A hét témája
Szemek a Szemerei családtól
Látok végre minden szemet… Látom az egész világot… Lelkemben van az Isten szeme, S így az ő szemével látok… (Szemerei Gábor)
A programfüzet meglehetősen szűkszavúan jelentette be a pénteken 15 órakor a Ruzicskay-házban kezdődő programot: Szemek-koncert. A helyszínre érve egy kiállítás „partvizén” találtuk magunkat: a terem egyik fele nézőtérnek, a másik kiállításnak volt berendezve, ahol fából készült sejtelmes alkotások várták a felfedezést.
A koncert meglepő módon nem felcsendülő dallal, hanem egy statikusnak tűnő, valójában azonban mobil szobor összeállításával kezdődött. Szemerei Gábor nem kisebb dolgot, mint az élet időtengelyét vette kézbe egy pálca formájában. Sajnálkozott, hogy nem végtelen, de olyat nem adtak a boltban. Arra azonban alkalmassá vált, hogy az emberi élet különböző stációit jelző szimbólumocskákat felfűzzük erre a tengelyre.
A különböző életcsomópontok – születés, szomorúság és öröm, szerelem – helyükre kerülése közötti időt kitöltendő Szemerei Gábor gyerekei (Janka, Benjámin, Panka) és felesége, Györgyi énekeltek ezekről az életszakaszokról. Kedvesen, bájosan, mint amikor egy család esténként összeül a verandán vagy a konyhaasztal körül, hogy megbeszélje, feldolgozza és átértelmezze mindazt, ami nap közben velük történt.
A fő kérdés azonban az, hogy hol van az idő középpontja. A családfő válasza erre az, hogy ott, ahol Isten belép az életbe. Az életpálcikára két gömb került, közrefogva az emberi életet, mint ahogy Jézus két eljövetele között élünk. E köztes állapotban nem tehetünk mást, mint hogy azt mondjuk: „Jöjj, Uram Jézus!” A koncertnek nevezett időutazást imádságos énekek zárták.
A koncertet követő csendben ott maradtak az érdeklődők a kiállítás szobraival, melyek szintén szót kértek. Mint kiderült, a kiállítás a Szélrózsa „központi” témájához lett igazítva. Szemerei Gábor mobil szobrában a poklot és a mennyországot összekötő keresztben jelenítette meg a világ tengelyét. A főtengelyhez gömbök különböző láncolatai tartoznak, melyek – megtartván saját mozgásukat – összetett mozgásokra képesek. Az alkotó fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a szobor a szív üteméhez illeszkedő kattogó hangot ad ki.
Ha megvan a tengely, ki lehet jelölni a belőle kiinduló dimenziókat. A forgómozgáshoz illeszkedően kettő a centrifugális – a tengelytől eltávolító – erőt, kettő pedig a centripetális – a tengelyhez vonzó – erőt jelképezi: Árnyékban, Éled a remény, Kinyilatkoztatás, Gyermeksarok.
Még felsorolni is nehéz a kiállított művek sokaságát, részletes ismertetésük itt lehetetlen. A művész gondolkodásmódjának bemutatásához szerepeljen itt két példa, amelyek a két ellentétes erő között, a mai egyháznak szóló üzenetekként lettek elhelyezve.
Az első szobor egy rusztikusan formált templomocska. Ha alaposabban megnézzük, észrevehetjük, hogy a templomhajó egy vékát formáz. „…nem rejtik véka alá”, mondja az Írás a lámpásról. A szobor szerint ezt éppen az egyház tenné.
A másik szobor egy sokat használt szimbólum. Hogy az egyház hajójáról van szó, azt a hajó orrában elhelyezett kereszt jelzi. De rongyos a vitorla, így hiába fúj a Szentlélek szele, nincs mibe belekapaszkodnia.
Szemerei Gábor készítette a centrumot jelképező amulettet is, amelyet a találkozó minden résztvevője megkapott.
Nem kérdeztük meg a családfőt, hogy miért Szemek lett a koncert (együttes) neve, címe. A nyert élmények alapján gondolhattunk akár a Szem(erei)ekre, a versben szereplő szemekre, vagy akár olyan búzaszemekre, amelyek lélek-étekként szolgálnak. (Lélek-étek: Szemerei Gábor négysoros verseinek két kötetből álló gyűjteménye, amelyből a fenti idézet is származik.)
Dr. Sramó András