Evangélikusok
A királyi Magyarország „olthatatlan fáklyája”
Bornemisza Péter (1535–1584)
Bornemisza (vagy Abstemius) Péter nemesi rangú, gazdag polgári család sarjaként született 475 évvel ezelőtt, egész pontosan 1535. február 22-én Pesten. A reneszánsz értelmiségit és protestáns prédikátort nemcsak az irodalomtörténet és himnológia tudománya tartja számon mint a 16. század igazi, vérbeli íróját és költőjét, hanem magyar evangélikus egyháztörténetünk is kiemelkedő alakjai közé sorolja. Az alábbiakban rá emlékezünk.
Bornemisza Péter jelentőségét mi sem érzékelteti jobban, mint igehirdetés-gyűjteménye, mely fakszimile formában a második ezredfordulón újra napvilágot látott. A prédikációskötet Prédikációk, egész esztendő által minden vasárnapra rendeltetett evangéliomból címmel először 1584-ben jelent meg Detrekőn.
Az igazi stilisztikai remekműveket tartalmazó vaskos kiadvány igemagyarázatai arról tanúskodnak, hogy a lánglelkű prédikátor komolyan vette s nagyon fontosnak tartotta az igehirdetés szolgálatát és ezáltal a gyülekezet tanítását. Személyének jelentőségét jelzi továbbá az is, hogy Bornemiszát prédikátortársai már 1573-ban – azaz több mint egy évtizeddel e kötet megjelenését megelőzően – a csallóköz–mátyusföldi egyházkerület szuperintendensévé választották.
Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy Bornemisza élete márvánnyal kikövezett és piros szőnyeggel borított úton vezetett volna idáig. A mindössze negyvenkilenc évet élt, szókimondó reneszánsz értelmiségi életét is sok-sok hányattatás jellemezte és kísérte. Tudatos lutheránus-evangélikus meggyőződése miatt többször kellett börtönt szenvednie (például Kassán és Bécsben). Isten választottaként azonban mindig tudta, hogy kinek a szolgálatában áll.
Középfokú tanulmányait Kassán végezte. Ezután – a reneszánsz műveltségpártoló Nádasdy Tamásnak (1498–1562) köszönhetően – külföldi neves egyetemeken folytatta felsőfokú tanulmányait. Ekkor született a mindössze tizennyolc soros „Siralmas énnékem…” kezdetű gyönyörű búcsúverse, melyben háromsoronként tér vissza a jól ismert és szállóigévé is lett refrén: „Valljon s mikor leszön jó Budában lakásom!”
Bornemisza a peregrinusévek (1557–1563) alatt világot látott s élettapasztalatokat gyűjtött. Tanult Padovában, Wittenbergben, ahol többek között Melanchthon tanítványa lett. Ezután Bécs következett, ahol a huszonhárom éves ifjú poéta irodalmi érdeklődése neves tanárainak köszönhetően tovább mélyült. Itt írta, sőt meg is jelentette a magyar nyelvű reneszánsz legkitűnőbb alkotását, Tragoedia magyar nyelven, az Sophocles Electrájából című drámáját.
Hazatérvén először világi értelmiségiként próbálta megtalálni helyét a világban. Ez azonban nem sikerült, s belső, személyes döntését követően harmincegy évesen prédikátornak állt, amiről így vall: „…nyolc esztendő után nódíta Isten prédikátorságra, tusakodván ellene.”
Balassi János hívta meg zólyomi udvarába, ahol a lelki teendők mellett a Balassi fiak – Bálint és Ferenc – tanítását és nevelését kapta feladatul. A költői vénával megáldott Bornemisza magvetésének meglett az eredménye. Gondoljunk csak Balassi Bálintra (1554–1594) s gyönyörű költészetére – de ez már egy másik történet…
Térjünk inkább vissza a prédikációskönyvre, mely eredetileg Postillák címen öt külön kötetben jelent meg Semptén 1573 és 1579 között. A negyedik kötet függeléke Ördögi kísértetek címen önállóan is napvilágot látott (1578).
A könyvecske igazi „bestseller” lett, és igen nagy port kavart. A botrány kiváltó oka: Bornemisza kemény kritikát gyakorolva kiteregette kora több nevesebb világi és egyházi méltóságának szennyesét, fösvénységüket, harácsolásukat és kegyetlenségüket. A világi főurak mellett olyan neves egyházi – katolikus, sőt újhitű – személyekről pletykálkodik, mint páldául Fráter György, Telegdi Miklós vagy Philipp Melanchthon, Sztárai Mihály és Kálmáncsehi Márton. Természetesen önmagát sem kíméli, s részletesen beszámol saját testi kísértéseiről is.
Idézzünk fel egy rövid anekdotát, melyről több ízben tesz említést prédikációgyűjteményében! Habsburg-ellenes diákcsínye még ifjúkorában (1553) a pártviszályok és hitviták tűzfészkében, Kassán történt, s ékes példája annak, hogyan vette ki részét a diákság a korabeli közéletből. Az ifjú Bornemisza egy ízben magát angyalnak álcázva elrejtőzött a lutheránusokkal szakadatlanul kellemetlenkedő katolikus várkapitány, Feledy Lestár kemencéje mögé, „aki – miként írja – igen megvert buzogánnyal, hogy az deák feddette, ne imádkozzék az fakép előtt”. Az elváltoztatott s vékony hangon előadott mennyei szózatnak meg is lett a következménye. Az egyébként alaposan megijedt főtiszt, miután rájött a mennyei hang deák voltára, tüstént tömlöcbe vettette a néhány percig angyalnak képzelt leleményes titánt.
Eme diákcsíny szemléletesen tükrözi Bornemisza személyiségét, bátorságát és az evangéliumi hit melletti elkötelezettségét. S miközben a későbbi évtizedek alatt az evangélium rendíthetetlen szolgájává nőtte ki magát, aközben igazi vérbeli íróvá és költővé lett. Kapi Béla evangélikus püspök (1879–1957) nem véletlenül adta a róla szóló regényének az Olthatatlan fáklya címet.
Befejezésül hadd idézzek egy verset Bornemisza 1582-ben Énekek három rendben címmel megjelent énekeskönyvének egyik szép dicséretéből: „Bizodalmunk vagyon Benned, felséges Isten, / Mert megmaradsz mindenkor ígéretedben. / Ha gyötrődünk bűnünk szerint a mi testünkben, / Azért nem hagysz elszakadnunk Tőled lelkünkben.” (Református énekeskönyv, 386,8)
Dr. Blázy Árpád