Evangélikusok
Ahol „szuperek” a gondnokok
Látogatás a nyolcvannyolc éves Szuper Györgynél
A nappali szoba falán a Szuperek családfája egészen 1799-től, a szekrény tetején a kovácsok céhének kancsója 1825-ből, míg az asztalon a dunaföldvári evangélikus egyházközség százéves fennállásának alkalmából kiadott jubileumi, 1927-es emléklap másolata – tárgyak, amelyeknek a történetével megismerkedhettem azon a keddi napon, amikor otthonában meglátogattam a dunaföldvári gyülekezet egyik oszlopos tagját. Szuper György hat évig volt presbitere, majd 1952-től 1986-ig, harmincnégy esztendőn át gondnoka a közösségnek.
Beléptemkor nevetve kérdezte, hogy hoztam-e magammal pizsamát, mert ha ő egyszer elkezd mesélni, akkor annak még másnap sem lesz vége. Nem maradtam másnapig, de a náluk töltött délután alatt is egy családjához és gyülekezetéhez hű evangélikus örömökben és próbatételekben egyaránt bővelkedő életútja rajzolódott ki előttem.
A sváb gyökerű Szuperek férfiai kovácsdinasztiát alkottak, míg a család nőtagjai között az uradalmi szakácsnői poszt öröklődött. Egy 1770-ből származó német nyelvű okirat szerint az ükapa, Szuper József Levél településre szóló borkereskedelmi engedélyt kapott. Így a dédapa, Szuper Lőrinc már Magyarországon született 1799-ben, a család pedig 1880 óta él Dunaföldváron, amikor is Gyurka bácsi kovács nagyapja beköltözött a településre.
Jellemzően vigyáztak arra, hogy a családba lehetőleg ne kerüljön más vallású és más szakmájú tag – így Gyurka bácsi húszévnyi, hobbiként végzett családfakutatásának eredményeként apai és anyai ágon is rengeteg kovácsot tudnak felmutatni.
Ősi evangélikus családról lévén szó a dunaföldvári gyülekezet templomépítő tagjai között is ott voltak. Gyurka bácsi apai nagyapja volt a Szuper családból az első gondnok az egyházközségben. Az anyai, Heusche nagyapa jól állt anyagilag, és valószínűleg ő is hozzájárult a harangöntés költségeihez. Ennek írásos nyoma ugyan nincs, de a harangon található több név közül az egyik az övé.
A család – ahogyan ma mondanánk – szakmailag is a csúcson volt. Az apai nagyapa volt a dunaföldvári kovácscéh atyamestere, vagyis vezetője. Ennek emlékét őrzi „Földvár betsületes, érdemes kováts czéhének korsaja”, amelyen az idézett soron kívül az 1825. április 25-ei dátum is olvasható. A céhen belül később Gyurka bácsi édesapja lett a korelnök.
A kovácsmesterséget a fiú is továbbvitte, bár a kis Gyurka szívesebben lett volna erdész. Különös érzéke volt az állatbetegségekhez is, így nemegyszer megállapította, hogy a lónak mi lehet a baja – az Isten is gyógykovácsnak teremtette. Rátermettsége a családon kívül is hamar kiderült.
Sashalmon töltötte a tanulóéveket 1937 októberétől 1941 októberéig. Még másfél éve sem volt inas, amikor a mestert bevitték katonának, és ő az akkor tizenhat éves tanoncra bízta a műhely vezetését. Két év inaskodás után Gyurka letette a mestervizsgát, bár az ezt igazoló papír még egy darabig váratott magára, hiszen hivatalosan nem lehet ilyen rövid idő alatt mestervizsgát tenni. Sok szempontból nehéz évek voltak ezek, mert megtapasztalhatta a kenyérjegy, az éhezés, a pénznélküliség időszakát.
A katonai bevonulást ő sem kerülhette el. A seregben elvégezte a repülőakadémiát, de hiába kapta meg az elméleti képzést, nem repülhetett, mert a gyakorlatra nem volt benzin. És hiába volt osztályelső, nem kapott róla papírt, mert időközben Szálasi átvette a hatalmat. Gyurka bácsi végül a rádiófelderítőkhöz került.
Két hetet volt otthon, de november 1-jén újra be kellett vonulnia. A terézvárosi, a ferencvárosi és a józsefvárosi telefonközpont kiépítéséhez vezényelték.
Amikor 46 októberében leszerelhetett, néhány evangélikus hittestvérrel két hétig takarították a dunaföldvári templomot, amelyet az oroszok istállónak használtak. Presbiterséget is vállalt. Az idő tájt került a gyülekezetbe Mihácsi Lajos lelkész, aki addig szintén a fronton teljesített katonai szolgálatot.
Gyurka bácsi édesapja rövidesen agyvérzést kapott, így rá hárult a feladat, hogy a családról gondoskodjon, ellássa a céhen belüli feladatokat, valamint átvállalja a gyülekezetben a gondnoki teendőket. Mihácsi lelkész úrral járták Földvárt és a környező településeket, hogy életben tartsák vagy újraélesszék a gyülekezeteket. Akkoriban épült ki Pentele mezővárosából hazánk első „szocialista városa”, Sztálinváros, a későbbi Dunaújváros. Az ottani evangélikusok összegyűjtésének feladatát a földváriak vették magukra.
Az 1952. esztendő azért is fontos az életében, mert – az Úristen kemény próbatételei után – a hétszeres vőlegényből szeptember 20-án férj lett. Feleségével ötvenkét évet éltek le békességben. Két lányuk született, Jutka és Márti. Az idősebbik esztergályos lett, a fiatalabb pénzügyi iskolákat végzett.
Az inasévek, a katonaság és a Szálasi-időszak eseményei mind térben, mind lélekben eltávolították Gyurka bácsit a hitbeli dolgoktól. Hazatérte után – saját bevallása szerint – inkább kötelességtudatból intézte a vállalt vagy rábízott feladatokat, de a próbatételek és a nehézségek mind közelebb vitték őt Istenhez. „Sok mindenen mentem keresztül, de a Jóistennek meg az őriző angyalomnak nagyon sokat köszönhetek” – összegezte életét.
A dunaföldvári gyülekezet pedig neki és családjának köszönhet sokat, hiszen több évtizedes szolgálatuk alatt szívügyük lett a maroknyi evangélikusság sorsa. Weiss József nevű unokatestvérével együtt nemcsak anyagiakkal, de kétkezi munkával is sokat segítettek például a gyülekezet épületeinek felújításakor. Gyurka bácsinak köszönhetően a templom harangja elektromos működtetésű. Viccesen úgy fogalmazott: „A nagyapám adta a harangot, én pedig a harangozót.”
Boda Zsuzsa