Egyházunk egy-két hete
Fenntarthatóság és vezetői jövőkép
Az evangélikus oktatási intézmények – óvodák, általános és középiskolák – vezetőinek szokásos tavaszi konferenciáját április 19-én és 20-án tartották a balatonszárszói Evangélikus Konferencia- és Missziói Otthonban. Pokorni Zoltán személyében egy volt oktatási miniszter is megosztotta gondolatait a jelenlévőkkel. Az ismét kormányzásra készülő Fidesz–KDNP országgyűlési képviselőjével a Magyarországi Evangélikus Egyház országos felügyelője, Prőhle Gergely beszélgetett. A szakmai tájékozódás mellett feltöltődésre, a közösség megélésére is lehetőséget kínáló két nap központi témája a fenntarthatóság és a vezetői jövőkép kérdése volt. A konferencia összegzésére Kalina Katalint, egyházunk oktatási és nevelési osztályának vezetőjét kértük.
– Az evangélikus egyház – méretéhez képest – igen jelentős iskolarendszert tart fönn. Komoly kihívást jelent az intézmények életképességének hosszú távú biztosítása, legyen szó a működtetésnek akár az anyagi, akár a személyi feltételeiről. Sajátos adottság, hogy miközben az intézmények a lutheránus szellemiség továbbadásának is központjai, az iskolák tanulói között általában az evangélikus gyerekek vannak kevesebben. Sokat beszélgettünk arról, vajon nem jelent-e konzervatív elhatárolódást a modern világtól, hogy kitartunk evangélikus értékeink mellett. Egyetértés alakult ki abban, hogy alkalmazkodnunk kell a 21. század elvárásaihoz, de továbbra is a hagyományos értékeket kell képviselnünk. Miként Ittzés János elnök-püspök és Fabiny Tamás püspök szavaiból kiderült, az egyház vezetése is ezt várja el oktatási intézményeinktől.
A vezetői jövőkép kérdése azért került a konferencia napirendjére, mert intézményeink élére nagyon nehéz – minden szempontból megfelelő – vezetőket találni. És ennek nem az a fő oka, hogy a törvény értelmében csak evangélikus vallású személy töltheti be a vezetői pozíciót, hanem az, hogy napjainkban óvoda- vagy iskolaigazgatónak lenni nem túl hálás feladat. Mégpedig azért nem, mert az igazgató egy személyben felelős mindenért: a gyerekek oktatásának-nevelésének színvonaláért éppúgy, mint az intézmény gazdálkodásáért. Az intézményvezetés rendjét tehát a törvényhozás szintjén is újra kellene gondolni. Ezt jeleztük is az illetékeseknek. Jelenleg egyébként két országos és két gyülekezeti fenntartású oktatási intézmény élére keresünk vezetőt, jövőre pedig hat helyen jár majd le az igazgató megbízatása.
Egyházunk intézményrendszerei közül a diakóniai és az oktatási a legnagyobb. Fontosnak tartjuk, hogy e két terület között kapcsolódási pontokat építsünk ki. Ezért is szerveztük úgy a programot, hogy a diakóniai bizottság, illetve a diakóniai osztály vezetője – Gregersen-Labossa György, illetve Buda Annamária – is szót kapjon. Kiderült, hogy már most is kitűnő kezdeményezések vannak arra, hogy a diákok és a tanárok miként tudnak bekapcsolódni az önkéntes diakóniai munkába. Kifejezetten biztatjuk a kollégákat, hogy támogassák az ilyen jellegű törekvéseket. Ily módon ugyanis oktatási intézményeink egyik jellemző, fontos profilja lehet a szeretetszolgálatra való nevelés – a gyerekek szociális érzékenységének fejlesztése. Az, hogy megtanítjuk őket az idősek, illetve a gyengébbek, elesettebbek elfogadására, felkarolására, istápolására.
Ugyancsak e két terület egymással való „párbeszédét” jelzi, hogy a konferencián tartotta alakuló ülését a Sztehlo bizottság. A testület – amelynek elnöke Lengyel Anna országosfelügyelő-helyettes, titkára pedig Jancsó Kálmánné, az Evangélikus Pedagógiai Központ szakértője lett – azoknak az evangélikus gyerekeknek kínál ösztöndíj-lehetőséget, akik tehetségesek, de – szociális körülményeik miatt – tehetségüket nem tudják megfelelően kibontakoztatni. Az ösztöndíjjal nem kizárólag a saját intézményeinkben tanulókat kívánjuk támogatni, arra – a következő tanévtől – bármely más egyházi iskolába járó evangélikus diák pályázhat.
Lejegyezte: V. J.