Cantate
Szent, örök Isten, nincsen hova lennem
A humanizmus a reneszánsz időszakában a művelődés egyik meghatározó irányzata volt. Ez az eszme kiváltképp az irodalomban és az oktatásban hozott nagy jelentőségű változásokat, de még a teológiába is „beleavatkozott”. A reformáció és a humanizmus ugyanis sok tekintetben egymást erősítették, ráadásul a legtöbb reformátor egyben humanista iskolázottságú is volt.
A humanista szellemű iskolák tananyagának alapvető részét képezte az antik versmértékek oktatása, méghozzá az ének segítségével. Ezeket a tanulási segédeszközként felhasznált dallamokat humanista metrikus énekeknek nevezzük.
Ilyen tanító célú dallamból alakult ki heti énekünk, a Szent, örök Isten, nincsen hova lennem (EÉ 431) dallama is, mely Honterus János reformátor, lelkész, iskolai rektor 1548-ban kiadott tankönyvének egyik darabja. A 32 latin nyelvű ódát és a hozzájuk tartozó 21 kórusletétet tartalmazó Odae cum harmoniis című tankönyvet a Magyarországon legnagyobb hatást kifejtő metrikus énekkiadványként tartjuk számon.
Heti énekünk dallamának őse Eheu fugaces Postume, Postume szövegkezdettel az alkaioszi strófa tanításához szolgált mintául. Ez az eredetileg ./-./–/-../-./-// lüktetésű antik sorképlet – melynek talán leghíresebb példája Berzsenyi Dániel A magyarokhoz (I.) című verse („Romlásnak indult hajdan erős magyar!”) – népénekként –../–/…./–// ritmusúvá egyszerűsödött. Ezáltal bár az antik versforma éppen lényegét, jellegzetes lüktetését veszítette el, mégis ez a szükségszerű átritmizálódás tehette csak alkalmassá e darabokat a gyülekezetben való közös éneklésre.
Az Eheu fugaces dallamát kezdetben a Dicsérd az Istent mostan, ó, én lelkem kezdetű, a 146. zsoltárt feldolgozó parafrázisra énekelték, később a református egyház egyetemes főgondnoki tisztét betöltő Ráday Pálnak a Meghódol lelkem tenéked, nagy Felség című énekszövegével kapcsolódott össze, s él ma is a református gyakorlatban.
Énekeskönyvünkben Túrmezei Erzsébet (1912–2000) szövege hordozza e dallamot. A diakonissza költőnő áldozatkész, fáradhatatlan munkájával élete végéig a Fébé Diakonisszaegyesület kötelékében szolgált, emellett verseinek első publikálása (1938) óta, még a diktatúra embert próbáló éveiben is kitartóan folytatta költői tevékenységét. Az evangélikus énekeskönyv szerkesztéséhez 105 énekszöveg megírásával, illetve fordításával járult hozzá, melyeken keresztül ma is szolgálja és megszólítja egyházát.
Fekete Anikó