A hét témája
A megrendítő erejű passiójáték titka
Bújt már Jézus bőrébe, öltötte magára Péter apostol alakját, játszott el más tanítványokat. A bibliai történetek rögtönzéseire épülő Meglepetés Színház egykori tagjaként Benkóczy Péter sokféleképpen végigélte már Jézus szenvedéstörténetét. A bibliodráma-vezetői és pszichodráma-asszisztensi végzettséggel is rendelkező kőbányai evangélikus lelkésszel a passiójáték és a passióolvasás titkairól beszélgettünk.
– Karácsonykor majdnem minden gyülekezetben eljátsszák a gyerekek Jézus születésének történetét, viszont a passióhoz nagyon ritkán nyúlnak hozzá így. Mi lehet ennek az oka?
– A szenvedéstörténetet is – a virágvasárnaptól nagypéntekig tartó időszak eseményeit is – el lehet játszani, játszatni úgy, mint afféle pásztorjátékot. Kiosztják a szerepeket, Jézust beöltöztetik fehérbe, töviskoszorút tesznek a fejére, a többiek is kapnak egyszerű jelmezt, koronát, palástot, kardot és így tovább. A gyerekek megtanulják a maguk néhány mondatnyi szövegét, és kész is a darab. A kérdés az, érzelmileg megérintődnek-e közben, hitélménnyé válik-e számukra – és a nézők számára – az előadás…
Ahhoz, hogy ez megtörténhessen, van néhány szempont, amit jó figyelembe venni. Például a rendezőnek – a lelkésznek, a hitoktatónak, a pedagógusnak – mérlegelnie kell, vállalja-e a bolondozás kockázatát. Mert a gyerekek koruknál fogva fogékonyak rá. Ha szenteste az istentiszteleten az egyik pásztor vagy a három király valamelyike az előadás közben, mondjuk, kikacsint, vagy kiölti a nyelvét, azt maximum megmosolyogjuk – de elnézzük, elnéznénk-e ugyanezt a már felnőtt Jézust alakító gyermeknek is?
A Kisjézus megszületésének történetét tipikusan idealizáljuk; csengő énekszó hallatszik, angyalok repdesnek, meseszerűvé válik a történet. A passió szenvedéssel teli valóságán azonban nem lehet és talán nem is szabad szépíteni. És itt megint csak egy nagyon nehéz kérdéssel találkozik a „rendező”: hogyan beszélgessen a gyerekekkel – akik nagy valószínűséggel személyiségfejlődésük más-más szakaszában járnak, és különböző ismeretekkel, tapasztalatokkal bírnak – a szenvedésről, az elmúlásról, a gyászról és a halálról…
Számít az is, hogy milyen Jézus-képet mutatunk be a gyermekeknek: pásztor, testvér, barát vagy ítélőbíró. Minél közelebb érzik magukhoz Jézus „figuráját”, annál megrázkódtatóbb maga az élmény. „Jézus a barátom, aki meghalt értem.” Ez döbbenetesen közeli viszonyt feltételez, egyben érthetetlen dráma is lehet a gyermekek számára!…
– Az idősebb korosztályokkal, a felnőttekkel ilyen szempontból valóban egyszerűbb lehetne a dolog. De ők vajon rávehetők-e arra, hogy részt vegyenek egy passiójátékban?
– Ahhoz, hogy valaki, ha nem is színpadra, de színpadi helyzetbe álljon ki, szükséges egyfajta egészséges exhibicionizmus, amit kikényszeríteni nem lehet, maximum egy kis bátorítással elő lehet csalogatni. Ha valaki nem önként, belső indíttatásból vállalja a darabban való részvételt, és nem „küzd” meg magában azzal, hogy milyen szerepet is ölt magára, akkor nem lesz hiteles az alakítása – különösen, ha a történet központi figuráiról, Péterről, Pilátusról, Júdásról, legfőképpen pedig Jézusról van szó.
– Akár résztvevőként, akár nézőként találkozunk a passiótörténettel: mennyire lehet, mennyire tudunk elszakadni a hagyományos ábrázolásmódoktól, mondjuk attól a képtől, hogy Jézus márpedig hosszú hajú, szakállas férfi volt? Elképzelhető például, hogy lány alakítsa őt?
– Akkor is születhet hiteles, megrázó erejű előadás, ha a történetet, mondjuk, 21. századi keretek közé helyezzük. Mert nem az számít, hogy a Jézust megformáló személy alacsony-e vagy éppen magas, rövid hajú vagy szakállas-e vagy sem. Csak az a fontos, hogy hiteles legyen, és hogy meglássuk rajta, megérezzük belőle – illetve az egész darabon keresztül – a krisztusit.
Ha egy nyilvános előadáson Jézus szerepét nő játssza, az provokációnak, szándékos megbotránkoztatásnak tűnhet, ezért ezt kerülném. Megítélésem szerint sokak számára ez már átlépi a blaszfémia, azaz istenkáromlás határát. Ez esetben felborulnak a szerepek is, tisztázatlanná válik, hogy az egyik szereplő hogyan viszonyul a másikhoz. Kérdés: ez esetben a tanítványok vajon nőként tekintenek Jézusra? Vagy hogy ez ne okozzon problémát, a tanítványok is asszonyok? És mi játszódik le mindeközben a nézőkben? Egy „zártkörű” bibliodráma-csoport helyzetében másról van szó, hiszen ha ott egy nő formálja meg Jézus szerepét, nem feltétlenül női szerepet vesz fel, hanem férfiét, azaz nem a nőnemű Jézust játssza el. A színpadra állítás alkalmával mindenképpen kerülném ezt a helyzetet.
– Az imént a megbotránkoztatást említette…
– Mielőtt színre visszük a szenvedéstörténetet, nemcsak azt kell számba vennünk, hogy kiknek és kikkel adjuk elő, játsszuk el a történetet, hanem azt is el kell döntenünk, hogy mit akarunk elérni vele. Jézus kereszthalálát akarjuk a középpontba állítani? Vagy arra akarjuk irányítani a figyelmet, hogy mit jelent Krisztust követni, az ő tanítványának lenni? János szemszögéből nézzük végig az eseményeket, aki végig ott volt Jézus mellett? Péter szemszögéből, aki háromszor megtagadta a Mestert? A többi tanítvány szemszögéből, akik elmenekültek? Vagy az áruló Júdáséból, a kezeit mosó Pilátuséból, és így tovább? Bármelyik megközelítési módot választjuk is, más és más fénybe, megvilágításba kerül a történet. Azt gondolom, hogy a történet végkifejlete mindenképpen mutasson rá Krisztusra és arra, amit véghezvitt! Valamint magára a vele való kapcsolatra.
– Beszéltünk már arról, milyen nehézségei lehetnek a passiózásnak. A legtöbb gyülekezetben – talán pont ezért (?) – a „hagyományos” passióolvasást választják.
– De ebbe is lehet dramatikus elemeket vinni! Például a hangszínek változatosságával. A spirituális töltettel bíró részeket olvashatja a lelkész, a narratív, elbeszélő, a körülményeket leíró részek felolvasásába pedig bevonhatja a gyülekezet egy-egy tagját. Egy csendes templomban, ahol mindenki a szövegre figyel, a háttérből beszűrődő váratlan zajok is – az izgatott tömeg morajlásának felidézése, a dobókockák „csörgése”, a kalapácsütés vagy a kárpit kettéhasadásának a hangja – nagy hatással lehetnek a hallgatóságra. Ugyanígy a fényekkel is játszhatunk. Például amikor ott tartunk a felolvasásban, hogy Jézus kileheli a lelkét, lekapcsolhatjuk a lámpákat, a szürkületben egy-két gyertya fénye pislákol csak…
– Akár felolvasással, akár eljátszva „jelenítjük meg” a nagyhét eseményeit, történjen-e utalás arra, hogy Jézus halálával azért még nem ért véget a történet, sőt nagyon is folytatódott? Ha úgy tetszik: feltámadjon-e Jézus a darab végén?
– Akkor jó a dráma, és a lelkünkben folyó dráma, ha minden a helyén, a maga idejében szólal meg. Nagypéntek a szenvedés megjelenítésének és megélésének ideje. Éppen ezért biztos, hogy a történet eljátszását Jézus halálával fejezném be. Abban azonban már nem vagyok olyan biztos, hogy a passiójáték kiválthatja az igehirdetést, hogy önmagában is megállja a helyét, hogy nem kell – akár a darab felvezetéseképpen – magyarázatot fűzni hozzá.
Valamiként utalni kell arra, hogy Jézus kereszthalála, Istennek az az elhatározása, hogy ezt véghezviszi, nem úgy általában történt a világért – ami persze igaz –, hanem személy szerint miattam és értem! Ez a fajta személyesség a döntő. Csak ha ezt felismerem, ha intenzíven megélem a nagyhét eseményeit – a virágvasárnapi „népünnepélyt” éppúgy, mint az utolsó vacsora intimitását, a kereszthordozás stációinak brutalitását és nagyszombat kétségekkel teli fájdalmát, gyászát –, csak akkor „születhet meg” bennem húsvét felszabadító ünnepe, csak akkor érthetem, érezhetem meg, mit jelent Krisztus fényt és életet hozó feltámadása.
Vitális Judit