e-világ
Újrapapír a könyvkiadóban
A Hulladék Munkaszövetség (Humusz) március 1-jére már második alkalommal hirdette meg az újrapapír világnapját. Céljuk, hogy minél szélesebb körben ismertté és elfogadottá tegyék az újrapapír értékeit, s így növeljék a felhasználását. Többek között ennek aktualitása kapcsán kerestük meg a Luther Kiadót, az egyik olyan helyet egyházunkban, ahol a legtöbb papírt használják. Kendeh K. Péterrel, a kiadó igazgatójával beszélgettünk.
– Milyen papírt használnak a kiadóban?
– Lassan négy éve figyeltünk fel arra, hogy az a fénymásolókat gyártó cég, amelytől mi is béreljük a gépünket, számláit és egyéb leveleit környezetbarát papírra nyomtatva küldi. Megkérdeztük tőlük, milyen papírt használnak, és milyen tapasztalataik vannak vele. Mivel csak „jót mondtak róla”, kipróbáltuk mi is, és azóta kizárólag ilyen papírt használunk minden irodai feladathoz.
– Sokszor hallani, hogy az újrapapír használatától elromlik a nyomtató vagy a fénymásoló. Egyesek szerint nem elég esztétikusak az újrapapírok, ezért alkalmatlanok hivatalos levélpapírnak. Mások viszont kellemesen csalódnak. Mik az Önök tapasztalatai?
– A gépek tönkretételéről szóló mítoszt már az eloszlatta, hogy maga a gépet gyártó cég ezt a papírt használja. A mai újrapapírok ugyanannyira alkalmasak nyomtatókhoz, fénymásolókhoz, mint nem környezetbarát társaik. Az esztétikai szempont pedig – hogy mennyire fehér egy papír – csak megszokás kérdése. A szemünknek valójában sokkal kellemesebb, ha a hordozó papír és a rajta lévő fekete írás között kisebb a kontraszt. Meglehet, hogy úgy érezzük, bizonyos nagyon fontos leveleket nem lehet másra, csak a hagyományos fehér papírra nyomtatva elküldeni, mert rossz üzenetnek gondoljuk, ha nem ilyen a „hordozó”. Szerintem azonban sokkal fontosabb üzenet az, ha egy cég a környezettudatosságát kommunikálja azzal is, hogy ilyen papírt használ.
– A leggyakoribb ellenérv az újrapapírral szemben az, hogy a feldolgozási technológia miatt jóval költségesebb, mint a primer (fehér) papír – ezért a Humusz többek között az adó- és díjpolitika megváltoztatását javasolja. Az elmúlt időszak alapján mit tud mondani a költségeik változásáról?
– Az általunk használt irodai papírok esetében nincs jelentős különbség az újrapapír és a primer papír ára között. A forgalmazó mondta el, hogy a bevezetésekor tudatosan döntöttek úgy, hogy azonos árszinten kínálják az újrapapírt a primer papírokkal. Tudták, hogy Magyarországon – szemben például a magasabb életszínvonalon élő skandináv országokkal – lényegében egyetlen tényező dönt egy-egy termékről: ez pedig az ár. Nagy tételben, köztes kereskedelmi pontokat kiiktatva pedig mindig kedvezőbb áron lehet vásárolni.
– Sikerült-e felkelteni más intézmények érdeklődését is, követőkre talál-e ez a szemlélet egyházunkban?
– Tavaly nyáron már nemcsak kiadónk vásárolta meg egy tételben az éves, féléves papírmennyiséget, hanem egyházunk országos irodája is. Az országos iroda korábbi papírbeszerzéseinek számláját és az akkori közös beszerzés számláját összevetve láttuk, hogy összesen csomagonként majdnem száz forinttal olcsóbban szereztük be a papírt. Ezer csomag esetében könnyű kiszámolni a megspórolt összeget… Az együttes beszerzés lehetőségét szeretnénk megteremteni minden gyülekezetnek és intézményeinknek is. (Ennek részleteiről lásd keretes írásunkat – a szerk.)
– Mi a helyzet a könyvkiadással? Meg lehet jelenni a piacon újrapapírra nyomtatott könyvekkel?
– Míg az irodai papírok esetében nincs lényeges árkülönbség, a nyomdai papírok esetében sajnos van, és nem az újrapapírok javára. A felhasználási szokásoknak megfelelően a nyomdák nem nagyon tartanak készleten újrapapírt, így a beszerzésük is meghosszabbítja egy-egy könyv megjelenési idejét, ráadásul kis mennyiségben nem is nagyon tudnak beszerezni. Így csak olyan kiadványokat nyomtattatunk újrapapírra, amelyek végső ára „elbírja” azt a pár tízforintos többletet, amely a papír miatt keletkezik, illetve a nagy papírigény lehetővé teszi a gazdaságos papírbeszerzést. Ilyen kiadványunk például az Útmutató.
– Vajon egy iroda, egy kiadó, amelynek a számára mindig a gazdasági szempont a meghatározó, hogyan érvényesíthet másféle – nem gazdasági jellegű – nézőpontokat, mint például a teremtés védelme?
– Csakis a személyes elkötelezettség révén. A korábbi, egyszerűbbnek, kényelmesebbnek, esetleg gazdaságosabbnak tűnő megoldásokat csak a helyesen felismert és jól értelmezett köz- és önérdek írhatja felül. Ebben a tekintetben fontos szerepet kap annak belátása, hogy a teremtés védelme nem „trendi úri passzió”, hanem az egyetlen lehetséges út életterünk megvédése érdekében. És nem elég arra várni, hogy majd egyszer a mellettünk lévő nagy gyár hatalmas kéménye megszűnik környezetkárosító gázokat kibocsátani, mert így mindenki csak várni fog, és lényegében senki nem tesz semmit.
Ha például Európában a papírfelhasználásban a jelenlegi tízszázalékos újrapapír-részesedést jelentősen lehetne növelni, akkor a sok papírgyár jelentősen kevesebb klórgázt „termelne”. De a papírgyárak még mindig inkább „fehér papírt” gyártanak, mert erre van kereslet. Ha majd a kereslet, az igény megváltozik, megváltozik a gyártott termék is. Reméljük, pár év múlva már az lesz „ciki”, ha egy cég nem újrapapírt használ.
– KSE –