Kultúrkörök
Yblről röviden
Vajon kinek melyik Ybl Miklós (1814–1891) tervezte épület lehet a kedvence? A zenerajongók minden bizonnyal az Operaházat említenék. A kastélyok és paloták szerelmesei esetleg hirtelenjében nem is tudnák, hogy melyik úri lakot válasszák: a Magyar Nemzeti Múzeum környékén elhelyezkedő paloták valamelyikét, a parádsasvári Károlyi-, a szabadkígyósi Wenckheim- vagy inkább a turai Schossberger-kastélyt? Az Isten előtti elcsendesedésre alkalmat adó hajlékok csodálói vélhetően a fóti római katolikus templomot választanák, de ha valaki közülük egy személyben kecskeméti lokálpatrióta is, akkor – legalábbis így illenék – a hírös város evangélikus templomát jelölné meg.
És ha már az egyházi épületeknél tartunk: a végeredmény ismeretében talán még a klasszicizmus hívei is megbocsátják Yblnek, hogy Hild József halála után a fővárosi Szent István-bazilika építését saját tervei szerint, neoreneszánsz stílusban folytatta. (Pollack Mihály tanítványaként inasévei alatt feltehetően klasszicista stílusú épületek tervezésében működött közre, de miután saját lábára állt – részben itáliai tanulmányútjai hatására –, szakított ezzel a formanyelvvel.)
Pályája elején – kezdetben mestere fiával, Pollack Ágostonnal dolgozott együtt – a romantika jegyében alkotott; a már említett fóti és kecskeméti templom is e stílus remeke. Később a neoreneszánsz felé fordult; legérettebb alkotásai a Fővámház (a mai Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Karának épülete), illetve az Operaház.
Ybl a magyar főúri világ egyik legkedveltebb építésze volt, olyan híres arisztokrata családok bízták meg, mint a Zichy, Festetics, Apponyi, Andrássy, Esterházy, Széchenyi és Orczy.
Érdemei elismeréseként 1882-ben a Lipót-rend lovagkeresztjével tüntették ki, 1885. június 21-én pedig Ferenc József a főrendiház tagjává nevezte ki.
V. J.