülözhetetlen jó reménységet.