A vasárnap igéje
MENNYBEMENETEL ÜNNEPE – JN 20,16–18
Isten itt állt a hátam mögött
Egy verset és két ószövetségi kapcsolódást szeretnék bemutatni.
A vers József Attiláé: Az Isten itt állt a hátam mögött… „Az Isten itt állt a hátam mögött / s én megkerültem érte a világot” – kezdi a költő. Ezután megszakad a vers. Két sor kimarad, majd leírja, hogyan küzd azért, hogy elérje Istent, s Isten nem emeli föl. Ez azonban mégsem jelent távolságot, hanem éppen ez ad erőt, hogy küzdeni tudjon.
Mária ott áll a sírnál, keresi Jézust. Meg akarja találni. Nem találja. Nincs ott a test. Nem tudja megkenni illatos kenettel. Nem tudja megadni Jézus testének azt, ami illik. Ott áll Mária a sírnál, és nem tudja befejezni, lezárni a kapcsolatot Jézussal: eltemette őt, de íme, nyitott a sír. Nyitott és üres.
Tudjuk jól tapasztalatból is, a lélektan leírásából is, hogy a temetés lezárása a gyásznak. Nagyon nehéz annak az embernek elfogadni a halált, aki nem tud részt venni szerettének temetésén. Máriában talán lezáródhatott volna a gyász. De nyitott és üres a sír. Hiába tesz meg mindent… Megkerülte a világot – s közben Jézus ott áll a háta mögött.
Talán föl kellene adnunk már azt, hogy mindent megteszek Jézusért. No, ezt sokan föladták. Inkább így mondom: föl kellene adnunk, hogy nekünk kell elérnünk valamit, a tökéleteset, a sikert, a megbízhatóságot – tehát az isteneink keresését és kiszolgálását. Az élő Jézus ott áll a hátunk mögött. Ő szól, ő szólongat nevünkön. Bár ebben a nagy zajban alig halljuk a hangját. Ő szólít – forduljunk meg. Nem kell a teljesítmény, nem kell megkerülnünk a világot – Isten itt áll a hátunk mögött.
Az első ószövetségi idézet az Énekek énekéből való. Így énekel a szerelmes menyasszony, aki keresi kedvesét: „Ágyamon éjjelente kerestem őt, akit lelkemből szeretek, kerestem, de nem találtam. Fölkelek azért, és bejárom a várost, az utcákat és a tereket, megkeresem, akit lelkemből szeretek! Kerestem, de nem találtam! Rám találtak az őrök, akik a várost járják. Nem láttátok – kérdeztem –, akit lelkemből szeretek? Alig mentem tovább, máris megtaláltam, akit lelkemből szeretek. Megragadtam, nem is engedem el, míg be nem vezetem anyám házába, szülőmnek szobájába.” Feltűnő a párhuzam a magdalai Mária viselkedése és az Énekek éneke között. Mária Jézust keresi, de üres a sír, nem találja. „Kit keresel?” – kérdezi tőle Jézus, akit Mária a temető őrének vél. És aztán hamar meg is találja, megragadja, s nem akarja elengedni.
Amikor Jézus azt mondja: „Ne érints engem” – vagy más fordításban: „Ne tartóztass engem!” –, akkor ki akarja zökkenteni Máriát ebből a viselkedésből. Talán mondhatjuk, hogy a magdalai Mária szerelmes volt Jézusba. De azt mindenképpen jól látjuk, hogy emberi, földi szeretettel szerette. Ez kisajátító és rangsorba állító szeretet. Mint amikor a vőlegény ránéz menyasszonyára, és azt mondja: „Te vagy az első az életemben!” Néhány év múlva pedig a főnöke állítja választás elé: „Döntsd el, mi az első: a hivatásod vagy a családod?!” A mi szeretetünk ilyen: első és második és harmadik.
Jézus azt mondja – nemcsak Máriának, hanem nekünk is –, hogy tegyük félre a rangsort. Nem viszonyulhatunk többé úgy hozzá, mint földi dolgainkhoz. Ő nem első akar lenni életünkben, hanem az egyetlen. Az első után ugyanis jön a második és a harmadik. Olykor az elsőnek is lejár az ideje, hogy a második és a harmadik is megkapja a maga helyét. Az egyetlen azonban mindent magába ölel.
Ezért nem lehet kérdés: Istent szeretem-e vagy a feleségemet? Istennek szolgálok-e vagy a hivatásomnak? Istenre szánok-e időt vagy az egészségemre? Hanem úgy szeretem a feleségemet, hogy abban a szeretetben benne foglaltatik az Isten iránti szeretet és hála. Úgy szolgálom a hivatásomat, hogy benne Istent dicsőítem. Úgy szánok időt az egészségemre, hogy Istennek adhassak hálát érte. Jézus éppen erre szabadítja fel Máriát, amikor megszólítja, amikor megismerteti magát vele. Erre hívja el, amikor azt mondja: „Ne érints engem”, szakadj ki ebből a földi, rangsorba állító szeretetből. És erre hív el minket is.
Hajlamosak vagyunk Jézust egynek titulálni a sok közül. Lehet, hogy az elsőnek, de mégiscsak egynek a sok közül. Amikor azt mondjuk: időt kell szánni az istentiszteletre, de időt kell találni az ebédfőzésre is. Igen, jó dolog, ha hittanra jár a gyerek, de kell nyelvet is tanulnia és sportolnia is. Igen, befizetem az egyházfenntartást, de kell szánni az ételre és a kultúrára is. Jézus arra hív, hogy ne állítsuk be őt a rangsorba. Hanem az ebédfőzés is legyen istentisztelet; amikor zenélek, az is legyen Isten-dicséret, és amikor szórakozom, azzal is Istent imádjam.
Az Énekek éneke úgy fejeződik be, hogy a menyasszony akarja a vőlegényét anyja házába vinni. Jézus pedig azt válaszolja erre: „Én az Atyához megyek.” Ő visz bennünket az ő Atyjához. Nekünk ott van otthonunk. Vannak, akik itt akarják berendezni a mennyet, a tökéletességet. Jézus azt mondja: ő az Atyához megy. Szakadjunk ki az illúziókból: ez a világ nem az Atya világa. Ebben a világban mindig ott lesz a küzdelem és a győzelem vagy a vereség. Nem mi ragadjuk meg Jézust, és hozzuk ide, hanem ő ragad meg minket, és visz az Atyához.
A másik ószövetségi történetet Ruth könyvében olvassuk. Amikor Ruth elindul anyósával haza, Izráel földjére, amely neki persze nem a hazája, hanem idegen föld, akkor ezt mondja Ruth Naóminak: „Ahová te mégy, oda megyek én is… néped az én népem, Istened az én Istenem…” Ez visszhangzik Jézus szavaiban: „Felmegyek az én Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, az én Istenemhez és a ti Istenetekhez…”
Ezt többnyire elválasztásként értékeljük. Jézusnak Isten másként Istene, mint a tanítványoknak. Jézusnak másként Atyja az Atya, mint a tanítványoknak. Ha Ruth vallomását halljuk visszhangozni Jézus szavaiban, akkor inkább folyamatot hallunk: aki eddig másként volt az enyém és a tiétek, az mostantól fogva közös. Azért, mert Jézus az Atyához megy, s azért, mert ő testvéreinek nevez minket, azért közös a mi Istenünk és Atyánk.
Jézus által mondhatjuk Istenre: én Istenem és mennyei Atyám. Jézus által járulhatunk elé közvetlenül, mint gyermek az apjához. Ez Jézus szolgálata a mennyben: ott ül az Atya jobbján, és közbenjár értünk. Ott ül az Atya jobbján, s amikor mi is hozzá térünk imádságainkkal, ránk mosolyog: igen, ő is a testvérem.
Bencze András