Élő víz
Rend
Ha jó gazda vagy, az ősz kikövetelte tőled, hogy a kertet, a hobbiüvegházat rendbe tedd, mert csak akkor lehet a tavaszt jól kezdeni. Télen hadd pihenjen, az az erőgyűjtés ideje. A jól előkészített, laza föld szívesebben fogadja az új életet. Az egész évben gyűjtött, megérlelt komposzt a fellélegző földbe kerül, és február végétől szinte kéri a magokat.
A dolgok egymásra épülése, az élet következetessége meggondolni való csoda. Ez a csoda nem tűri a szemetet, a rendszertelenséget.
Tanárember számára a kert hasonlít az iskolához. Az okosodó kis emberpalánták lelkét, fejét és testét fel kell készíteni a későbbi, nehezebb időkre. Persze nem szabad ijesztgetni őket, de a teherbírásukat, érdeklődésüket erősíteni kell. Mindent mértékkel. Van-e nagyobb öröm, mint amikor osztálytalálkozókon azt látod, hogy szép, erős, tiszta tekintetű fiatalok vesznek körül, akik tudják, hogy mit akarnak? Látszik rajtuk, hogy megtalálták a helyüket az életben. Gondolkodásukban, mozdulataikban, jó esetben az emlékeikben te is benne vagy. Beérett a munkád.
A kert más nagyságrendű, de hasonló örömöket tartogat. Nőnek a palánták, nyárra már érik a paprika, a paradicsom, szép az uborka. Öröm látni, leszedni és az asztalra tenni. Ha jó a metszés és az idő is, az őszibarackfák szép termést ígérnek. Azokban is benne vagy. Látom, ahogy a fürdőnadrágos unokák beleharapnak, és a gyümölcs szaftja a hasukig csurog.
A fák koronáit alakítva eszembe jut néhány nehezebb eset, amikor a nevelés metszőollóját többször és keményebben kellett kezelnem. Érdekes, hogy a fa is mindig a radikálisabb metszést hálálja meg. Azok a gyerekek, akiktől keményebben követeltem, akiknél a szorítom-engedem elvet szigorúbban értelmeztem, messziről köszönnek, megvárnak, kérdezősködnek hogylétem felől. De olyan is van, aki elfordítja a fejét, pedig a tenyeremen hordtam. Nem tudok rá haragudni, mert ő ilyen. Talán az én hibám is. Róla csak az jut eszembe, hogy én is hányszor voltam (vagyok?) hálátlan.
Februártól a párom szorgalmasan hordozgatja palántanevelő tálcáimat egyik ablakból a másikba.
Az iskolákban a félév eredménye sejteti az éves termést. Már a tanítványaim tanítványai nyesegetik az emberpalánták felesleges hajtásait, és erősítik a jókat. „Nem hiányzik az iskolád?”– kérdik. Az egyre nagyobb szorításban vergődő iskola, az anyagi gondok örök vesztese már nem hiányzik, csak a gyerekek. Pedig szép volt iskolát vezetni, építeni, és jó visszamenni, mert az egy kicsit az én házam is. A lényeg nem ez, hanem a gyermekek világa. Minden egyéb csak eszköz.
Ez a kert csak a családomat szolgálja. Meg az én örömömet. Itt jó néha felnézni a magasba és mindent megköszönni. Kell a friss zöldség, a zamatos gyümölcs. De az a másik, a gyermekek kertje azért nekem mindig megmarad.
Válaszra se méltatom az ilyen megjegyzéseket: „Észnél vagy? Inkább pihenj! Én száz forintért megveszem a szupermarketben a sárgarépát.” Őszintén sajnálom az „aggódót”, mert semmit se tud semmiről. Biztosan műanyag karácsonyfája volt vibráló piros-kék kínai égősorokkal, és nem sok könyvnek jutott hely a polcon a nippek és porfogó kagylóvacakok között.
Nagyon kell a rend. A kertben is, a fejben is, meg a szívben is.
Dr. Schrott Géza