Kultúrkörök
Örök Házsongárd
Kolozsvár és sírkertje a századok sodrában
Kolozsvár híres sírkertje, a Házsongárdi temető 1585 óta fogadja földjébe Erdély halottjait. A polgárok mellett tudós lelkészek és tanárok, városvezetők, jeles politikusok, híres írók, művészek tértek ide. Itt pihen a zsoltárfordító Szenczi Molnár Albert, a pedagógus Apáczai Csere János, a nyomdász Tótfalusi Kis Miklós, az utazó Bölöni Farkas Sándor, a regényíró Jósika Miklós… A Trianon utáni nehéz időkből az építész-író Kós Károly, az istenes költő Dsida Jenő és Reményik Sándor, a tragikus ikersorsú Szilágyi Domokos és Hervay Gizella…
A temető jelentőségét az idő koptatta, koporsó alakú sírkövek is erősítették, a 19. századi főúri kripták és mauzóleumok, értékes szobrok és faragványok. A Ceausescu-rendszer fojtó éveiben felejtődött Házsongárd, s elkezdődött a sírkert pusztulása. Gaal György irodalomtörténész az 1970-es években kezdte el kutatását, értékmentő munkálkodását. Cikkekben, kötetekben jegyezte le megfigyeléseit. Régi álma teljesült: egy lelkes budapesti fotóművész, Gránitz Miklós hozzáfogott a temető megörökítéséhez. 2006-ban indult hatalmas vállalkozása, s mondhatni, 2010 tavaszáig kereste, kutatta a veszendő értékeket.
A Pharma Press Kiadó felkarolta a súlyos szöveg- és képanyagot, s Dávid Ferenc igazgató áldozatvállalásnak köszönhetően könyvvé formálta. A gyönyörű kötet kronológiai rendben, a várostörténetbe ágyazva mutatja be a főbb korszakokat. A második rész az 1850-től 2000-ig terjedő időszeletet fogja majd megörökíteni.
A nagy érdeklődéssel kísért premier után a Litea könyvesboltban kérdeztük az alkotókat. Előbb Gaal György osztotta meg velünk gondolatait.
– Házsongárd neve nem a temetőé eredendően, hanem a Kolozsvártól délre elterülő domboldalé. Az 1500-as évektől előfordul a dokumentumokban, de eredete mind a mai napig vitatott. 1905–10 körül kezdték összekapcsolni a városi köztemető nevét a domboldal nevével, és így alakult ki a Házsongárdi temető. Az első nagy visszhangú említése éppen Áprily Lajos versében volt, és azóta így ismert a magyar kultúrában.
Valóban nagy eredmény, hogy egy ilyen reprezentatív, szép album elkészült. S ha igaz, szeptember–októberre megjelenik a második része is. Az első kötet 1850-ig mutatja be a temetőt, minden fejezet élén várostörténet is van.
Nem előzmények nélküli ez a hatalmas munka, én már negyven év óta publikálok: számos tanulmány, s két kötetem is napvilágot látott a sírkertről. Legismertebb a Tört kövön és porladó kereszten című, 1997-ben megjelent munkám. A mostani nagy kötet nem a táji beosztást alkalmazza, először a 16–17. századi sírokat mutatja be, azután a 18–19. század első felét. A második kötet két nagyobb fejezetből áll majd: a 19. század második fele és a 20. század kap benne helyet.
A temetővel úgy ismerkedtem meg, hogy ott nyugodtak nagyszüleim. Utána kiköltöztek anyai rokonaim, most pedig már a szüleim is ott pihennek. Mind többet sétáltam arra, a közelben laktam, és egyre jobban megismertem az impozáns sírokat, a temetőben nyugvó híres emberek neveit. Nagybátyám, Mikó Imre jogász, szociológus ébresztett rá, hogy ez egy olyan kegyhely, amit őrizni és kutatni kell. Egyetemista koromban születtek első írásaim, később a fontosabb összefoglalások. Egyre telik a temető, újabb neves halottak kerültek ide, nagy költőnk, Lászlóffy Aladár tavaly óta fekszik benne.
Házsongárd egy része az evangélikus egyház kezén van, a többi városi köztemető. A lutheránus aránylag kis részt képez, talán ötöde a nagy egésznek. Ez megmaradt, és ma kezd igazán magyar jellegű sírkertté válni. Ha egy neves emberünk meghal, ott még mindig szorítanak neki helyet. Az 1700-as évek közepe táján nyílt meg, és főleg az 1820-as évektől tartalmaz néhány jelentős síremléket. Itt nyugszanak az evangélikus papok, jeles költőnk, Reményik Sándor, aki főgondnok volt, Bartalis János, az írótárs, sok teológus tanár. Nemcsak lutheránusok, más vallásúak is szép számmal kerültek ide, sok a német feliratú sír is. Itt bolyongani, eltévedni a mély csöndben felemelő és elgondolkodtató. A halál ösvényein az élet kíséri az embert.
Nézem és lapozom: három év szakadatlan munkája van ebben a csodálatos könyvben. Talán a Magasságok Istene is biccent a fejével: gyönyörű ez a közös vallomás! Pénzben nem mérhető, szellemiekben annál inkább. Mert Házsongárd néma üzenet. Tanúságtétel. Múltunk és születő jövőnk. A tört kövek, kopott betűk, napégette fejfák az örök igazságot hirdetik.
Gránitz Miklós fotóművész is meghatottan beszélt a könyvről, idővallató fotóiról:
– Hallottam, hogy megrongálják a házsongárdi magyar sírokat, elhanyagolják, és a legtöbb pusztulásra van ítélve. Elmentem és megnéztem, rögtön tudtam, hogy meg kell örökíteni: le kell fényképezni őket! Éveken keresztül őrző angyalok vettek körül, biztattak és segítettek. Most itt vagyunk mind, együtt, és ez kétszeres örömet jelent.
Ebben a könyvben szeretet is van. Bizalom egymás iránt. Talán ezért kaphattam meg a kripták kulcsait, hogy szabadon mehessek, és mentsem a veszendő értékeket. Olyan kötetet akartunk készíteni, hogy harminc-negyven évig ne ne kelljen kiegészíteni. Valóban örök Házsongárd legyen. Azt hiszem, megérte a sok fáradság. Sikerült szép és igaz könyvet teremteni!
Kolozsvár híres sírkertje, a Házsongárdi temető 1585 óta fogadja földjébe Erdély halottjait. A polgárok mellett tudós lelkészek és tanárok, városvezetők, jeles politikusok, híres írók, művészek tértek ide. Itt pihen a zsoltárfordító Szenczi Molnár Albert, a pedagógus Apáczai Csere János, a nyomdász Tótfalusi Kis Miklós, az utazó Bölöni Farkas Sándor, a regényíró Jósika Miklós… A Trianon utáni nehéz időkből az építész-író Kós Károly, az istenes költő Dsida Jenő és Reményik Sándor, a tragikus ikersorsú Szilágyi Domokos és Hervay Gizella…