Kultúrkörök
Európa kulturális fővárosának tisztelgése az Angster orgonaépítő dinasztia előtt
Kegyes a sors. Talán csak azért rendelte Pécsre az Európa kulturális fővárosa eseménysort, hogy a város megajándékozhassa önmagát, az országot és persze a külföldi látogatókat az Angster-kiállítással. Mert tartozunk azzal, hogy bemutassuk a nagy formátumú céget, tevékenységét és termékeit, mesteri orgonáit. Hogy minél többen tudjanak mindarról, amit a cégalapító Angster József és a második generációs Emil és Oszkár vitt véghez, és arról is, hogyan ért véget a sikertörténet: államosítással, bebörtönözéssel…
Az 1867-ben alapított, első orgonáját két évvel később elkészítő Angster-cég 1949-ig kitörölhetetlenül beírta magát nemcsak Pécs múltjába, kultúr- és ipartörténetébe, hanem az egész magyar egyházművészetbe, egyházzenébe, orgonaépítészetbe is. Több mint ezerháromszáz orgona (és több ezer harmónium, a kántortanítók nélkülözhetetlen kisegítő hangszere) hirdette nevét a Kárpát-medencében. A mai orgonáink közül ezer fűződik a nevéhez, az állomány egyharmada. Az evangélikus egyházban ez a hányad száztíz orgonát jelent.
Az evangélikus templomba épített első két orgona különösen jelentős volt Angster József (1834–1918) számára, hiszen az elsőt székhelyén, Pécsett építhette meg (ma ez az orgona a bátai kegytemplomban áll), a másodikat pedig szülőfalujának új evangélikus templomában, Kácsfalun (ma Jagodnjak, Horvátország). Ezután már sorra következtek a lutheránus gyülekezetek megrendelései: Bük, Hidas, Salgótarján, Zalaistvánd…, majd a nagyobb, kétmanuálos orgonák Rimaszombatban, Körmenden…
Kezdetben az orgonákat a cégalapító Angster József építette. Mindent, vagyis az orgona bonyolult gépezetének összes alkatrészét maga állította elő, kézműves munkával. Asztalosként végzett Eszéken, és tízéves nyugat-európai vándorútján a bútorművességben is tovább képezte magát. Párizsi tanulóévei alatt magába szívta a romantikus hangzásideált, az új orgonaépítészeti megoldásokat. Kedvelte a hangszínek sokféleségét, a hangerő szabályozását a redőnyszekrényen keresztül oldotta meg. Az ajándékba kapott gyalupadtól indulva tehetsége, szorgalma, a munkára koncentráló magatartása, összefogottsága révén hamarosan országosan elismert, nagyüzemet vezető orgonaépítővé vált. Kalocsai érseki orgonaépítői kinevezés, magasztaló szakértői vélemények, dicsérő bécsi újságcikk fémjelzik a hírnévhez vezető utat.
Angster József hat gyermeket nevelt. Közülük a két fiú – Emil és Oszkár – szintén orgonaépítő lett. Ők is vándorúton tökéletesítették szakmai ismereteiket.
Az apának azzal játszott kezére a szerencse, hogy első orgonáját Pécs belvárosában az újonnan épített zsinagógába készíthette el. A nagyorgonán bemutathatta külföldön szerzett tudományát.
A szerencse a fiúkat sem kerülte el: a 20. század elején az orgonaépítészet általános technikai megújulása, a pneumatika térhódítása megnyitotta az utat a hangszíndús, ám könnyű járású orgonák előtt, amelyek után egész Európa áhítozott akkor. A cégalapító az első húsz évben száz mechanikus orgonát készített, majd a következő tíz évben kétszázat. A második generáció ezt is túlszárnyalva már évi ötven darabot épített – vagy épített újjá – a fejedelmi hangszerből az Emil által feltalált tasniládás szerkezettel, olykor száznál több munkás közreműködésével. Hihetetlen teljesítmény ez – „intercity és internet nélkül”.
Ekkor épült a Deák téri evangélikus templom Angster-orgonája, a budapest-fasori templom Pecz Samu által tervezett orgonaházas hangszere vagy a muraszombati. És persze sok-sok egymanuálos orgona falvakba, kisvárosokba, Zalaegerszegre, Vadosfára, Kajárpécre. Karbantartás mellett máig jól működő hangszerek.
A fennmaradtak többnyire eredeti állapotukban használatosak, eltekintve az első világháborús síprekvirálás következményeitől, az Európa-szerte ágyúgolyó-alapanyagnak használt homlokzati ónsípok utólagos horganypótlásától. Néhány orgona azonban már megsemmisült. A dunaföldvári Angster-orgonát például az oroszok tüzelték el a második világháborúban…
Nagy mesterségbeli tudásról vallanak ezek a hangszerek. A belső bonyolult gépezet mindig tökéletesen világos konstrukcióban épült.
1941-től a harmadik generáció, Imre és József vitte a céget. A vállalat hetvenöt éves fennállása alkalmából rendezett reprezentatív jubileumi ünnepségek után háborús évek következtek, majd a történelem sodrásában a piac beszűkülése és végül az államosítás. Koncepciós per és meghurcolás.
A ma 94. évében járó Angster Józsefnek időskorában az adhatott elégtételt, hogy sokéves kutatás után könyvben jeleníthette meg családja történetét.
Magam is közel tíz éve kutatom az Angster-cég történetét. És hozzám is kegyes lett a sors azzal, hogy – az Európa kulturális fővárosa program keretében – megrendezhettem Pécsett az Angster-kiállítást a sétálóutcában, a Vasváry-házban (Király utca 19.).
Homlokzati rajzok, szerkezeti metszetek, régi fotók, eredeti levelezés, családfa és térkép, redőnyszekrény-modell a tárlókban, termekben, bemutató a sípkészítésről. Korabeli újságcikkek és kritikák, szerződések, orgonaház-mintalapok és orgonafotók, régi szerszámok. Családi ereklyék, naplók és rajzalbumok. Közel négyszáz tárgy vitrinekben és a falakon.
Az államosítást követő hatvan év szinte már kimosta a köztudatból (persze nem az egyházi emberek, egyházzenészek körében) az Angster nevet. A kiállítás – gátat vetve a feledésnek – újra körvonalazza a cég történetét.
Esténként néha elolvasom a vendégkönyvbe írtakat. Az augusztus 18-ig megtekinthető kiállítást minden látogató és a média is magas színvonalúnak tartja, fontosnak ítéli. Pedig talán csak arról van szó, hogy a látogatók a kiállított tárgyak kínálatán, a tablószövegeken keresztül bejárnak egy szellemi utat a Sellyei Tamás Ottó által tervezett csodálatos környezetben. Megismernek egy céget, egy famíliát, és átélik, hogyan ért véget a történet: az Angster család öt férfi tagja által nyolcvan év alatt felhalmozott szellemi tőke, géppark, eszköztár az ötvenes években megsemmisült. Elveszett a szakmai tudás.
A kiállítás kapcsán sokan megjegyzik-lejegyzik: hogyan lehetséges, hogy Pécsnek nincs állandó Angster-múzeuma? Hiszen a Zsolnayval egyenrangú cégről van szó. Talán ez a kiállítás hozzásegíti a döntéshozókat ahhoz, hogy az üresen álló, eredeti gyárépület-együttesben állandó Angster- és orgonamúzeumot alapítsanak. És mindannyiunkat hozzásegít ahhoz, hogy becsüljük a templomokba egyedileg tervezett és épített orgonáinkat.
Hajdók Judit