Keresztény szemmel
Vállalni emberségünket
Gyermekkoromban a Trianon után Csehszlovákiához került Kárpátalján állami és iskolai ünnepek alkalmával három himnusz hangzott el: a cseh, a szlovák és a ruszin. Mindhárom nemzeti éneknek szép volt a szövege és a dallama (a ruszin himnusz Isten segítségét kérte a végén a megmaradáshoz). Én a többiekkel együtt vigyázzállásban hallgattam végig mindhármat. A magyar himnusz legálisan nem hangozhatott el, csak titokban.
Testvéremmel együtt cirill betűkkel tanultunk meg írni-olvasni. Előbb hallottunk Tarasz Sevcsenkóról, mint Petőfiről, előbb Laborc fejedelemről, mint Árpádról, előbb ismertük meg a ruszin énekeket, mint a magyar népdalokat, előbb a ruszin, mint a magyar népmeséket, előbb a kolomejkát, mint a csárdást, előbb a balalajkát, mint a magyar tárogatót.
Mégis a csendes csatornák, az otthon légköre, a magyar istentisztelet, a Magyarországról érkezett posta, újságok teljes belső eligazítást adtak. Tudtuk, hogy a sokszínű kulturális és vallási környezetben hová tartozunk. Pontosan itt tanultuk meg tisztelni a mások értékeit és megismerni, szeretni és megőrizni a magunkét. „Nem sokaság, hanem lélek…” Meg lehetett maradni…
A bogáncsnál, szúró, tépő, sebző tövisnél sokkal veszedelmesebb a hínár. A hínár nem szúr, nem sebez, nem okoz fájdalmat, sőt lágyan simogat, nyálkás, sima leveleivel körülölel, közben lassan-lassan befon, egyre szorosabban magához von, és többé nem ereszt el. Lehúz a mélységbe, és ott halálosan elringat, megbénít, megfojt.
Mindenki tudja, érzi, hogy az ember madáchi tragédiája a történelem során nem zárult le, hanem új színekkel folytatódott, amelyeket ő el sem tudott volna képzelni. Mert az eszkimók még rendben élték a maguk életét a hagyományaik szerint, eszkimóknak nevezték magukat, szerették a tájukat, és védték a fókáikat. – A fagynál és jégnél félelmesebb azonban az a táj, amely időnként kirajzolódni látszik: szellemileg, lelkileg kiüresedett, sivár, holdbéli, ahol nemcsak a tanyák, kicsi falvak tűnnek el állatostól, nemcsak a fákat, erdőket tüntetik el, hogy helyet adjanak a toronyerdőknek, de hozzányúlnak a szellemi, lelki gyökerekhez, nekimennek a teremtési rendnek is. Mindent egy ködös, modernizációs, szabad fantomvilág ígérete jegyében. Pénzért, pénzzel, lélek nélkül.
A szeretethez hozzátartozik a hazaszeretet is! Felelősek vagyunk Isten színe előtt nyelvünkért, hagyományainkért, az utánunk jövő generáció testi-lelki épségéért.
A tét nagy, valóban nagy: a megmaradásról van szó!
Most valóban lelki megújulásra, Istentől kapott, Jézus Krisztusban kirajzolódott igaz emberségünk felfedezésére, vállalására van szükségünk. Hitre, reményre, szeretetre, e három energiára. Pál apostol a Korinthusiakhoz írt levelében a szeretet himnuszával nem egy tengerparti merengésben született lírai költeményt akart írni. Az akkori, széteső, vallásilag, erkölcsileg, társadalmilag bomló világban nemcsak Krisztust megismert rabbiként, de ismeretekkel rendelkező gondolkodóként is féltve, aggódva kiáltotta: minden vallási, filozófiai, drasztikus és gnosztikus erőlködés, emberi próbálkozás töredezett, „rész szerint való”, önmagába hull vissza. A teljesség Istené, a megtartó, építő, reménységet adó erő a szeretet. Jézus Krisztus szeretete. E nélkül ma is csak egy torz, félelmetes világ vár ránk.
Isten irgalmazzon nekünk!
Kinczler Irén