Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2010 - 18 - Jer, ör­vend­jünk, ke­resz­tyé­nek

Cantate

Jer, ör­vend­jünk, ke­resz­tyé­nek

So­ro­za­tunk mai ré­szé­ben Lu­ther ének­köl­té­sze­té­nek egyik ki­emel­ke­dő – és en­nek meg­fe­le­lő­en gyak­ran éne­kelt – da­rab­já­val is­mer­ke­dünk meg, a Jer, ör­vend­jünk, ke­resz­tyé­nek (EÉ 318) kez­de­tű ének­kel, me­lyet – a ro­va­tunk­nak is ne­vet adó – Can­ta­te va­sár­nap­ján éne­ke­lünk.

Lu­ther össze­sen har­minc­két ének szer­ző­je­ként meg­lát­ta, hogy alap­ve­tő fon­tos­sá­gú a gyü­le­ke­zet rend­sze­res ta­ní­tá­sa a ke­resz­tény hit és élet alap­kér­dé­se­i­ről – akár ének­ben is. Így min­den éne­ké­nek – ma­gas mű­vé­szi szín­vo­na­la mel­lett – az az el­sőd­le­ges cél­ja, hogy ta­ní­tói szol­gá­la­tot tölt­sön be az azt ének­lő kö­zös­sé­gek­ben. Ugyan­csak fon­tos, hogy – az elő­zők­ből kö­vet­ke­ző­en – min­den ének­nek sa­já­tos, má­sik­kal össze nem té­veszt­he­tő té­má­ja van. Ezt a köz­pon­ti gon­do­la­tot mai éne­künk össze­füg­gé­sé­ben így fo­gal­maz­hat­juk meg: A meg­vál­tás út­ja és az em­ber örö­me.

Az ere­de­ti, Lu­ther ál­tal írt köl­te­mény tíz vers­sza­kot tar­tal­maz, így ta­lál­ha­tó meg több mai éne­kes­könyv­ben is. Ezek a stró­fák vé­gig­ve­zet­nek azon az úton, ame­lyen az em­ber – ez eset­ben a szer­ző Lu­ther (is) egyes szám el­ső sze­mély­ben – Is­ten előt­ti el­ve­szett ál­la­po­tát fel­is­mer­ve, tu­da­to­sít­va, te­he­tet­len­sé­gét be­lát­va szem­lé­li, hogy Jé­zus Krisz­tus vált­ság­mű­ve okán ho­gyan te­rem­ti meg Is­ten még­is az üd­vös­ség le­he­tő­sé­gét.

A vers­sza­kok for­mai szem­pont­ból két rész­re oszt­ha­tók: az egyik cso­port­ba azok tar­toz­nak, ame­lyek té­nye­ket ál­la­pí­ta­nak meg, a má­sik­ba azok, ame­lyek – kép­zelt, de va­ló­sá­go­san is meg­tör­tén­he­tő – pár­be­szé­dek (Is­ten-em­ber; Atya-Fiú) for­má­já­ban nyúj­ta­nak be­te­kin­tést Is­ten tet­te­i­nek mo­ti­vá­ci­ó­i­ba és az Is­ten-em­ber kap­cso­lat ala­ku­lá­sá­ba.

Saj­ná­la­tos mó­don e gon­do­la­tok fo­lya­ma­ta és egy­sé­ge ve­szik el rész­ben a szá­munk­ra, mert ma hasz­ná­la­tos éne­kes­köny­vünk­ből ez utób­bi cso­por­tot kép­vi­se­lő vers­sza­kok (az ere­de­ti 5. és 7–9. vers­sza­kok) tel­jes egé­szé­ben ki­ma­rad­tak. Így az ének ma­gyar, hat vers­sza­kos vál­to­za­ta lé­nye­gé­ben csu­pán el­be­szé­li, ho­gyan vit­te vég­hez Is­ten a meg­vál­tás mű­vét Jé­zus Krisz­tus­ban. A szer­kesz­tők ez­zel meg­tar­tot­ták az ének­szö­veg leg­fon­to­sabb mo­tí­vu­ma­it, hang­sú­lya­it: az em­ber el­ve­szett­sé­gét, Is­ten ir­gal­mát, Krisz­tus en­ge­del­mes­sé­gét az atyai aka­rat iránt, a meg­szer­zett vált­sá­got és a fel­szó­lí­tást az er­ről szó­ló üze­net to­vább­adá­sá­ra.

Az ének­szö­veg­ből meg­ért­he­tő és be­lát­ha­tó ta­nul­ság össze­cseng a va­sár­nap zsol­tá­rá­nak meg­ál­la­pí­tá­sá­val: „Éne­kel­je­tek az Úr­nak új éne­ket, mert cso­dá­kat tett!” (Zsolt 98,1) Ezt a cso­dát is­me­ri fel a teo­ló­gus, re­for­má­tor és ének­szer­ző Lu­ther Jé­zus Krisz­tus el­jö­ve­te­lé­ben, leg­fő­kép­pen pe­dig meg­vál­tói mun­ká­já­ban, an­nak az em­ber ál­ta­li fel­is­me­ré­sé­ben és az asze­rint va­ló ke­resz­tény élet­ben.

A hús­vét utá­ni idő­ben még élén­ken él em­lé­ke­ze­tünk­ben az út, ame­lyet Jé­zus Krisz­tus vé­gig­járt ke­reszt­ha­lá­lá­nak szín­he­lyé­ig, a Gol­go­tá­ig. A ró­mai ka­to­li­kus ke­gyes­ség­ben tel­je­sen ter­mé­sze­tes, hogy az em­be­rek ilyen­kor ke­reszt­utat jár­nak, és a li­tur­gia so­rán egy-egy stá­ci­ó­nál meg­áll­va, el­mé­lyül­ve vé­gig­gon­dol­ják, szin­te vé­gig­élik, hogy mit tett Krisz­tus a vi­lág meg­vál­tá­sá­ért. Lu­ther eb­ben az éne­ké­ben se­gít ne­künk el­jut­ni ar­ra a fel­is­me­rés­re, hogy az éle­tünk­nek is van­nak stá­ci­ói, sza­ka­szai és ese­mé­nyei, ame­lyek nem vesz­het­nek a fe­le­dés ho­má­lyá­ba évek, év­ti­ze­dek el­múl­tá­val sem.

Ha ma az is­ten­di­csé­ret­re, ének­lés­re, a meg­vál­tott­ság örö­mé­nek ki­fe­je­zés­re jut­ta­tá­sá­ra buz­dít az ének, ak­kor azt ép­pen azért te­het­jük meg, mert át­él­tük, hogy „Az ör­dög­nek fog­lya vol­tam, / Ha­lál­ban el­ve­szet­ten”. Ne­héz szem­be­sül­ni a te­he­tet­len­sé­günk­kel, hi­szen azt ta­nít­ják ne­künk, hogy sze­rez­zünk meg min­dent ma­gunk, ami­re szük­sé­günk van, s ma is min­de­nütt a si­ke­res em­ber a pél­da­kép. Oly rit­ka, hogy ezt az el­vá­rást tel­je­sí­te­ni tud­nánk; s hogy ön­ma­gunk tel­je­sít­mé­nyé­vel, jó­cse­le­ke­de­te­i­vel Is­ten előtt el­ér­nénk va­la­mit, az egy­sze­rű­en le­he­tet­len… En­nél a stá­ci­ó­nál Lu­ther is ezt lát­ta: „A jó cse­le­ke­det, erény / Nem se­gí­tett én­raj­tam…”

A meg­ol­dás – mint oly sok­szor – most is Is­ten­nél van. Nem mi lé­pünk kö­ze­lebb hoz­zá, ha­nem ő ke­gyel­mez meg ne­künk, szí­vét ki­tár­va fe­lénk, atyai ar­cát nyil­ván­va­ló­vá té­ve, Fi­át kö­zénk küld­ve. Az „Ige test­té lett” (Jn 1,1), sőt az Ige en­ge­del­me­sen em­ber­ré és test­vér­ré, sors­társ­sá lett. „Nagy ha­tal­mát el­rej­tet­te, / Én föl­di for­mám föl­vet­te, / Hogy a Go­noszt le­győz­ze.” Ez Is­ten sze­re­te­té­nek, mel­lénk ál­lá­sá­nak há­la­adás­ra, ma­gasz­ta­lás­ra buz­dí­tó tit­ka.

Lu­ther éne­ke nem­csak vissza­te­kin­tés­re ad al­kal­mat, ha­nem vé­gig is kí­sér­het azon az úton, amely – lé­lek­ben – az el­ve­szett­ség­től a meg­vál­tott­ság bi­zo­nyos­sá­gá­ig ve­zet. Bár­hol tart­sunk is ezen az úton, eb­ben a küz­de­lem­ben – akár az el­ső, akár a fel­is­me­rés bi­zo­nyos­sá­ga előt­ti utol­só lé­pé­se­ket meg­té­ve –, tud­hat­juk, hogy van le­he­tő­ség kö­vet­ke­ző lé­pés­re, nem kell meg­tor­pan­nunk, ne­tán meg­hát­rál­nunk vagy egye­ne­sen vissza­for­dul­nunk.

Az út­ra, ame­lyet so­kan vé­gig­jár­tak már, ma ne­künk is hí­vás, el­hí­vás ér­ke­zik. Ez pe­dig ar­ra szól, hogy Is­ten meg­vál­tó, hi­tet te­rem­tő mun­ká­já­ra ha­gyat­koz­va vé­gig­jár­juk a ma­gunk éle­té­ben a ke­resz­tény hit szü­le­té­sé­nek stá­ci­ó­it. Tud­va, hogy ma­gunk is en­nek az evan­gé­li­um­nak a kö­ve­tei le­he­tünk. „Ezt bíz­za rád Meg­vál­tód.”

Wag­ner Szi­lárd