Keresztutak
Az ökumené nem emberi találmány
Egyedül Isten képes az egységet létrehívni, a Szentlélek által, aki az egység lelke. Megtapasztaltuk ezt az első pünkösd óta annyiszor – mutatott rá ifj. Hafenscher Károly evangélikus lelkész, a révfülöpi Ordass Lajos Evangélikus Oktatási Központ vezetője egy ökumenikus imatalálkozón.
A lelkész édesapja, id. Hafenscher Károly részt vett annak az evangélikus–katolikus vegyes bizottságnak a munkájában, amely 1999-ben közös nyilatkozatban foglalta össze az evangélikusok és katolikusok teológiai alapvetését a megigazulás (a bűneinktől való megtisztulás, a megszentelődés, az üdvösség) kérdésében. „Közösen valljuk – fogalmaz a nyilatkozat –, hogy egyedül kegyelemből, a Krisztus üdvözítő tettébe vetett hitben, nem saját érdemünk alapján fogad el minket Isten, és kapjuk a Szentlelket, aki szívünket megújítja, és képessé tesz, sőt felszólít a jó cselekedetekre.”
A Magyar Katolikus Újságírók Szövetsége egyik 1998-as tanulmányi napjának vendégeként id. Hafenscher Károly beszámolt arról, hogy a teológiai egyeztetés, a párbeszéd során sokszor megtapasztalták a vegyes bizottságban, hogy alig van ellentét teológiai szinten egyházaink között, csupán nyelvi vonatkozásban léteznek eltérő megfogalmazások – vagyis bizonyos teológiai alapfogalmakat eltérő nyelvi terminológiával nevez meg a katolikus és az evangélikus egyház.
– Hogy látja a teológiai közeledés jövőjét jó tíz évvel a közös nyilatkozat után az evangélikus és a katolikus egyház között? Folytatja-e édesapja munkásságát a párbeszéd serkentésében? – kérdeztük ifjabb Hafenscher Károlyt.
– Édesapám ízig-vérig ökumenikus gondolkodású ember, aki ma, idős korában is jó kapcsolatot ápol különböző felekezetű testvéreinkkel. Én ebbe nőttem bele. Szolgálatom kezdetétől sokféle módon megélhettem az ökumené élményét mind gyakorlati, mind teológiai szinten. Sűrűn jártam katolikus közösségekbe igehirdetéssel és előadással is, és mindig átéltem, hogy sokkal több dolog köt össze minket, mint amennyi elválaszt.
Éppen a megigazulás területe az, ami nagyon jól megmutatja számunkra, hogy a közös alap mennyire egységes. S bár fájdalmas tény ma is, hogy az úrvacsorai közösségben még mindig nem lehetünk egyek, nem vagyunk igazi asztalközösségben egymással, mégis van okunk a bizakodásra. Hisz e téren sem az alapvető kérdésekben van ellentét közöttünk – mert mindketten valljuk, hogy ott Jézus Krisztus valóságosan jelen van teste és vére által, s ezt vehetjük magunkhoz a szentségben –, hanem a papi szolgálat kérdésében. De – bár szép lassan és csöndben – már elkezdődött a dialógus e téren is.
– Olykor ma is találkozhatunk olyan megnyilvánulással, akár katolikus, akár protestáns részről, amely gátolni próbálja a már szárba szökkent felekezeti közeledést. Hogyan lehet ez ellen védekezni?
– Ma olyan világban élünk, ahol a szélsőségek a társadalom minden területén megmutatkoznak, s beszűrődnek természetszerűleg az egyházba is. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy a felekezeti párbeszédet, a hitet komolyan vevő emberek tudatosítják másokban is, hogy az ökumené nem emberi találmány, nem az újabb idők egyik mozgalma, amely volt, jött és aztán elmegy, hanem Krisztus szent akarata. Ahogy ő imádkozik azért, hogy övéi eggyé legyenek, nekünk is ezt kell tennünk.
– Nemrég liturgikus reform valósult meg az evangélikusoknál, ami többek között visszahozta a keresztvetés, a térdhajtás-térdepelés lehetőségét az Isten előtti tisztelet, hódolat jeleként a liturgiában. Mégis mintha egyes evangélikus közösségek elzárkóznának előle.
– Nehéz dolog nálunk is a váltás, a korábbi tradíciók feloldása, különösen a népi kegyességben, mint ahogy a katolikusoknál a II. vatikáni zsinat liturgiai reformjához is évtizedek kellettek, míg gyakorlattá vált. Gátolnak ebben rossz történelmi tapasztalatok is.
A lehetőség most felkínálja, hogy újra felfedezzük, mit is jelent Krisztus keresztjével megjelöltnek lenni, azaz Krisztushoz tartozni. Sok idő kell ahhoz, hogy ez belső meggyőződéssé váljon. Sajnos, ma a társadalomban gyakori a negatív identitás, amikor nem tudja az ember megfogalmazni, hogy miért az, ami, csak azt, hogy miért nem az, ami a másik ember. Pedig az, hogy én evangélikus vagyok, nem azt jelenti, hogy nem vagyok katolikus, hanem azt, hogy más módon vagyok katolikus, tehát az egyetemes, vagyis a katolikus egyházhoz tartozó. Ahogy édesapám szokta mondani: „mi wittenbergi katolikusok” vagyunk. De e tudatnak belülről kell fakadnia. A református felekezetű is csak hitében belülről fakadóan élheti ezt meg, biblikus hittel és önelemző módon.
Toldi Éva