Keresztutak
Jubiláló törvény
A motiváció nyilvánvaló és egyértelmű. Szükségünk van arra az energiára, amelyet a kezdetekhez való visszatekintés szolgáltat. Ezért vált általánossá az emlékezés a húsz évvel ezelőtti eseményekre, szóljunk akár fordulatról, akár rendszerváltozásról. Mosolyognivaló a változások jelentőségének, valódiságának a megkérdőjelezése, bármennyire előrébb kellene már tartanunk a társadalom megújulásának az útján. Szerény memóriára vall a rendszerváltozás vitatása a világpolitika egészét vagy csak a kelet-közép-európai régiót tekintve is.
Az egyik legfontosabb vívmány, mely a rendszerváltozás jelentőségét igazolja, az egyházak helyzetének azonnali és alapvető megváltozása volt. Ismeretes, emlékezetes, hogy még a puha diktatúrában is az volt a vezető tézis, hogy ideológiai kérdésekben nincs békés egymás mellett élés. Ezen alapult a rendszer maradék identitása, ezzel vélte létét igazolni.
Húsz év után visszatekintve még inkább élesen kirajzolódik: a társadalom számára is talán éppen az egyházak szabaddá válása hordozta leginkább annak az üzenetét, hogy valódi a változás. A folyamat két legfontosabb állomása az Állami Egyházügyi Hivatal jogutód nélküli megszűnése, illetve a lelkiismereti és vallásszabadságról rendelkező 1990. évi IV. törvény elfogadása volt. Most ez utóbbira emlékezünk a huszadik évforduló jegyében.
Ihletett pillanat volt ez. Hatalmas lépés a jogállamiság újjáépítése útján. Sokszor elmondtuk, hogy a diktatúra politikai, gazdasági kártevésén túl talán a lélekrombolás, az erkölcsi pusztítás a legkártékonyabb, évtizedeket beárnyékoló következmény.
Igen fontos, hogy a törvény visszaadta az egyházak szabadságát, de még fontosabb, hogy visszaadta a társadalom tagjainak a jogát ahhoz, hogy megválaszthassák, milyen úton járjanak, miben, kinek higgyenek, kit kövessenek. Nem volt könnyű, sőt még ma is helyesebb jelen időt alkalmazni: nem könnyű a regeneráció. Nem kell ezt szégyellnünk, de persze nem is szabad belenyugodnunk. Ha a gúzsba kötött emberről levesszük a kötelet, akkor még nem fog tudni futni. De elindulhat a sajátjának vallott úton.
Az 1990. január 24-én megszavazott törvény 1990. február 12-én lépett életbe. Azóta több parlamenti ciklusban több kormány is nekirugaszkodott, hogy változtasson rajta, de eddig ez nem sikerült. Mert alapvetően – bár nyilván nincs tökéletes törvény – a lényeget illetően jóra sikeredett a jogszabály.
Két fókusza adja időtálló voltát. Az egyik maga a jogállamiság sarkköve. Annak deklarálása, hogy senkit nem érhet megkülönböztetés, elmarasztalás a neme, fajtája, bőrének színe, vallása, felfogása… miatt.
A másik fókusz a szektorsemlegesség rögzítése volt. Ez a mindennapi életben nem kevésbé fontosnak bizonyult alapelv. Az egyházi intézményeket ugyanaz a finanszírozás illeti meg, ha közfeladatokat látnak el – iskolát, kórházat, szociális otthont tartanak fenn, ha műemlék épület gazdái… –, mint az állami intézményrendszert. Ily módon épülhetett újjá az egyházi iskolák struktúrája, kapcsolódhattak be az egyházak az egészségügyi és a szociális ellátórendszerbe.
Az egészséges pluralizmus csapdákat is rejteget. Az egyházakhoz közelebb álló politikusok több kedvezményt adva változtattak volna a törvényen, mások inkább szűkítették volna a mozgásteret. Abban általában megvolt az egyetértés, hogy a finanszírozást úgy kell alakítani, hogy minél inkább automatizmusok érvényesüljenek, ne évenkénti politikai alku döntsön arról, milyen összeg illeti meg az egyházakat. Kétharmados törvényről van szó, ezért mégsem sikerült mindeddig a változtatás, még ott sem, ahol megvan az elvi egyetértés.
Így azután érvényben maradt az egyházalapításra vonatkozó, sokat vitatott paragrafus is. Annak a gondolkodásnak a jegyében, amely az egyházakat a civil társadalom, a civil szféra részének tekinti, az 1990. évi IV. törvény úgy intézkedett, hogy akárcsak az egyesületeket, az egyházakat is megalapíthatja tíz, ilyen irányú szándékát egyöntetűen kinyilvánító természetes személy. Akkor ez a szövegezés mindenkinek megfelelt, hiszen nem volt jellemző a társadalomra az egyházalapítási szándék. Mégis, miután azt sem vitatta senki, hogy az egyházak számos jellemzőjüket tekintve – történelmi múlt, társadalmi igény… – sajátos szervezetek, a módosító indítványok között elfogadták Tóth Károly református püspök javaslatát, így száz fő szükséges az egyházalapításhoz.
Korabeli jelenlévők szerint ezer, netán tízezer fő szükségességét is megszavazták volna, nem ez volt a fő téma, azóta azonban változott a gondolkodás, ám mint mindig, minden maradt a régiben. Az egyik oldal arra hivatkozott, hogy már a száz fő is kivételt jelent, a másik oldal viszont az egyházalapítás túl könnyű voltát bírálta. Száz főt meghaladó cég – mondják – azért is alapíthat egyházat, hogy visszaigényelhesse adója egy százalékát…
Alapvetően jó, időtálló a törvény, mégis nyilván minden javítható. Legutóbb Bogárdi Szabó István református püspök elevenített fel egy már a rendszerváltozáskor vitatott lehetőséget. Eszerint az egyházakat – többek között korábbi földbirtokaik egy része révén – vagyonhoz kellene juttatni, hogy a vagyongazdálkodás révén fedezhessék hitéleti és társadalmi kötelezettségeik költségeit. Ily módon – az intézmények normatív támogatásán túl – leválhatnának az állami költségvetésről, és garantált lenne oly fontos függetlenségük. Van tehát teendő.
Dr. Frenkl Róbert