Keresztény szemmel
Régebbi gondolatok – mai kiegészítés
Rövid hozzászólás az alkotmányozás egy kérdéséhez
A közelmúltban levél érkezett hivatalomba a Magyar Országgyűlés Alkotmány-előkészítő eseti bizottságának elnökétől, amelyben egyházunk véleményét is kérik a tervezett új alkotmány előkészítő munkálataihoz. Többeknek – például püspöki tanács, zsinati elnökség, teológiai tanárok, egyházjogász szakember – elküldtem a levelet, hogy közösen alakítsuk ki álláspontunkat e fontos kérdésben. Remélem, a jelzett határidőig beérkeznek a válaszok.
Most csak arról a sokakat foglalkoztató kérdésről szeretnék néhány gondolatot megfogalmazni, amelyet talán túlságosan is leegyszerűsítve így fogalmazott meg az egyik hetilap: szerepeljen-e Isten az alaptörvényben? Először azt idézem, hogyan fogalmaztam 2003. október 12-én a Vasárnapi Újság című rádióműsorban elhangzott, az új európai alkotmány körül kibontakozott vitára reflektáló szavaimban. Megszólalásomnak akkor a Betű és Lélek címet adtam:
„Mélységesen egyetértek azokkal – politikusokkal, egyházi vezetőkkel, az értelmiség meghatározó személyiségeivel –, akik itthon és külföldön az elmúlt hetekben erőteljesen síkra szálltak azért, hogy az új európai alkotmányban történjék utalás földrészünk keresztyén örökségére. Vitán felül igaza van azoknak, akik azt állítják, hogy nemcsak a görög kultúra és a felvilágosodás formálta olyanná, amilyen, hanem kétezer év alatt a keresztyénség hatása is markánsan alakította a »vén Európa« arcvonásait. Közhelyszámba megy már, ha utalunk a kultúra bármely területére, az építészet, képzőművészet, irodalom, zeneművészet nagyszerű alkotásaira, amelyek meg sem születtek volna a keresztyénség hatása nélkül. Az európai szellemtörténetet is átjárta, formálta, inspirálta a keresztyénség tanítása, világnézete. Ha szűkebb pátriánkra, Magyarországra gondolunk, akkor is így látjuk: történelmünkből kivehetetlen nemcsak Szent István királyunk öröksége, de például az is, hogy anyanyelvünk irodalmivá válásában a bibliafordításoknak – elsősorban a Károli Gáspár-félének – páratlan jelentősége volt. Nagy művészeinket, költőinket sem értjük meg alapvető bibliai ismeretek nélkül. Folytassák csak nyugodtan, kedves hallgatóim, a jól ismert példákat, érveket!
S mégis messzemenően megértem azokat a hazai és külföldi személyiségeket – legyenek bár politikusok vagy a kultúra bármely területének képviselői –, akiknek más a véleményük. Talán meglepő az előbbi szavaim után, de megértem azokat, akik azt mondják, hogy a 21. század Európájának alapdokumentumában nem kell ilyen utalásokat tenni, nem kell hivatkozni holmi keresztyén örökségre. Fáj miatta a szívem, de meg kell értenem őket – bár érvelésüket egészen más okok miatt tartom megfontolandónak, mint ahogy ők gondolják, mondják. Tudom, magyarázattal tartozom most.
Megkísérlem néhány mondatban megadni ezt a magyarázatot; nem lesz könnyű – de nem lesz nehezebb sem, mint az a helyzet, amiben vagyunk. Kérem, tegyük kezünket a szívünkre, és feleljünk őszintén a következő kérdésre: mai életünket itt Európában tényleg meghatározza keresztyén meggyőződésünk, hitünk? Valóban úgy élünk, ahogy ez az örökség kötelez bennünket? Ha körülnézünk hazánkban, kisebb-nagyobb közösségeinkben – söpörjünk most csak a magunk portája előtt –, valóban azt látjuk, hogy életünket a sokszor emlegetett vallásos meggyőződés, hitbeli elkötelezés járja át? Nem sokkal inkább az-e a helyzet, hogy ezek a büszkén emlegetett értékeink egyre jobban elszakadnak mindennapi életünktől, és a múlt szép emlékei közé süllyednek? Lehet felidézni, emlegetni őket, de többnyire csak azzal az álszent sóhajtozással tesszük ezt, hogy sajnos ma már nem lehet így élni, hiszen más lett a világ, s nekünk, ha élni akarunk, alkalmazkodnunk kell a megváltozott szabályokhoz. Igen, tragikus, de ez a helyzet: ebben a »big brotheres« túlélőshow-kra izgalomba jövő, aranyborjú körül táncoló, »való világban« úgy élünk, etsi Deus non daretur, mintha Isten nem lenne. Mintha elfelejtettük volna, hogy Istennek is köze van életünkhöz, s létünk célját ő akarja kijelölni. Mintha egyáltalán nem izgatna bennünket, hogy Jézus Krisztus szava számunkra is kijelöli a jó és bűn határát. Nem hallgathatom el a nyomasztó, nyugtalanító kérdést: nem csak azért kell az a néhány szó az európai alkotmányba, hogy megnyugtassuk lelkiismeretünket: őrizzük a még pislákoló lángot?
A szekularizáció, az elvtelen liberalizmus és szabadosság ellen egyébként sem elég így küzdeni. Ez a küzdelem a szív, a lélek mélyén kezdődik, s ott kell először győzni, hogy aztán ez a győzelem örömével, erejével, békességével átjárhassa életünket, és hitelessé tegye tanúságtételünket. Ahogy János apostol írja: »A győzelem, amely legyőzte a világot, a mi hitünk.« (1Jn 5,4b) S ez nem a betűkön, a szavakon, hanem a lelkek, életek megváltozásán múlik.”
Hét évvel ezelőtti szavaimat most is vállalni tudom. Mégis ki kell egészítenem az akkori mondatokat – még akkor is, ha magam is tapasztalom, hogy a szekularizáció hatása nem szorult vissza a mögöttünk hagyott évek folyamán, sőt megerősödött, és ha a magukat elkötelezetten keresztyénnek és a maguk módján vallásosnak mondók aránya nem is változott meg a meggyőződésünk szerint kedvező irányban. Meglehet, hogy alkotmányjogászok és a jogalkotásban járatos más szakemberek szerint nem szakszerű az álláspontom, de úgy gondolom, hogy az alkotmánynak, a nemzet közössége alaptörvényének nemcsak az a feladata, hogy reflektáljon a mai életvalóságra (ahogy az egyes törvények teszik), hanem a preambulumban, vagyis az előszóban alapértékeket, ideákat is meg kell fogalmaznia. Jó lenne megtalálni a mai helyzetünk realitására is figyelő, de a sokak számára mégis fontos, életet, erkölcsöt meghatározó lelki dimenzióról is tanúságot tévő mondatot.
Örömmel és teljes egyetértéssel üdvözölném, ha azt olvashatnám készülő új alkotmányunk előszavában, amit a Heti Válasz című újság augusztus 19-i száma a lengyel alkotmány előszavából idéz, tudniillik hogy új alkotmányukban megjelennek mindazok értékei, „akik hisznek Istenben mint az igazság, az igazságosság, a jó és a szép forrásában, valamint mindazoké, akik e hitet nem osztják, és eme egyetemes értékeket más forrásból eredeztetik”.
Ittzés János püspök Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület