Keresztutak
Magyar prédikátor a reformátor asztalánál
Luther Márton és Dévai Bíró Mátyás személyes kapcsolata
Az utókor méltán nevezi Dévai Bíró Mátyást „a magyar Luthernek”, aki az evangélium fáklyáját egész Magyarországon, sőt Erdélyben is, Brassóig széthordozta. Rettenthetetlen igehirdetésével, nagy buzgalmával, merész úttörésével hazánk vérbeli reformátora lett. Lutherrel való személyes kapcsolata és hatása Dévai egész életművén tükröződik. Műveinek nagy része fennmaradt. Széles körű munkássága a reformáció ügyét szolgálta, ellenfeleit elhallgattatta, az egyház ige szerinti megújulását hirdette – Lutherhez hasonlóan. Luther és Melanchthon hű követője, de nem szolgai másolója volt.
Luther hatására három sakramentumot ismert el: a keresztséget, az úrvacsorát és az abszolúciót (gyónással). Habár a korábbi – különösen református – álláspont szerint reformátori fellépése kezdetétől voltak nála nyomai a svájci irány és a Martin Bucer-féle közvetítő eszmék iránti érdeklődésnek, az utóbbi évtizedek kutatásai azonban igazolták lutheri irányát (lásd Botta István idevágó munkáit). Így Dévai például az 1540-es évektől az úrvacsorában bizonyos hangsúlyeltolódásokat követett, melyekről azonban bebizonyosodott, hogy ebben is Luther álláspontját osztotta. Ezt támasztja alá az 1545-ös erdődi zsinat és az 1544. július 20-ra kitűzött nagyváradi hitvita is, melynek úrvacsorai tételeit Dévai fogalmazta meg teljes értékű lutheri szellemben.
Fontosabb művei: a Sententiae de sanctorum dormitione (1531) a reformáció fő kérdéseit: az üdvösség kérdését veti fel. Amint megfogalmazza, az egyház szentjei nem meghaltak, hanem alusznak. A Propositiones rudimenta salutis continentes 1531-ben jelent meg; helyesírási tárgyú munkája az Ortographia Ungarica, azaz Igaz írás módjáról való tudomány (kátéval és imákkal; Krakkó, 1534 vagy 1535). További munkák: At tíz parancsolatnak, ah hit ágazatinak, am miatyánknak és ah hit pecsétinek röviden való magyarázatja. Az 52 reformátori tétel (1531) Luther 95 tételének summája. Főbb tételek: egyedül a hit idvezít (28. tétel); kegyelemből hit által tartatunk meg (39. tétel); egyedül Krisztus a közbenjáró Isten és ember között (50. tétel). Dévai Luther nyomán készítette el a reformált hitet bemutató kátéit.
Az egyháztörténészek kétségbe vonták, hogy Dévai wittenbergi tartózkodása alatt Luther házának lakója vagy asztalának vendége lett volna (lásd ifjabb Révész Imre idevágó munkáit). A vitát Luther Asztali beszélgetéseinek 1566-ban megjelent első kiadása döntötte el (a kiadója Johannes Aurifaber, Luther ismert asztaltársa volt). A 18. b lapon olvasható a teljes hitelt érdemlő bizonyíték: itt szól Luther Dévai Bíró Mátyásról mint közeli ismerőséről. Döleschal Mihály vágújhelyi lelkész Dévait szintén Luther ingyenes lakójának és asztaltársának nevezi.
Luther asztali beszédeinek egyikében elmondja, hogy házában lakott a Dévai Bíró Mátyás nevű magyar prédikátor, aki Budán összeveszett egy pápista pappal. A helytartó a vitának úgy vetett véget, hogy két puskaporos hordót hozatott, s azt mondta: csak az marad életben, aki az igazat hirdeti. Dévai nyugodtan a hordón maradt, a pap viszont elmenekült. Ezért a pápista pap négyezer forintra és kétszáz katona zsoldjának a kifizetésére büntettetett. Erre azt mondta dr. Luther: „A pápisták részéről senki sem mer tűzbe menni, de a mi embereink bátran mennek a tűzbe, sőt a halálba is, amint régi időkben a szent vértanúk, Szent Ágnes, Szent Ágotha, Vince és Lőrinc példájából látjuk. Ha most a pápistákat tanításuk és vallásuk miatt tűzbe kergetnék, oh mily sokan elpártolnának közülük! Ők cselekvőleg mártírok, nem szenvedőleg.”
Egy másik epizód arról szól, hogy a király lovát rosszul patkoló udvari kovács börtönbe kerül, majd itt Dévai megtéríti, és protestáns lesz, ezután pedig végig kísérője marad a prédikátorának.
Dévai nem volt idegen az asztaltársaságban, ott ült Cordatus Konrád, Mária királyné kedves papja, Dietrich Vida, Dévai meghitt barátja. A beszélgetések nagyrészt latinul folytak.
Nemcsak Melanchthonnak, hanem Luthernek is sok magyar látogatója volt. Ismerte, nagyra becsülte nemzetünket, Mátyás királyról magasztos szavakkal emlékezett meg. Megkapóan szép, ahogyan a reformáció és ortodox testvéreink kapcsolatát jellemezte: „Úgy hisznek, mint mi, úgy keresztelnek, mint mi, úgy prédikálnak, mint mi, úgy élnek, mint mi.”
Luther Dévait mindig jó emlékezetében tartotta, s mikor az eperjesiek vádlevelet írtak, akkor is hithűségét, hősies bátorságát emlegeti!
Dévai halála után született róla egy „históriás ének”, külön dallamra, melynek első sorát Bornemisza Péter énekeskönyve őrzi: „Magyar nyelven Mátyás vala az prédikátor…”
Pásztori Jenő nyugalmazott református lelkipásztor (Marossárpatak)