Egyházunk egy-két hete
Balatonpárszó
Egyetemi gyülekezetvezetők tópartija
A lelkészi munka egyik legnehezebb területe a hívők és keresők mellett a kívülállók sokaságát is magába foglaló, Bibliát esetenként hírből sem ismerő, sűrűn cserélődő tagokból álló egyetemi gyülekezetek pásztorolása. Ilyen merészen sokszínű egyetemi közösségek önmagukat végiggondoló hétvégéje zajlott április 30. és május 2. között Balatonszárszón, az Evangélikus Konferencia- és Missziói Otthonban. Ennek szellemében – korunk egyik nagy költőjének szavaival élve – el is hangzott Balaton-pár-szó.
Joggal találhatjuk rendkívülinek, hogy egy olyan közösség, amely jószerivel fölmérhetetlenül megterhelt missziós tevékenységet végez, mégis közösségnek nevezhető. Azért fölmérhetetlenül megterhelt, mert bár vannak ennél nehezebb területek, itt valóban számolni kell azokkal, akik nemhogy nem olvastak Bibliát, de határozottan csupán a közösség áldásait keresik, s olybá tűnik, hogy itt valahogy sikerül megtalálniuk – miközben akár a buddhizmus alapjairól gondolkodnak, akár bármely tételes vallás dogmáiból kiábrándultak.
Ékes bizonyítéka a közösségi létnek nemcsak az, hogy milyen szép és elmélyült áhítatot vezényelt Buday Barnabás, a miskolci egyetemi gyülekezet lelkésze vagy Mónus Györgyi pécsi egyetemi lelkész, illetve hogy milyen hét határra zengő záró istentiszteletet tartott Körmendy Petra, a budapesti egyetemi gyülekezet lelkésze az ÉgÍgérő gospelkórus hathatós segítségével, hanem az is, amikor Kézdy Péter piliscsabai lelkész csudaszép esti áhítata végén kollégánk és barátunk, Mezey Gábor elhunytát szóval és lélekkel kísérve valóban közösségként sirattuk meg.
Nem volt szükség az előadók titulusainak hangsúlyozására sem; olyan élvezetes, gondolatébresztő és – talán szabad mondani – paradigmaváltó előadásokat tartottak, amelyek minden egyetemi cím említését fölöslegessé teszik. Csepregi András az alternatív Jézus-teóriákról előadást tartva vitát generáló, ugyanakkor egyháztörténetileg összefogott, kérdésektől mégsem mentes beszélgetést indított el. Olyannyira, hogy a fölvetett gondolatok taglalása késő éjszakába nyúlt, s talán le sem zárult teljesen. Élményszámba megy, ha egy komoly előadó sokáig beszélget a hallgatóság kérdezni hajlandó és képes tagjaival.
Hasonlóképp történt ifj. Cserháti Sándor szegedi – többek között egyetemi – lelkész előadásán, ahol az előző esti beszélgetés következményeként keveset pihent hallgatóság egész egyszerűen nem akarta befejezni az alkalmat, mert az ifjabb „Sankó” annyira újszerűen nyilatkozott a protestáns teológia által a kereszthalálhoz képest némileg elhanyagolt krisztusi életről, hogy sokan valóban elgondolkodtak: így is lehet nézni, így is lehet látni? Több egyetemi lelkész utólagos vélekedése szerint is lenyűgöző volt, s mivel mindezekről hangfölvétel is készült, meghallgatható. Érdemes.
Mindezen előadásokat földolgozandó különféle műhelyek alakultak, például a Balázs Viktória debreceni lelkésznő által tartott filmes meditáció vagy a Körmendy Petra által tartott, biblikus alapú drámapedagógiai délután. Vélhetőleg sokat mond mindezekről, ha megemlítjük, hogy nem kevesen sírtak a távozás fölött érzett bánatukban és a közeli viszontlátás örömének reményében. Mezey Gábor elment, de közösség is alakult ugyanakkor: így vesz el és ád az Úr.
Liszka Viktor