Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2010 - 07 - „Böl­cses­ség! Fi­gyel­jünk!”

A vasárnap igéje

ÖT­VE­NED VA­SÁR­NAP­JA – JAK 3,13–18

„Böl­cses­ség! Fi­gyel­jünk!”

Az or­to­dox ke­resz­tény­ség li­tur­gi­á­já­ból, az evan­gé­li­um fel­ol­va­sá­sát meg­elő­ző fel­hí­vás­ból köl­csö­nöz­tük ezt a tar­ta­lom­ra is uta­ló cí­met. Nem lop­tuk, ha­nem élünk az­zal a le­he­tő­ség­gel, hogy ami mon­da­ni­va­ló­já­ban kö­zös, azt nem csu­pán szá­mon tar­ta­ni sza­bad, de az­zal él­ni is le­het.

Is­mét­lem: az evan­gé­li­um fel­ol­va­sá­sa előtt hang­zik ez a fel­hí­vás. Ezen a va­sár­na­pon azon­ban nem az evan­gé­li­um va­la­me­lyik sza­ka­sza, ha­nem egy le­vél­rész­let a pré­di­ká­ció alap­igé­je. Ab­ból a le­vél­ből, amely­nek evan­gé­li­u­mi, Krisz­tus-hor­do­zó jel­le­gét sok­szor és so­kan vi­tat­ták. Olyan for­má­lis in­dok­lás­sal, hogy hi­szen Jé­zus­nak még a ne­ve sem for­dul elő ben­ne.

Pe­dig evan­gé­li­u­mot hir­det, rejt­je­les for­má­ban. Hi­szen a böl­cses­ség áll az el­ső he­lyen, az okos­ság a má­so­di­kon. A böl­cses­ség Jé­zus Krisz­tus rejt­je­le. Ő ma­ga a „fe­lül­ről va­ló” böl­cses­ség. Hány úti­könyv for­dí­tot­ta Szent Zsó­fi­á­nak a me­cset­té, majd mú­ze­um­má deg­ra­dált Ha­gia Szo­phia – ma­gya­rul Szent Böl­cses­ség – temp­lom ne­vét, amely­ben las­san, ha mo­za­ik­tö­re­dé­kek­ben is, de nap­vi­lág­ra ke­rül­nek a Krisz­tus-temp­lom­ra uta­ló je­gyek. Így ér­tet­ték ezt ele­ink is, ami­kor nagy­böjt, még in­kább nagy­hét ide­jén így kezd­ték a szen­ve­dés stá­ci­ó­it meg­éne­kel­ni: „Atyá­nak böl­cses­sé­ge / Bi­zony Is­ten­sé­ge / Krisz­tus em­ber fo­ga­ték / Ve­cser­nyé­nek ide­jén.” (Ré­gi ma­gyar is­te­nes ének)

Te­hát ami­kor a Ja­kab-le­vél böl­cse­ket ke­res, ak­kor Krisz­tus-kö­ve­tő­ket ke­res, akik­ben a Krisz­tus fe­lől va­ló is­me­ret élet­for­má­vá ér­le­lő­dik. Akik­ben ugyan­az az in­du­lat van (Pál apos­tol­ra utal­va), mint ami Krisz­tus­ban volt. Nem egyé­ni erény­ku­ta­tást vé­gez, ha­nem Krisz­tus-in­du­la­tú gyü­le­ke­ze­tet sze­ret­ne lát­ni a gyü­le­ke­zet­ben. Hi­szen a ke­resz­tény­ség­re az jel­lem­ző, hogy Krisz­tus­hoz tar­to­zá­suk gyü­le­ke­ze­ti kö­tő­dés­ben va­ló­sul meg. A sok­szor em­le­ge­tett „köz­vet­len kap­cso­lat” Krisz­tus­sal nem­hogy ki­zár­ná, ha­nem egye­ne­sen fel­té­te­le­zi, hogy va­la­ki­től kap­tam és va­la­ki­vel meg­osz­tom mind­azt, ami hi­tem, ke­resz­tény­sé­gem kin­cse.

Sze­mé­lyes Krisz­tus-hi­tünk meg­szü­le­té­sé­ért már va­la­ki hitt, imád­ko­zott ér­tünk, aho­gyan – re­mény­ség sze­rint – mi is azt tart­juk nor­má­lis ma­ga­tar­tás­nak, hogy a ve­lünk együtt élő­kért és az utá­nunk jö­vő is­me­ret­le­ne­kért is hi­szünk és imád­ko­zunk. Az, aki annyi­ra be­le­sze­rel­me­se­dett a ma­ga hi­té­be, hogy iri­gyen vagy ré­gi és mai vi­szály­ko­dá­sok­ba be­le­ke­mé­nyed­ve nem akar tud­ni az előt­tünk élt ke­resz­té­nyek­ről és az utá­nunk jö­vők­ről meg a ve­lünk együtt élők­re vo­nat­ko­zó jó re­mény­ség­ről, az le­het ri­deg té­nyek­re hi­vat­koz­va „okos”, de Krisz­tus-in­du­la­tú „bölcs” sem­mi­kép­pen sem.

Ámósz pró­fé­ta azon há­bo­rog, hogy akik­hez szól, min­dent tud­nak Is­ten rend­jé­ről, ta­lán még min­den ün­nep szent rend­jét is fej­ből fúj­ják, de eb­ből sem­mi sem megy át a min­den­na­pok böl­cses­sé­gé­be. Csak az ör­dö­gi, a di­a­bo­li­kus ma­rad, a min­dent szét­ve­rő, össze­ke­ve­rő, ahol az okos tu­dás és a bölcs ma­ga­tar­tás szét­vá­lik az em­ber­ben, és min­dent össze­za­var ma­ga kö­rül is. Kö­rül­mé­nye­ink szét­esé­sé­ben min­dig közreját­szik a ma­gunk szét­esé­se, a „fe­lül­ről va­ló” böl­cses­ség, a Krisz­tus-in­du­lat hi­á­nya is!

Az evan­gé­li­u­mi sza­kasz te­le van okos em­be­rek­kel. De a ke­reszt fe­lé ve­ze­tő utat nem ér­tik, sőt út­ját akar­ják áll­ni a ke­reszt fe­lé tar­tó Úr­nak is. „Ment­sen Is­ten, Uram, nem es­he­tik ez meg ve­led!” Krisz­tus-fél­tő „okos­sá­guk” mö­gött ta­lán sa­ját eg­zisz­ten­ci­á­juk fél­té­se is ott la­pul: mi lesz ve­lünk, ha ve­le ez tör­té­nik? A ke­reszt túl nagy ah­hoz, hogy be­le­fér­jen az okos em­ber fe­jé­be. Ez­zel együtt az sem, hogy az a vak mi­ért or­di­bál, hi­szen a má­sik nyo­mo­rú­sá­ga annyi­ra ide­ge­sí­ti az egész­sé­gest. Meg ez a vak vi­lág­gá kür­tö­li Jé­zus tit­kát, és ez­zel eset­leg őket is ve­szély­be so­rol­ja. Az oko­sak min­dig ezer okát tud­ják so­rol­ni, mi­ért élet­ide­gen a „fe­lül­ről va­ló”, ál­do­za­tos böl­cses­ség.

Meg­le­pő, hogy a „fe­lül­ről va­ló böl­cses­ség” rész­le­te­zé­se mennyi­re ha­son­lít a pá­li sze­re­tet­him­nusz ele­me­i­hez. Pál is Krisz­tus „ter­mé­sze­tét” rejt­je­le­zi, és nem a ke­resz­tény em­ber ter­mé­szet­raj­zát ír­ja le, aho­gyan Ja­kab is Krisz­tus in­du­la­tát rej­ti a „böl­cses­ség­be”. Az okos Pé­ter ak­kor lesz bölcs Pé­ter­ré, ami­kor be­vall­ja a Fel­tá­ma­dott előtt, hogy nem az okos­nak volt iga­za, ha­nem a bo­lond­nak tar­tott Böl­cses­ség­nek, aki nem bir­to­kol­ni akar, ha­nem aján­dé­koz­ni, ma­gát ál­do­za­tul ad­ni, hogy a szét­vert ko­so­kat né­pé­vé gyűjt­se.

Hány­szor dől­tünk be az ör­dö­gi okos­ság­nak, hogy Krisz­tus böl­cses­sé­ge a gyá­vák, gyen­gék nem sok­ra vi­vő eré­nye. Köz­ben fe­led­tük Jé­zus sza­vát: „Ta­nul­já­tok meg tő­lem, hogy sze­líd és alá­za­tos va­gyok.” Jé­zus­ban ez a böl­cses­ség nem vá­lik szo­bor­rá. Moz­dul, in­dul, és vé­gig­jár­ja az utat a ke­resz­tig. Az Atya pe­dig áment mond er­re a böl­cses­ség­re hús­vét­kor.

Jé­zus Krisz­tus nem ve­ri szét „úton­ál­ló­it”, ha­nem ar­ra biz­tat és kész­tet, hogy az apos­to­lo­kat, né­pét kö­vet­ve áll­junk be mö­gé­je, és kö­ves­sük az oko­sok ál­tal meg­ve­tett böl­cses­sé­get.

„Böl­cses­ség! Fi­gyel­jünk!” Nem is annyi­ra ide­gen ez a test­vé­re­ink­től köl­csön­zött fel­hí­vás, ami­kor azt hall­juk, hogy Jé­zus el­in­dul, és mint az Atya Böl­cses­sé­ge Je­ru­zsá­lem felé tart a va­ló­sá­gos em­ber alá­za­tá­val, és vé­gig­jár­ja az utat, hogy a min­dent job­ban tu­dó oko­so­kat „fe­lül­ről va­ló” böl­cses­ség­re vált­sa meg.

Fe­hér Ká­roly