Kultúrkörök
Menteni a veszendőt
Lükő Gáborra emlékezve
Ismertem az idős tudósembert, szobája hűs csendjében fogadott a nyári délelőttben. K. L. fotográfussal látogattuk meg, és alig ültünk le a kopott fotelokba, máris kérdezte: merre jártunk, mit hoztunk? Nem üveg borra gondolt, inkább népdalokra vagy valami szép díszes tányérra. Valami elfeledett értékre, elhagyott házra: „Kisfiam, tele a padlás soha nem pótolható kincsekkel!” – mondta nem szűnő aggodalommal.
Így volt Lükő Gábor hosszú életében a nemzetféltés és -mentés fáradhatatlan munkása, a magyar néprajz klasszikusa, a népi kultúra és társadalom kutatója. Elévülhetetlen érdemeket szerzett a Kárpát-medence népei kulturális örökségének feltárásában. És ezzel el is árultam: óriásit ölelt magához, hogy mentse a veszendőt és fölmutassa.
Lükő 1909. november 4-én született Komáromban, és 2001. április 21-én hunyt el Budapesten. Fontosabb művei: A moldvai csángók (1936), A magyar lélek formái (1942), A magyar népdalszövegek régi stílusa (1957), A pentaton hangrendszer (1962), Az ugor totemisztikus exogámia emlékei (1965), Kiskunság régi képfaragó és képmetsző művészete (1982). Hatalmas életművének méltatása és értékelése a magyar néprajztudomány régi, nagy adóssága.
Fontos vállalkozás a Táton Kiadó új sorozata: Lükő Gábor műveit indította útjára. Egyszerű, ízléses borítóval, értő és teljes válogatással. A második, Zenei anyanyelvünk című kötetben nagyobbrészt először jelennek meg zene- és szövegfolklorisztikai írásai, amelyekben Bartók és Kodály munkásságát folytatta. És a következőben is helyet kaptak több évtizeddel ezelőtt publikált kiemelkedő tanulmányai…
Az elmúlt években néhány könyvét újraolvastam. Mondhatom, ma is A magyar lélek formái tetszett a legjobban. Azt hiszem, ha mást nem írt volna, akkor is a legnagyobbak között lenne a helye. Lükő fiatalkori, mégis egész munkássága szempontjából alapvető műve. A fölvetett problémakör, kutatási irány végigkísérte egész életét. Az előszóban megfogalmazta legfontosabb alapelvét: „Népművészet, népköltészet és népzene együtt élnek a falusi ember lelkében.” Mégis, a kutatás előtte és utána is csak egyes részterületekkel foglalkozott.
Az „egésszel” többen is próbálkoztak, de sikertelenül.
Lükő Gábort tehetsége és felkészültsége kivételes teljesítményekre sarkallta. Alázattal hajolt feladata fölé, hallgatta és jegyezte a dalokat. Rajzolta a gyönyörű csángó hímzéseket, a szkíta szarvasképet és magyar rokonait… Megörökítette a fontosat és a szépet, de politikai állásfoglalást is tett. Először egy népdalt idéz: „Én felnőttem derékségre, / Lábom a kevélségre, / Karom az ölelgetésre, / Fejem a hajtogatásra.” Majd hozzáfűzi: „Ki írta meg szebben és igazabban a szabadságharc és kiegyezés történetét, mint ez az ismeretlen szerző? Ady is megtalálta ezt a jelképet: Ontottam virágot, / Virultam jóban, rosszban, / Mások gyümölcsösödtek, / Én mindig virágoztam.”
Sokat köszönhetünk Lükő Gábornak. Akkor is, ha – mint más nagy tudósok – olykor tévedett. A reformok híve volt, a társadalmi keretek megváltoztatását nem akarta. Vitatkoztak is vele sokat, szinte minden írásával, legtöbbször bántóan.
1956-ban kiállt a forradalom mellett. A szabadságharc eltiprása után börtönbe zárták. A „száműzetés” (Gyula, Baja, Kiskunfélegyháza) évei nem törték meg. Kutatásait változatlan kitartással folytatta tovább. Kései írásai (a kilencvenes évektől) a Gyökereink füzetek sorozatában jelentek meg. Haláláig lankadatlanul dolgozott. Mert – kedves költőjével szólva – az őrzőknek vigyázni kell a strázsán. Áldozatvállalás – ez a legfontosabb feladat, ahogy ez családi hagyomány volt náluk mindig. A tisztviselő szolgálja városát, az orvos az embert, a tudós nemzetét. Mindhalálig. Mert szép és fájó az élet, millió gyökerű.
Fenyvesi Félix Lajos