e-világ
Ingyenes vagy fizetős tartalom?
Pár év óta január táján temetni szokták a nyomtatott médiát, és úgy tekintenek rá, mint egy máris letűnt kor maradványára, amelyet pillanatok alatt elsöpör az internet híráradata. Be kell ismernünk, hogy egy jól felépített híroldal messze több lehetőséget rejt magában, mint a korlátozott felületbe zárt, papíralapú újság: böngészhetünk az érdekes olvasói vélemények között, vagy megnézhetjük, hogy kik osztották meg ismerőseikkel az adott cikket, könnyebben tájékozódhatunk afelől, hogy nekünk érdemes-e elolvasni azt, vagy inkább egyet kattintanunk kell a vissza gombra.
A szép új világ azonban jelenleg csak ígéret, ugyanis egy átlagos amerikai újság és internetes változata közül még mindig az első termeli a bevételek 95%-át, és valószínűleg Magyarországon sem más a helyzet. Így egészen világos: a nyomtatott lapok nélkül a netes változat nem életképes.
Ezek a reklámozásból befolyó összegek ráadásul a 2004-es csúcs óta mintegy 40%-ot zuhantak, és a pesszimista becslések szerint idén 20%-kal, jövőre 15%-kal, utána pedig évről évre 5%-kal fognak még csökkenni. A gazdasági válsággal még nem számoló Philip Meyer ugyanakkor már a 2004-es rekordévben megjósolta, hogy 2045-ben fog megjelenni az utolsó nyomtatott lap (a prognózist tartalmazó, The Vanishing Newspaper című könyve elérhető a neten is a http://books.google.hu/books?id=DRRxF-GO0ygC címen). Ha pedig csak addig húzzák a legjobb, legnevesebb periodikák is, akkor vajon mikor jön el az ideje, hogy a sajtó összekapja magát, és új bevételi források után nézzen?
Mihók Attila, a Ringier Magyarország igazgatója szerint: most jött el (http://nol.hu/lap/mo/20100102-a_vilaghalon_is_fizetos_lehet_a_minosegi_tartalom). Év eleji nyilatkozatának lényege ez volt: „Megoldást kell találni arra, hogy az igényes tartalmat előállító médiacégek az interneten közzétett anyagaik után is direkt bevételekhez jussanak.” Az általa elképzelt fizetős modell lényege az, hogy bizonyos prémium tartalmak után kellene fizetni. Példaként pedig egy focimeccsről szóló híradást választott: az eredményt és a mérkőzés fontosabb eseményeit mindenki megismerhetné, de a nagy képek és a gólok videói már csak a prémium felhasználóknak lennének elérhetők.
A kérdés azonban igen összetett. Az internet kínálata lassanként a végtelenhez tart, és egy zártságra épülő modell esetén fennáll a veszélye annak, hogy a kíváncsi látogatók egy másik oldalra látogatnak a plusz információkért, csökkentve ezáltal a fizetős modellt alkalmazó oldal látogatottságát, amely ennek következtében reklámbevételektől fog elesni.
A New York Times 2005 és 2007 között már próbálkozott hasonlóval, és akkor nem jártak sikerrel. De 2011-ben megpróbálják új lendülettel dollárosítani on-line tartalmaikat: terveik szerint a látogató havonta csak bizonyos számú cikket olvashatna el, a többit csak akkor, ha előfizet a szolgáltatásra. Az egész leginkább a kötéltánchoz hasonlít, csak éppen az előfizetési díjakkal és a reklámbevételekkel kell tökéletesen egyensúlyozni. És ez még csak nem is tűnne lehetetlennek.
A mostani elképzelések ugyanakkor világosan jelzik a micropayment megoldások kudarcát, amelyeknél minden egyes tartalmi egységért egy minimális összeget kellett volna fizetni. Chris Anderson Ingyen! című könyvében ezt annak a pszichológiai gátnak az „áttörési költségével” magyarázza, amely minden egyes vásárlási folyamat kísérője. A kötet megoldási javaslatokkal is előáll, amelyekre még visszatérünk e hasábokon…
Nagy Bence