Kultúrkörök
A hónap könyve
Philipp Melanchthon: Levelek Európának
A Levelek Európának című kiállítási katalógus Philipp Melanchthon születésének ötszázadik évfordulójára jelent meg. Egy rég elmúlt vándorkiállítás katalógusa miért is lenne érdekes a számunkra? – tehetné fel az olvasó a kérdést. Válaszként azt mondhatjuk: a személy, akinek életútját végigkísérhetjük, jeles tudós, a reformáció korszakának meghatározó egyénisége volt. Hatalmas tudásával, mélyen elkötelezett humanista szellemiségével, kiemelkedő teológiai képzettségével és pedagógiai tehetségével méltó munkatársa volt Luthernek az egyház megreformálásában. Halálának négyszázötvenedik évfordulójáról ez év áprilisában emlékezünk meg.
A kiadvány erénye a kéthasábos, kétnyelvű elrendezés, amelyet szövegközi és lapszéli illusztrációk színesítenek. Mind a magyar, mind a német köszöntők egybehangzóan kiemelik Melanchthonnak az európai művelődéstörténetben betöltött korszakalkotó szerepét, amely előtt az utókor a „Praeceptor Germaniae”, azaz a „Németország tanítója” megnevezéssel tiszteleg.
A mű a bő bevezető után nyolc egységre tagolódik. Indulásként betekintést nyerhetünk a humanizmus levélírói gyakorlatába és érintőlegesen Melanchthon életrajzába is.
Melanchthon levelezése – melynek korpusza több mint kilencezer-ötszáz darabot számlál – Európa ötszáz városára terjedt ki. Levélíróként 1514-ben, tizenhét évesen ismerhették meg nevét, amikor nagybátyja, Reuchlin gazdag gyűjteményét rendezte össze és látta el ajánlással. Barátjával, a kiváló nyelvész Camerariusszal folytatta a legsűrűbb levelezést, melynek eredményeként hatszáz levél maradt fenn az utókornak.
Melanchthon neve eredetileg Schwarzerdt volt, amelyet nagybátyja fordított görögre: melan-chthon, azaz „fekete föld”.
Melanchthon kivételes értelmi képességei nagyon korán megmutatkoztak: tizenhárom évesen Heidelbergben már egyetemi tanulmányait kezdhette meg. Kiváló nyelvérzékét is már nagyon fiatalon megcsillogtatta. A német „csodagyerek” Tübingenben szerezte meg magiszteri fokozatát, ahol nemcsak az ókori nyelvekkel, hanem a természettudomány több ágával is behatóbban foglalkozott.
Humanistaként a szövegek eredeti forrásainak megismerését támogatta, professzorként szónokló csoportokat alakított diákjaiból. Retorikáját több nyelvre, köztük angolra is lefordították. 1533-ban Cambridge-be is hívták egyetemi oktatónak, de ezt szerényen visszautasította.
Meghatározó fordulópont volt életében a Lutherrel történő találkozás, akinek oldalán bekapcsolódott a reformáció küzdelmeibe. A Biblia fordításában nagy szerepet vállalt azzal, hogy a görög és héber eredetikkel egybevetette a készülő német szöveget.
Iskolareformja messze meghaladta korának pedagógiai színvonalát. Az általános – a lányokra is kiterjedő – tankötelezettség mellett háromosztályú rendszert javasolt. Ennek alapjai a latinban való elmélyülés és később a mértan, a vitázás művészete (dialektika) és a szónoklattan (retorika) megismerése.
A kezdő diákokat pártfogók, úgynevezett tutorok segítették a tanulásban. Magyarországról is sokan – négyszázharmincan – hallgatták előadásait. A legenda szerint vasárnaponként otthonában a magyar diákoknak magyarázta a Bibliát. Magyar követői közül kiemelkedik Dévai Bíró Mátyás és Sylvester János, akik itthon kamatoztatták nála megszerzett tudásukat.
Melanchthon elévülhetetlen érdemeket szerzett az Ágostai hitvallás elkészítésében is. Az 1530-as birodalmi gyűlésen ő mutathatta be V. Károlynak az elkészült iratot. A kompromisszumok embere maradt a vallásközi tárgyalásokon Luther halála után is, így joggal tekinthetjük az ökumenikus mozgalom egyik atyjának.
A katalógus záró része Melanchthon magyarhoni hatását vizsgálja. A wittenbergi egyetem anyakönyveinek regisztrációs listái szerint a 16. században több mint ezer olyan hallgatót jegyeztek be ezekbe a dokumentumokba, aki Magyarország területéről érkezett. A Wittenbergbe érkező magyar diákok fontos információkhoz juttatták Melanchthont – és rajta keresztül a térséget – például az egész Európát aggasztó török jelenlétről, a háborúkról és a diplomáciai erőfeszítésekről.
Melanchthon magyarországi diákjai közül többekkel is levelezésben maradt, követte sorsuk további alakulását. A könyvjegyzékek ismeretében megállapítható, hogy ismert és elismert szerzőként a legolvasottabbak közé tartozott hazánkban, és igen jelentős hatást gyakorolt a magyarországi reformáció kialakulásának kezdeti időszakára.
Bátran vegyük kezünkbe ezt a kiadványt, hiszen egy olyan nagy hatású reformátor pedagógus kincseit ismerhetjük meg, aki a ma emberének is méltó példaképe: Philipp Melanchthon nemcsak a régieknek volt „praeceptora”, nekünk is az lehet.
Széchenyi Magdolna