Keresztény szemmel
Fiatalok tartós (?) együttélése
Ha erről a témáról valaki cikket ír, darázsfészekbe teszi a kezét, s utána mérges csípésektől szenvedhet. A mindennapok által felvetett kérdéseket azonban nem lehet megkerülni. Olykor a csípést is vállalni kell. Ezzel a gondolattal írom e sorokat. Szabad velük egyet nem érteni. De érdemes-e?
Fizikoterápiás kezelésen voltam, s közben a függöny mögött hallottam, amint egy nővér – az arcát sem láttam – hangosan panaszkodott. „Búcsúlevelet hagyott az asztalomon az élettársam. Tudatta velem, hogy a távollétemben elköltözött. Hatévi együttélés után arra sem méltatott, hogy a szemembe nézzen, és elköszönjön tőlem. Most mihez kezdjek?” S aztán sírásban tört ki…
Egyik ismerősöm szomorúan mondta el, hogy partnere kiadta az útját. Huszonnégy órán belül el kellett költöznie a lakásból, amelyben évek óta boldogan éltek, legalábbis a szenvedő fél véleménye szerint.
A két eset között nem telt el két hét. Nem tudom, milyen gyakori manapság társadalmunkban az élettársi kapcsolat és az együttélések megszakítása. Vélem, nem lehet kivételes a két eset. A megszokás, a kapcsolat elszürkülése, a globális válsággal együtt járó napi gondok növekedése, a sértődések gyakorisága, netán a hangos szóváltás ismétlődése mind-mind indok lehet a fájdalmas döntésre: vessünk véget a közös életnek.
Vagy talán el sem kellett volna kezdeni az együttélést? A döntés bizonyosan a kölcsönös vonzódás következtében, szerelmesen, felfokozott érzelmi állapotban született. Fel kell tennünk, mindketten őszintén gondolták, hogy ez a legjobb megoldás. Talán még felelősen is, egymás boldogságáért. Lehet, hogy a szülők egyetértésével? Egyébként is, most ez a trend, az együttélés a szokás, ez a modern… Miért ne? Valójában a társadalom is tudomásul vette ezt a kapcsolati formát. Törvénybe is kívánják foglalni?! Vagy már meg is tették?
De most mihez kezdjenek a magukra maradtak, akár elűzték a közös hajlékból, akár magukra hagyták őket? Lelkük mélyén sebeket ütött a másik. Jóvátehetetlenül. Lehet, hogy soha be sem gyógyulnak ezek a láthatatlan sérülések? Elkíséri őket csalódásuk egy életen át? Nem mernek többé senkit bizalmukkal megajándékozni? Találnak-e újabb társat? Megannyi kérdés, amelyek meg sem születtek volna, ha ez a kapcsolat, ez a majdnem házasság létre sem jön.
Lehet, hogy mégsem kellett volna összeköltözni?! Mit mondjak a szüleimnek? Megaláztak, becsaptak! Higgyek én még egyáltalán valakinek? Ki volt a hibás? Lehet, hogy én, lehet, hogy a másik? Vagy mindketten? – ezek járhatnak az érintettek fejében.
Lehet, hogy mi, az idősebb nemzedék is rossz mintát adtunk a házasságra, s ezért félnek a fiatalok az elkötelezett kötődéstől, a házasságtól?
Két ember együttélését nem az anyakönyvvezető hitelesíti. De a jó rend érdekében nyilvántartja, hogy ők ketten felelősen együtt akarnak élni, jóban, rosszban. Jó hangulatban és rossz kedvükben. Egymás sorsának formálóivá, egymásnak társaivá válnak abban a reményben, hogy ebben a szoros, intim közösségben megtalálják boldogságukat. Ennek tudatában elindulni egy közös ösvényen talán több, mint a fellángolás okozta érzelmi túlfűtöttségben összeköltözni?!
Ha pedig keresztény gondolkodásunk is erősíti döntésünket, akkor nem maradhat el a másikért vállalt, Isten előtti felelősségünk belső motívuma. Ha tényleg arra a szent elhatározásra jutunk, hogy társunkkal együtt vállaljuk a közös élet minden szépségét és nehézségét, miért ne kérhetnénk erre a mindenható Isten áldását és felülről jövő erejét azokkal együtt, akik szívünkhöz közel állnak, barátok és rokonok, testvérek és jó szomszédok? Talán némi várakozással meg lehetne spórolni keserű órákat, a lélek sebeinek hosszan tartó gyógyulását és azt a ki nem mondott bizonytalanságot, hogy végül mikor maradok egyedül.
Tudjuk mindnyájan, hogy a megkötött házasságok és a templomban megáldott esküvő után is érhet bárkit csalódás. De talán ha a hozzánk illő társsal és egy életen át kölcsönös illeszkedésre, alkalmazkodásra kész elszántsággal kezdünk hozzá a házasélet sok meglepetést tartogató, rögös útján való járáshoz, akkor nagy esélyünk lehet a kitartó boldogságra és az egymás mellett való megmaradásra.
Nem ítélkezünk senki személyes döntése és egyéni sorsvállalása fölött. Ez a néhány sor csupán belső meditálásra, döntésünk meghozatala előtti imádságos csendre kíván mindnyájunkat biztatni, akár benne élünk egy élettársi kapcsolatban, akár már házastársak vagyunk, akár egyedül élünk. Segítsen Isten bennünket bölcs döntésre, hogy boldogok lehessünk az ő ajándéka szerint.
D. Szebik Imre