Cantate
Légy hű, állj meg szent hitedben
Hűség a kevésen és a sokon; hűség a hitben, a szeretetben és a reménységben mindhalálig – ezekkel a gondolatokkal tanít bennünket a Szentháromság ünnepe utáni 9. vasárnap. A hamis sáfárt (Lk 16,1–9) és a pusztai vándorlás intő példáját bemutató (1Kor 10,1–13) lekciókat, valamint az aranyborjúról szóló textust (2Móz 32,1–10) láthatóan egyetlen kulcsszó kapcsolja össze egymással: a hűség. A vasárnap olvasmányainak gazdag tartalmát, sokrétű mondanivalóját pedig mottóként foglalja magába a heti ének: Légy hű, állj meg szent hitedben (EÉ 439).
A biztató hangvételű szöveg eredete homályba vész, s csak néhány szűkszavú adatra támaszkodhatunk felderítésében. Szerzőjének Benjamin Praetorius (1636–1674) német költőt és énekszövegírót tekinthetjük. A szászországi Weißenfelsből származó Praetorius igen fiatalon, körülbelül húszévesen a lissai prédikátor, Andreas Praetorius segéde lett, s rövidesen két vallásos énekszöveg-gyűjteményt is kiadott, melyekben nem kevesebb mint 188 költeménye látott napvilágot.
Az eredetileg nyolc versszakos Sei getrost bis an das Ende kezdetű énekszöveg a híres soproni lutheránus lelkész, Zábrák Dénes (1852–1913) fordításában került a magyar evangélikusság használatába, ám ma mindössze négy strófáját énekeljük. Mivel azonban a meghagyott versszakok a hitben, a reményben és a szeretetben való hűségről szólnak, így még frappánsabban kirajzolódik a párhuzam az énekszöveg és Pál apostol szavai között (1Kor 13,13).
Heti énekünket Loys Bourgeois-nak ( 1510 – 1560) a 42. genfi zsoltárra komponált dallamára énekeljük (EÉ 76), amely talán a legismertebb és legkedveltebb az összes genfi dallam közül. Feltételezések szerint francia, világi eredetű dalra vezethető vissza kompozíciója, sőt Csomasz Tóth Kálmán református zenetudós leírja, hogy egyesek II. Henrik francia király kedvenc vadászdalából származtatják.
Praetorius olyan korszakban élt, melyben az énekszerzés – főként a híres kortárs, Paul Gerhardt munkásságának köszönhetően – a Luther utáni második virágzását élte. Már az új kegyességi mozgalom, a pietizmus útját előkészítő időszak ez, melyben az énekköltők számára egyre fontosabb lett, hogy szövegeikből személyes indíttatásuk is kiérződjön, és hogy a gyülekezeti énekek elsősorban a lelki épülést szolgálják. Praetorius énekszövegében is felfedezhetők ezek az ismertetőjegyek, hiszen a buzdító és tanító karakter, valamint a felszólító módban való fogalmazás révén verse igazi prédikációvá válik.
Fekete Anikó