Kultúrkörök
Országunk istápja
Gyönyörű gyerekkori ünnepek villannak belém. Kezdve a forró nyári aratással: éles kaszával a férfiak, sarlóval az asszonyok, én mint vízhordó fiúcska a magas diófa alatt várom, hogy szaladjak a szomjazókhoz. És később, cséplés valamelyik közeli tanyán, összejönnek az emberek, hordják az asztagokat, a nagy szegénységben is kereszttel szegi meg a legidősebb az új kenyeret…
Emlékszem, egy kilencvenéves nénike halkan énekelt: „Ó, Szent István, dicsértessél, / Menny- és földön tiszteltessél, / De főképpen nálunk ma, / Mint országunk istápja.” Milyen szép, ritkán hallott megfogalmazás nagy királyunkról.
Bölcsőfaragó. Országépítő. De legelőbb is alapító. Gondoljunk bele: úgy alakult az élete, hogy érezte és tudta, ezt kell tennie. És lett országalapító István király! Ami nem kisebb feladat volt, mint a maroknyi nép mentése a világviharokban. Nem fegyverekkel, nem kincsekkel, a hit által. A kereszt jelének láthatatlan erejével.
Lenyűgöző ez a sok-sok áldozattal megtartott ország. A nehéz századokon átlábaló folyamatosság. A töredék kövek a templomromokon; az észrevétlenül belénk égett arc, a nem ismert, mindenkinek maga elképzelte királyarc. Figyel és kísér bennünket, ezért is jó magyarnak lenni. Itt lakni. Tenni és teremteni, hogy megmaradjunk!
Lassan ezeresztendős vita, hogy mit köszönhetünk István királynak. A kérdés érvek és ellenérvek tüzében ég ma is. Érdemes hát az ünnepen végiggondolnunk, imádságban végigélnünk történelmünket. Talán elég döntésének helyességét abban lemérnünk, hogy ma, ezer nehéz esztendő után is magyarul értekezünk minderről.
Első nagy királyunk, István alakja és személyisége évszázadok óta foglalkoztatja az alkotókat. Koronázási palástban ábrázolták, a veszprémi templomot alapító Gizella királynéval együtt, de egyedül is, a Képes krónika díszes iniciáléjában állva éppúgy, mint idő koptatta freskón, harcba indulóként.
Feltűnő, hogy a 19. században kevés szobron jelenik meg nemzetformáló királyunk. A 20. században – 1906-ban – a budai Várban felállított Stróbl Alajos-művet elmarasztalták, Ady így fogalmazott: a „Halászbástya kulisszái közé telepített kompozíció túldíszített és méltatlan emlékezés”.
Az utóbbi ötven évről elmondhatjuk, lassan minden városunkban, falunkban találunk őt idéző alkotást. Medgyessy Ferenc Győrben elhelyezett szobra az egyik legszebb munka, Varga Imre királya a vatikáni magyar kápolnát díszíti, Gömbös László fából faragott mellszobra Őriszentpéter büszkesége. A nemzeti összetartozásunkat erősítő 2000–2001-es millenniumi évben hatvankét művet állítottak föl, a katolikus Dunántúlon ugyanúgy, mint a kálvinista Alföldön.
Kiemelkedik közülük Kő Pál szobrászművész István királya. Lassan tíz éve, hogy figyelem, ha arra járok, a közelében megpihenek. Beszélgetek a népmentő nagy királlyal. A lukácsházi parkban, fenyők alatt álló szobra előképe, kis változata a gellérthegyi sziklatemplom előtt elhelyezett emlékműnek.
A mester szakított a lovon büszkén ülő lovas alakjával, földre állította hősét, aki fiatal ember, az utódláson töprengő férfi. Nem nagy, díszes palástban van, rövid, korabeli zubbonyban, harisnyában és hegyes orrú cipőben. Erős bal karjával a templommintát öleli magához. Fején abroncskorona. A pompás paripát díszítő takaró, az ősi formájú nyereggel a hátteret képezi. Fönt a kereszt, az ikonbarna hegyoldal a vasrácsos kapuboltozattal. Lépcső, kis tér, ott áll és vár a fiatal király. Megkérdezi a sziklatemplomból kijövőket: kiért imádkoztatok? Nézi a rohanó várost, biztatja az embereket: építsetek és szépítsetek! Mögötte a szürke Duna, a zöld Szabadság híd.
Körkörös erkély a szobornál, kőpadok, sokan leülnek a szobor elébe, a gyerekek fölmásznak hozzá: „Szia, gyere gördeszkázni” – hívja egy kisfiú.
Erős oszlopokon áll István király. Néz és töpreng, ezer év egy pillanatban. A jövőbe tekint. Az augusztusi szél fölerősíti szavait: „Megmaradni!” „Válaszd azt a Nyugatot, ahol szóhoz jutunk, és befolyásoljuk sorsunkat, esetleg a másét is!…” „Itt élned-halnod kell!”
Fenyvesi Félix Lajos