A vasárnap igéje
BÖJT ELSŐ VASÁRNAPJA (INVOCAVIT) – ZAK 3,1–7
Divatbemutató – mennyei módra
Böjt kezdődött. Húsvétnak, a feltámadásnak előszobájában vagyunk most heteken keresztül. Van-e értelme az itt eltöltött időnek – vagy csak türelmetlen, tétlen toporgás?
Zakariás próféta látomása mindenesetre magára vonja a figyelmünket, és megteremtheti böjti szemlélődésünk alapjait. De hogyan fér össze a böjti hangulat a divatbemutatóval?
A mózesi törvények tanúsága szerint Isten maga határozza meg, hogyan kell öltözködnie a főpapnak. Merthogy az öltözék bemutatja viselőjét. A főpapról szavak nélkül is hirdette: ez az ember az, aki Isten képviseletében van közöttünk, Isten véleményét hirdeti és viszont: közbenjár Isten előtt a népéért. Amolyan összekötő kapocs, oda-vissza. Így ha a főpap tisztében járt el, mindig viselte a palástot, a hósent, a süveget és valószínűleg az éfódot is.
Hogy is nézett ki? A palást kék bíborból készült, alsó szegélyén gránátalma alakú bojtok és csengettyűk váltakoztak. Efölött viselte az éfódot, mely a derekáig ért, és vállánál egy-egy ónixkővel ékesített kapocs fogta össze. A kövekbe hat-hat név volt bevésve, Jákób (Izrael) fiainak neve. Mellkasán lapos zsebecske, a hósen. Fején a főpapi süveg, melynek homlokrészén aranytáblácska hirdeti: „Az Úrnak szentelt.” Méltóságteljes megjelenése lehetett!
Zakariás látomásában ennek az ékes viseletnek nyoma sincs. Jósua főpap most nem az Úr követségében jár a nép között, hanem a népet szimbolizálja a mennyei színhelyen. Ezért áll Isten angyala előtt piszkos, szennyes ruhában. Szánalmas, taszító jelenség!
Miért áll ott? Nem lenne feladata, küldetése másutt? Nem kellene hirdetnie Isten dolgait? Nem kellene inkább szeretetben segítenie a rászorulókat, ellátnia az Istenhez tartozás apróbb-nagyobb kötelezettségeit? Vagy szennyes ruházata miatt mindennek úgysem lenne semmi értelme?
Miért áll ott? Csak nem ítéletre szólította oda az Úr? S csak áll ott, mint aki már pontot tett földi küldetése végére, mint akinek elérkezett a számadás ideje? Aki a böjti időben megáll húsvét előszobájában, számadásra áll meg?
Csakhogy Jósua nincs egyedül. Jobbja felől vádlója áll, és csak vádolja, vádolja szünet nélkül. Ki ő? Nem Isten az, aki fejünkre olvassa hibáinkat, mulasztásainkat? Böjt áldása, hogy meglássuk: nem. Még nem. Sőt Isten nemhogy nem marasztalja el övéit, még dorgálásra méltónak is csak a vádlót látja. Nem azért, mintha valótlant állítana. Nagyon is igaz minden vádja. Olyannyira, hogy az már Isten büntetését, haragját is kivívta. Ettől a büntetéstől és haragtól lett üszkös fadarabhoz hasonló (Ám 4,11). Ennek ellenére a ruhája még mindig szennyes. A büntetés és harag, az üszkös fadarabbá létel nem hozott tisztaságot. Nem lett méltó Isten jóindulatára – mégsem ő számíthat elmarasztaló szavakra!
De mi vár akkor Jósua főpapra? Mi vár Isten népére? A piszkosruhásokra? Akiknek szavuk sincs a váddal szemben? Akik talán nem is tartják lényegesnek megjelenésük méltatlan voltát Isten előtt. Akiknek nem is tűnik fel, vagy nem zavarja őket lelkük szennye.
Ami ezután következik, azzal kezdetét veszi a mennyei ruhabemutató. Vagy annál is több. De nem azt kéri az Úr angyala Jósuától, hogy öltözzön át a színfalak mögött az előkészített ruhákba. Nem is azt, hogy szerezzen tiszta és méltó viseletet. A sátánnal az oldalán senkitől sem várható, hogy tiszta ruhába öltözzék. Hogy változzon. Ezért az angyal egyáltalán nem is hozzá intézi szavait. Hanem azokhoz, akiknek módjukban áll a változtatás. Mert van, akinél a tiszta öltözet készen áll. Akinél a tiszta turbánon ott ékeskedik az aranytáblácska, készen arra, hogy viselőjéről elárulja: „Az Úrnak szentelt.”
Merthogy ez a mennyei viselet. Az egyetlen, ami használatos. Isten országában csak annak van helye, aki az Úrnak szentelt. És hiába áll Jósua jobbján a sátán, az átöltöztetést nem akadályozhatja meg. Szerepe lehet a kísértésben, aztán a vádolásban, de nincs beleszólása abba, amit az Úr az emberrel cselekszik! A bűn elvételét nem áll módjában meggátolni. Mert a tiszta ruhába öltöztetés az Úr angyalának jelenlétében zajlik. Jósuának nincs is más dolga, mint engedni és elfogadni. Azután pedig meghallgatni, hogy mindennek megtörténtét tudatosítsa, emlékezetébe vésse az Úr.
Mióta Jézus testben is köztünk járt, és a Golgotán elszenvedte bűneink büntetését, azóta különösen is új divatot teremtett övéi viseletében. Az ő vérében megmosott ruha divatját. A különleges, megváltottakat jellemző öltözetet. Amely hirdeti, hogy kinek a követségében járunk, élünk már itt és most. S amely nélkül egykor valóban nem lesz belépése egyikünknek sem oda, ahol már vádló sincs.
A húsvét előszobájában várakozót ezért a tiszta ruha várja. Újra meg újra. Hogy ebben az öltözetben képes legyen az Úr útján járni és teljesíteni mindazt, amit az Úr rábízott. Hogy végül engedélyt kapjon az ott állók közötti járás-kelésre.
Farkas Etelka