A vasárnap igéje
HATVANAD VASÁRNAPJA – Zsid 4,12–13
Leplezetlenül
Isten beszéde, Isten igéje. Hányszor és hányféleképpen láttam már forgatni. Szemem előtt van az egyik, számomra nagyon fontos lelkész, amint a kezével mutatta, ahogy lecsap az ige kardjával, de elmondta azt is, hogy a másik éle – itt visszarántotta a láthatatlan kardot tartó karját – hogy sebezheti meg ennek a fegyvernek a forgatóját. Ez a kép még akkor is sokat jelentett nekem, amikor tudtam, hogy itt nem kardról van szó, hanem valamiről, ami élesebb minden kardnál. A jelentés ugyanakkor kezdett eltolódni, egyre inkább valami ijesztő sebészkésre vonatkozott. Iszonyatos sebeket láttam magam előtt, ahogy elképzeltem. Olyan metszéseket, amelyek az első pillanatban nem is látszanak, nem is fájnak, de rettenetesen mélyek, és pillanatok alatt megmutatják magukat. Akkor a fájdalom kibírhatatlan, minden kötés szakad, minden titok kitárul.
Így ezeknek a mondatoknak a súlypontja számomra egyre inkább ez lett: „…mindenki mezítelen és fedetlen az ő szeme előtt.” Isten szava itt személy. Nem alany, állítmány, tárgy, nem kiejtett, leírt, megformált, hatásos vagy hatástalan beszéd, hanem arca van és tekintete.
Nem voltam katona, de voltam sorozáson. Egy idegen fiúkból álló, hosszú sorban mentem az orvosi bizottság elé. A végén teljesen le kellett vetkőznünk. Volt, aki tréfával ütötte el a dolgot, mások úgy tettek, mintha ez lenne a természetes, hiszen ilyen a katonaság. Azt hiszem – ahogy visszaemlékezem a jelenetre sok év után –, mindenki ugyanúgy szégyenkezett, mint én. Megéreztünk valamit abból, hogy mit jelent kiszolgáltatottnak lenni. Leomlanak a személyiség védelmének utolsó falai is. Nem marad semmiféle rejtőzés. Ki kell állnunk, szégyenletesen meg kell mutatnunk magunkat úgy, amilyenek vagyunk.
Végül a politika, a sors úgy hozta, hogy sok kortársammal ellentétben nem találkoztam többé a honvédséggel, de annak a napnak megalázottságát örökre hordozom.
Elrejtőzünk. Ez a rejtőzésünk hosszú tapasztalatok természetes reflexe. A csoport – legyen az nyáj, falka vagy horda – leggyengébb tagja veszik el elsőként. A jól alkalmazkodó, a sikeresen védekező a túlélő. Márpedig ebben az életben a legerősebb vágyunk nem az élés, hanem a túlélés. Rejtőzködünk Isten elől is. Rettegünk valami végső számadástól, azt hisszük, talán lehet halasztgatni az időt, hogy ne derüljön ki életünk pőresége. Valami mély megalázottság órájaként gondolunk az eljövendő utolsó ítéletre. Ki merné ezután Isten igéjeként hallgatni a szószékről elhangzó gondolatokat, a Biblia érthető mondanivalóit? Ki merné kitárni élete szégyenét? Bízunk abban, az talán csak beszéd, okoskodás, információ. Rejtőzködünk.
Néhány nappal ezelőtt olvastam egy nagyszerű keresztény lelkipásztor édesapja temetésén elmondott mondatait. Az édesapa a hit hőse volt. Nagyon nehéz időkben nagyszerűen állt helyt. Fia, akit hasonlóképpen a lelkészi tartás jellemzett és jellemez, szomorú büszkeséggel beszélt apja életéről, megrendítő módon. Aztán, amikor utolsó óráiról szólt, egyszer csak ezt mondta szívbemarkolóan: „Már nem volt rajta a palástja, csak egy fehér lepedő. Nem láttam többé úgy, ahogy itt ismertem.”
Ezek a mondatok számomra még értékesebbé tették ennek az életnek emlékét, a fiú szavát az apáról. Bizony, a hit hőseivel is egyszer átgördül a beteghordó kocsi az intenzív osztály küszöbén, hogy kezdetét vegye az utolsó földi lemeztelenítés.
Méltóságunk mindenképpen összeomlik egy napon. Elérkezik az őszinteség, a lemeztelenedés órája. Amikor Esterházy Péter ír édesapjáról, aki ide került, arra gondol, most jó esély kínálkozik végre a beszélgetésre, de hiába, már nem lehet ráismerni, azt írja: nem apám. Talán igaz az, hogy keresztény emberként vágyunk erre az őszinteségre. Annyi álarc után végre, ha kényszerű módon is, azok lehetünk, akik lenni szeretnénk, és bár kényszerként éljük át ezt, félve készülünk rá, mégis ad majd valamiféle katarzist. A régi királyok azért keresztelkedtek meg csak halálos ágyukon, mert egész életükben vért ontottak. Ez pedig nem fért össze a kereszténységgel. Mi is szeretnénk úgy élni, ahogy akarunk, aztán – ha van erre módunk – így átadni magunkat Isten szavának, kitárulkozva, sebezhetően.
Aztán nehogy röhögést halljak – parancsolta annak idején gimnáziumi osztályfőnöknőnk –, mert azért lesz majd jelenet a nászéjszakáról is.
Zeffirelli Rómeó és Júliáját néztük meg az osztállyal. A filmben szereplő színészek a maguk 15–17 évével egyidősek voltak velünk. Franco Zeffirelli művészete ott csodát tett. Az amúgy kaján éretlenségre nagyon is fogékony osztályunk egyetlen beszólás nélkül, áhítattal nézte végig férfi és nő egymás előtti tiszta és bensőséges kitárulkozását. Régi idők voltak. A meztelenséget átjárta a szerelem, a bizalom és az odaadás szépsége. Az ősi titok, amely ember és ember közt leveti a szemérem és elrejtőzés fátylait, akkor egy gimnáziumi osztály magasztos élményévé lett.
Még egyszer: Isten igéje nem fogalom. Nem kardként forgatható igazság, nem eldöröghető, elsuttogható, elrebeghető, elszónokolható retorika. Isten igéje személy. Azok, akik látták, azt mondták: közöttünk lakozott. Azok, akik látták, a következő nemzedékekre hagyták a hit látását: boldogok, akik nem látnak, és hisznek.
Az, ami ebben a találkozásban történik, az nem az én akaratomon múlik. Tudom, hogy ki szól. Ismerem őt. Igaz, ez az ismeretem mindig is töredékes marad, mégis darabkáiban is elegendő a teljes élethez. Megteszi velem azt a csodát, amelyet ember és ember csak a legritkább intimitásban él át, a legnagyobb szeretet idején, a legönfeledtebb bensőségesség pillanataiban.
Lemeztelenít erőszakkal, kényszerűségből, kihasználva halandóságom törékenységét? Nem, itt más történik, igazi szép csoda. Kitárulkozik előttem, hogy én is tárulkozzam ki előtte. Nem félelemből, nem kényszerből, hanem bizalomból és odaadásból. Leveszem előtte életem szemérmét, kilépek rejtőzködésemből, azzá leszek, aki igazából vagyok. Összetörik minden addig biztosnak vélt támasz. Magabiztosságom porba hull. Ebben az ősi, édeni találkozásban értem meg, kicsoda ő, és megtalálom életem irányait is. Szégyenem boldogító. Elfogadtatom.
Koczor Tamás