Evangélikus Egyház
- Online újságok
- Evangélikus Élet
- Archívum
- 2010
- 31
- Válasz Juhászné Szabó Erzsébet testvérem levelére
evél&levél
Válasz Juhászné Szabó Erzsébet testvérem levelére
Örömmel olvastam, hogy az Evangélikus Élet 2010/27. számában közölt, vitaindítónak szánt gondolataimra érkezett már hozzászólás Juhászné Szabó Erzsébet testvérem tollából – talán nem bántom meg azzal, ha a továbbiakban csak a kevésbé hivatalos Erzsébet néven fogom említeni –; levele a 2010/29. számban olvasható „… ha valakit ezekkel a dalokkal Jézushoz tudunk vezetni, akkor ezek szent énekek…” címmel. Remélem, hogy nem ez lesz az egyetlen reakció.
Nem biztos, hogy a vitába bekapcsolódó minden testvéremnek válaszolok majd, de most úgy érzem, hogy mielőbb válaszolnom kell, mert a hozzászólásból úgy tűnik, hogy cikkemben – bármennyire hosszú is – nem sikerült teljesen világosan kifejteni gondolataimat.
Mindenekelőtt arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy a leírtakban kulcsszavak voltak a lutheránus, a hagyomány és az evangélikus identitásunk, amint erre a későbbiek során még hivatkozni szeretnék.
Először néhány félreértést szeretnék eloszlatni.
- Klaus Douglass emlegetett könyvét én is értékesnek tartom, csak egyes tételeit vitatom, elfogadni nem tudom. Ezeket részben ő is csak átvette – véleményem szerint – kellő kritika nélkül.
- Én sem gondolom azt, hogy az énekeskönyvet kőbe kellene vésni. Úgy is írtam, hogy csak az identitásunkat meghatározó énekeket nem lenne szabad soha kihagyni. „Merítenék az új magyar »termésből«…” – írtam, tehát nem vitatom azt, hogy időről időre új énekekre is szükség van. Azonban számomra az, hogy „új ének”, nem jelenti azt, hogy az Új ének gyűjteményből való, sőt azt sem jelenti, hogy könnyűzene.
- Az Új ének gyűjteménnyel sem lenne tulajdonképpen semmi bajom, ha valóban úgy lenne, ahogyan Erzsébet írja: „Bibliaórák, hittanórák, Tamás-misék, összejövetelek kedves könyve…” Csakhogy sokan énekeskönyvünk alternatívájának tekintik. Ezt már veszélyesnek tartom, ahogyan a későbbiekben erre még rámutatok.
Néhány megjegyzés, kiegészítés a már korábban leírt gondolataimhoz:
- Lehet, hogy nincs igazam, de úgy érzem, hogy Ordass Lajos idején tudatosan azért nyúltak vissza a hagyományhoz (Luther Márton addig énekeskönyvünkben nem szereplő énekei részesültek előnyben), mert úgy érezték, hogy az evangélikus egyház bástyáját meg kell erősíteni a kommunizmus nyilvánvaló támadásaival szemben (a kommunisták végső soron meg akarták szüntetni az egyházakat). Ordass Lajos ellenálló volt.
- Lehet, hogy nincs igazam, de úgy érzem, hogy Káldy Zoltán idejében az ellenállást feladták, és politikai nyomás hatására lett az új énekeskönyv olyan, amilyen.
A szerkesztői munkát végzők valószínűleg nem is voltak tisztában azzal, hogy mire használják őket. A hagyományhoz liberálisabban közelítettek egy olyan korban, amikor a hatalom „a múltat végképp eltörölni” igyekezett (fiatalabbak kedvéért megjegyzem, hogy az Internacionálé szövegéből idéztem). Az ökumenére, korszerűségre és sokszínűségre való hivatkozással kiszorították a hagyomány egy jelentős részét, „felhígították” az énekeskönyvet, mert a történelemből tudták, hogy egy közösség bomlasztásának egyik jól bevált módszere a hagyományok felszámolása. Egyik-másik ének „gagyi” színvonala is ezt látszik alátámasztani.
Úgy érzem, hogy azok, akik az Új ének gyűjteményt az énekeskönyv alternatívájának tekintik, ezt a „hígítási” folyamatot folytatják (szándékosságot persze nem tételezek fel róluk). Az egyház bástyája ma is erősítésre szorul. Nem Ordass Lajosék példáját kellene inkább követnünk?
Néhány megjegyzés most már Erzsébet hozzászólásához.
- Ezt írja: „…ha valakit ezekkel a dalokkal Jézushoz tudunk vezetni, akkor ezek szent énekek…” Ezt nem vitatom (bár a szent szót itt nem találom a legmegfelelőbbnek), azonban ezekről a dalokról többnyire nem állíthatjuk, hogy lutheránus dalok.
Pedig nem elegendő valakit Jézushoz vezetni, vigyázni kell arra is, hogy ott is maradjon! Ennek legáltalánosabb módja az, hogy bevezetjük egy gyülekezet közösségébe. A mi esetünkben ez kézenfekvően egy lutheránus gyülekezet. Ahhoz, hogy valaki otthon érezze magát egy közösségben, szükséges, hogy ismerje és szeresse annak hagyományait. Tamás-misékről olvastam olyan tapasztalatot, hogy olyan fiatalok, akiket a mise megérintett, hanyatt-homlok menekültek, amikor megismerték az „igazi” istentiszteleteket. A reklám jó volt, de – mint többnyire a reklámok – megtévesztő. Ha aztán ezek a fiatalok később esetleg egy másik egyházban találják meg a helyüket, akkor egyik szemem nevet, a másik viszont sír…
- Erzsébet nem írja, hogy pontosan hogyan képzeli el a „gitáros énekek” bevezetését az istentiszteleteken. Ezentúl a gyülekezeteknek nemcsak lelkészre és orgonistára, hanem gitárosra is szükségük lesz? Két zenész egy istentiszteleten olyan, mint két dudás egy csárdában, különösen akkor, ha két eltérő zenei irányzat képviselői.
- Szerintem a gyülekezeti éneket éppen az különbözteti meg az alkalmi (bibliaórai stb.) énekektől, hogy bár törekszünk a minél szebb előadásra (mert Istenhez csak a tökéletes méltó), nem feltétlenül szükséges az, hogy magamat vagy a környezetemet gyönyörködtessem, csak az, hogy őszintén, szívből énekeljek. Más szavakkal: még akkor is énekelhetek, ha tudatában vagyok annak, hogy minden erőfeszítésem ellenére sem vagyok képes gyönyörködtetni.
- Nem vitatható, hogy szent ének (ugyanúgy, ahogyan Erzsébet értette) egy ihletett Ave Maria, vagy szent mű egy ihletett Stabat Mater, és ezek is vezethetnek embereket Jézushoz. De ha ezeket az embereket ez a zene ragadta meg, akkor valószínűleg inkább a katolikus egyházban fogják otthon érezni magukat. Ez nem baj, előfordulhat fordítva is (Zalánfy Aladár orgonaművész Bach zenéjének hatására tért át az evangélikus hitre), azonban megengedhetünk magunknak annyi vallási sovinizmust, hogy elsősorban az evangélikus egyház híveinek számát próbáljuk meg gyarapítani, és saját gyülekezetünkben több esélyünk van arra, hogy pártfogoltunk mellett lehessünk, ha szüksége van ránk.
Másrészt azonban, ha tudatosan vagyunk lutheránusok, akkor büszkék vagyunk az értékeinkre is, és büszkén próbáljuk másokkal megszerettetni őket. Egyszer a fodrásznál egy vendég elmondta (a tévé közben sportműsort sugárzott), hogy mennyire szégyenkezik, amikor sporteseményeken felhangzik a magyar himnusz. Szerinte vidámabb, rockosabb zenére új himnuszt kellene íratni. Nagyon elszomorított.
- A Wass Albert-verssel kapcsolatban előre kell bocsátanom, hogy nem vettem a fáradságot, hogy az éneket megismerjem (időm sajnos nem engedte). Évtizedek óta divat azonban maradandó értékű költemények megzenésítése (Vitai Ildikó, Kaláka, Sebő-együttes stb.). A megzenésített változat sajnos nem lesz mindig automatikusan maradandó érték. A mi esetünkben pedig nem kérhető számon a költőkön az, ha verseiknek nincs lutheránus jellege, különösen akkor nem, ha ők maguk sem lutheránusok (Wass Albertről úgy tudom, hogy református volt). Fiataljaink evangélikus identitástudatát nem ártana erősíteni, és ezért nem általában szent énekeket, hanem lehetőleg lutheránus énekeket kellene tanítani nekik.
- Nem vitatom, hogy Erzsébetnek igaza van, amikor úgy látja, hogy véleményemet az életkorom és zenei ízlésem is motiválja, de megpróbáltam ezeken túltenni magam, és talán sikerült is néhány valóban objektív érvet találnom.
Herényi István