Keresztény szemmel
Gömbölyű reménység
Ha ma élne Tertullianus, alighanem szent haraggal viseltetne a futball iránt. A 2. század e kiemelkedő teológusa De spectaculis című iratában a keresztény emberek számára tilalmasnak minősítette az olyan nagyvárosi eseményeket, mint a kocsiverseny, a gladiátor- és állatviadal az amfiteátrumban, az atlétikai küzdelem, valamint a cirkusz. E tevékenységek zöme a mai sportok elődjének tekinthető. Az egyházatya tilalma a pogány vallási gyökerekkel, illetve a versenyzők gyakori mezítelenségével függött össze, ám döntő érve az volt, hogy az adott épületek porondján mártírok vére folyt. Így aztán érthető a szigorú tiltás.
Más okból bizonyult sportellenesnek a reformáció egyik-másik ága. Aligha gondolná bárki, hogy a futball őshazájában mennyire ellenezte az egyház ezt a sportot. 1531-ben Thomas Eliot puritán lelkész úgy fogalmazott, hogy a foci állatias haragot és heves erőszakot szül. 1572-ben pedig azt állította a rochesteri püspök, hogy mindez „gonosz játék”. 1583-ban Philip Stubbs azt írta könyvében, hogy a futball és más ördögi időtöltések elvonják a figyelmet Isten dolgairól, továbbá hogy mennyi sérülés éri a játékosokat. Végül arra utalt, hogy ez a küzdelem csak fokozza a vágyakat és a gyűlöletet. 1589-ben pedig bírsággal sújtottak két embert, mert azok a temetőben futballoztak. Később már csak azért járt büntetés Anglia-szerte, ha valaki vasárnap űzte ezt a sportot.
A 19. századra változott meg az angol egyházak véleménye: ekkor már maguk is fontosnak tartották a mozgást a fiatalok életében, sőt hangsúlyozták, hogy a futball erősíti a csapatszellemet, és serkenti a felelősségteljes gondolkodás kialakulását. Ezt követően immár a keresztény gyülekezetek kezdtek focicsapatokat alapítani a meglévő krikettklubok mellé. A nagy munkanélküliség idején létrehozott egyesületek jó hatással voltak a közösségi életre. Számos gyülekezet szervezett sportklubot, így az elsők között alakult meg a St. Mark’s Church labdarúgócsapata, amely később Manchester City néven vált világhírűvé. Egyházi hátterük van továbbá olyan patinás egyesületeknek, mint az Aston Villa, a Birmingham City vagy a Tottenham Hotspur.
A nehézkes induláshoz képest sokat változott a helyzet, hiszen ma egy-egy jelentős sporteseménynek gyakran vannak egyházi vonatkozásai is. Néhány éve a világbajnok brazil focisták bizonyságtételétől volt hangos a sajtó: a mérkőzés végén – vagy éppen a gólöröm jegyében – levetett mezük alatt Jézust dicsérő feliratokat és képeket viseltek. A Bajnokok Ligájában számos klubcsapat, vagy a most zajló világbajnokságon például a ghánai válogatott imádkozik látványosan egy-egy mérkőzés előtt vagy után. Ehhez képest immár megszokottnak lehet nyilvánítani, hogy egy-egy pályára lépő játékos keresztet vet.
Wolfgang Huber, a német protestáns egyházak korábbi elnöke néhány éve ökumenikus istentisztelet keretében szentelte fel a müncheni olimpiai stadion kápolnáját. Prédikációjában hangsúlyozta, hogy az aréna és a kápolna jól megfér egymás mellett. Az előbbi a teljesítményről, az utóbbi a befogadásról szól. A hangorkán előtt és után szükség van a külső és belső csendre. A kápolna megóv attól a kísértéstől, hogy embereket istenítsünk. Itt szembesülhetünk Pál apostolnak ezzel a figyelmeztetésével is: „Aki pedig versenyben vesz részt, mindenben önmegtartóztató: azok azért, hogy elhervadó koszorút nyerjenek, mi pedig azért, hogy hervadhatatlant.” (1Kor 9,25)
A négy évvel ezelőtti labdarúgó-világbajnokság során – amelynek Németország volt a házigazdája – a szó szoros értelemben szélesre tárták kapuikat az egyházak. Gyülekezeti termekben lehetőséget kínáltak arra, hogy a szurkolók együtt nézzék a meccset, előtte a lelkészek rövid igemagyarázatot tartottak, valamint a közösség megélésének számos módjára volt lehetőség. A most zajló dél-afrikai világbajnokság során is sok egyházközség él a misszió új formájával.
Külön kell szólni a német protestánsoknak a focivébéhez és Afrikához kapcsolódó projektjéről, amely ezt a beszédes címet viseli: A reménység gömbölyű. A Kenyeret a világnak (Brot für die Welt) mozgalommal karöltve a labdarúgáson keresztül kívánja elérni azokat a jó szándékú embereket, akik segíthetnek a sok nyomorúsággal küzdő kontinens megsegítésében. Az igényesen összeállított füzet nemcsak az adott stadionokat mutatja be, hanem érzékelteti az ott élők túlnyomó többségének szegénységét is. Utal arra, hogy a „fair playre” nemcsak a sportban, hanem a társadalom minden területén szükség van, különösen is a politikában és a gazdaságban. Sárga és piros lapokkal jelzi azokat a szabálytalanságokat és igazságtalanságokat, amelyeket Dél-Afrikának el kellett szenvednie a múltban, és amelyek következményei ma is sújtják ezt az országot. Végül azokat az embereket, akiknek a labdarúgás alapvetően szórakozás, tényleges szolidaritásra próbálja hívni.
Vannak, akik a helyszínen segítenek. Egy francia keresztény újságíró Pretoriába utazott, hogy a dél-afrikai egyházak megbízásából honlapot szerkesszen. A www.churchontheball.com néven elérhető portál címlapján a lila inges Wilfrid Napier püspök látható futball-labdával, mellette pedig a stadionhoz közeli templomok miserendje olvasható. A portál számos, a sporthoz kapcsolódó vallási és erkölcsi témát is taglal, és olyan kínos kérdéseket is érint, mint annak a sok ezer szexmunkásnak a ténykedése, akik a világbajnokág idején a világ minden részéből Dél-Afrikába özönló szurkolók rendelkezésére állnak.
Sajnos a magyar foci folyamatos gyengesége miatt évtizedek óta csak távoli szemlélői lehetünk a világbajnokságoknak. Nem mindegy azonban, hogy milyen lelkülettel követjük figyelemmel az eseményeket. Tertullianus tiltása és az angol puritánok tartózkodása immár a múlté. Örökké érvényes azonban az apostoli intés a szabályszerű küzdelemről (1Kor 9,24–27) és még inkább Jézus szava: „…mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri, lelkében pedig kárt vall?” (Mt 16,26)
Szeressük a jó focit. Ha tehetjük, kísérjük figyelemmel a mérkőzéseket. Ám ne felejtsük el, hogy a házigazda országban mennyi nyomorúság halmozódott fel. És figyeljünk a Szentírás ma is érvényes üzenetére. A változó világban talán így is megszólaltathatjuk a változatlan igét:
Boldogok, akik hálásan ünneplik győzelmüket, és azt ajándékként fogadják.
Boldogok, akik veszíteni tudnak, anélkül hogy fejüket elveszítenék.
Boldogok, akik a sportban és a játékban a szabadságot érzik.
Boldogok, akik lelkesedni tudnak, anélkül hogy elragadná őket a hév.
Boldogok, akik egy jó csapat tagjai lehetnek a játékban és az életben.
Boldogok, akik a másikban mindig az embert, és nem az ellenfelet látják.
Boldogok, akik ki tudnak kapcsolódni a sportban és a játékban.
Boldogok, akik a test teljesítménye mellett a lélekről sem feledkeznek meg.
Boldogok, akik testükkel és lelkükkel Istent, a Teremtőt dicsérik.
Fabiny Tamás püspök Északi Egyházkerület