e-világ
Teremtésvédelem – feladat és esély
Beszélgetés Nobilis Márióval
Nagyjából egy időben – 2008-ban – jelent meg a Luther Kiadó gondozásában A teremtés ünnepe című tanulmánygyűjtemény, illetve a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia körlevele a teremtett világ védelméről, valamint a hozzákapcsolódó három kiadvány. A katolikus egyházban folyó teremtésvédelmi munkáról Nobilis Márió püspöki tanácsost, a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola tanársegédjét, az Országos Lelkipásztori Intézet (OLI) igazgatóját kérdeztük.
– Mikor erősödött fel a katolikus egyházban a teremtett világ iránti felelősségvállalás kérdése, és miként mutatkozott meg a gyakorlatban?
– Ha a katolikus egyház egészét nézzük, azt kell mondanunk, hogy a gyökerek messzire nyúlnak vissza. Nemrég hallottam egy érdekes előadást, mely bemutatta, hogy azok közül a felismerések közül, melyeket a 20. század általános eszmetörténetében általában a környezettudatos gondolkodás fejlődése mérföldköveinek szoktak tartani – olyasmikre gondolok, mint például a Római Klub által publikált A növekedés határai fő gondolatai –, jó néhány rendre öt-tíz évvel korábban már megjelent a pápák írásaiban. Szellemileg tehát az egyház legalábbis lépést tartott a világ vezető tudósainak kutatásaival.
A gyakorlat útja azonban sokkal rögösebb. Míg a nyugati országokban a hetvenes évek végétől egyre többfelé tűnik fel a katolikus közösségek körében a teremtéstudatos gondolkodásmód, addig nálunk, Magyarországon – sok más hasonló témával párhuzamosan – az egyházon belül mind a mai napig inkább egy kisebbség tekinthető elkötelezettnek ebben az ügyben. Mondhatni úgy is, hogy az úttörés, az alapítás fázisában vagyunk e téren, aminek persze vannak előnyei is – lehet mások hibáiból tanulni, vargabetűket ki lehet hagyni –, de a lemaradás érzése határozottan erősebb.
– Hogyan kapcsolódott be Ön ebbe a munkába, és hogyan lett a „felelőse”?
– Én magam korábban elsősorban ifjúságpasztorációval foglalkoztam, illetve az Országos Lelkipásztori Intézetben olyan témákba dolgoztam bele magam, mint például a katekumenátus. 2005 körül kezdtem felfigyelni a teremtésvédelem témakörére. 2007-ben részt vettem az osztrák lelkipásztori napokon, amelyeknek abban az évben ez volt a témája. Itt láttam át először igazán az ügy sokféle megközelítési lehetőségét, pasztorális és spirituális távlatait, és értettem meg kiemelkedő fontosságát.
A következő évben a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elhatározta az ezzel a témával foglalkozó pásztorlevél kiadását. E körlevél egyik kiegészítő kötetének szerkesztésére kértek fel, és innentől már egymásból következtek a lépések. De hozzá kell tennem, hogy semmiképp sem szeretnék a téma egyetlen katolikus „felelősének” szerepében feltűnni: hála Istennek, többen többféle kiindulásból foglalkoznak a kérdéssel. A mi teremtésvédelmi munkacsoportunk az egyik ezek közül, mely helyzeténél fogva – mint az OLI egyik munkaközössége – igyekszik egyfajta koordináló, katalizáló szerepet betölteni.
– A három segédanyag különböző módon nyújt útmutatást azoknak, akik komolyabban szeretnének foglalkozni a környezetvédelemmel mindennapi életük, munkájuk során, illetve rávilágít arra, hogy napjainkra mindenkit – habár különbözőképpen – érintő kérdéssé váltak a környezeti problémák. Milyen visszajelzések vannak azóta? Mennyire van jelen ez a téma az egyes közösségek, plébániák életében?
– Azt mondhatom, hogy az ébredés, a felismerés fázisában vagyunk. A szám kicsi, a tendencia viszont erős: szinte hétről hétre bukkannak fel hírek arról, hogy újabb és újabb katolikus közösségek kezdtek érdeklődni az ügy iránt.
Azt gondolom, nagyon jó lépés volt a püspöki kar részéről rögtön három gyakorlati kötettel kísérve kiadni a körlevelet. A hívek körében érezhető ennek hatása: a praktikus útmutatások segítségével sokkal hamarabb „tudják hova tenni” a témát, megértik, hogy az ő életüket hogyan érinti az elméletben felvázolt kérdés. Ugyanakkor erős tévedés lenne azt gondolni, hogy már mindenki hallott a dologról, és főleg azt, hogy meg is értette volna alapvető fontosságát, akkor is, ha bizonyos „jól informált” – például fiatal, családos, városi, internetet használó, hitét aktívan gyakorló – körökben már nem újdonság a téma. Hosszú munka áll még előttünk e téren.
– Az OLI Teremtésvédelmi Munkacsoportja aktív szervezője a szeptember 26-án a budapest-szentimrevárosi plébánián megrendezendő ökumenikus teremtésünnepnek. Hogyan készülnek az egyes közösségek erre az alkalomra?
– A magyar katolikus egyházban ez a hagyomány még csak csíraszerű: az elmúlt években még nem járta át e kezdeményezés a katolikus köztudatot. Általában olyan helyeken mozdult meg valami, ahol élő ökumenikus kapcsolatok adtak bátorítást a próbálkozásoknak. Elsődleges feladatunk tehát most a tájékoztatás, a figyelemfelkeltés és az ötletek terjesztése, hogy minél több helyi közösség kapjon lendületet a cselekvésre. Ennek szolgálatába szeretnénk állítani a rendelkezésünkre álló kommunikációs csatornákat, mindenekelőtt a teremtesvedelem.hu címen található honlapunkat. A katolikus pasztoráció a tapasztalat szerint augusztus végéig „nyári álmot alszik”, jobban mondva a lelkipásztorkodás ilyenkor más területeken, például a táborokban zajlik, így a munka dandárja még csak most következik – jól kell tehát időzítenünk…
– Többévi lelkipásztori, egyetemi lelkészi, tanári szolgálata alapján lát-e elmozdulást abba az irányba, hogy az egyéni érdekek és a ma annyira sulykolt önmegvalósítás helyett az összefogás, az embertársakért és a teremtett világért való együttműködés vezérelje mindennapjainkat?
– Meggyőződésem és újra meg újra tapasztalatom is, hogy miközben a média és a közgondolkodás erősen individuális, addig a mindennapi emberi kapcsolatok erőterében csendben, de folyamatosan előnybe kerülnek a közösségi, szeretetre épülő, önzetlen – megkockáztathatjuk még a nem hívőkre gondolva is: evangéliumi – gesztusok. A keresztények és különösen az „írástudók” – beleértve a keresztény médiát – felelőssége ennek a felismerésnek a befogadható módon való „felhangosítása”. A teremtésvédelem ügyével „kopogtatva” is rengeteg nyitott ajtóval, jószívű fogadtatással találkozom és azzal, hogy nagyon sokan érzik, sejtik már maguktól is, merre kellene menni, de nagyon várnak egy pontosabb útmutatásra.
Különösen építőnek tartom ennek kapcsán annak bemutatását, hogy a teremtésvédelem esetében nem valamiféle „kívülről az egyházra aggatott”, idegen témáról van szó, hanem az evangélium lényegéből, Krisztus tanításának lényegéből fakadó lelkületről, szemléletmódról. S a környezet, a mai világ nagy problémáinak megoldásához – Mily meglepő! Vagy tán mégsem? – végső soron nem is kellene mást tennünk, mint következetesebb tanítványoknak, jobb Krisztus-követőknek lennünk…
– Végezetül melyek azok a környezetvédelmi szempontok, amelyeket személyes életében fontosnak tart, és amelyeket nap mint nap be is tud tartani?
– Számomra is jelentős felismeréseket, belátásokat hozott a teremtésvédelem ügyével való elmélyültebb foglalkozás. Apró, de határozott változtatásokra ösztönzött mindennapi életemben. Erősen átalakultak a vásárlási szokásaim: sokkal jobban odafigyelek arra, mit, mennyit és hol vásárolok, előnyben részesítve a kevésbé csomagolt, közelebbi helyről származó, a természeteshez közelebb álló cikkeket. Tudatosabb lettem az erőforrások – víz, elektromos áram, gáz – felhasználásában is.
A legnehezebb feladat számomra a közlekedés terén mutatkozik. Munkám során ugyanis elég sokat kell utaznom; ennek ellenére erősen törekszem arra, hogy amikor csak lehet, a személyautó helyett tömegközlekedést vagy kerékpárt használjak, netán gyalogoljak.
Magamon is újra meg újra megtapasztalom, amit másoknak is igyekszem elmondani: elsősorban szemléletformálásra van szükség, amiből aztán következetesen fakadnak a konkrét tettek. Mert a teremtés iránti felelősség lelkisége nagy feladat és egyben nagy esély is az egyház missziójának – de csak akkor felelünk meg ennek a kihívásnak, ha hitelesek vagyunk: elsőként nekünk kell életté váltani, amit hirdetünk.
Jerabek-Cserepes Csilla