Evangélikusok
Alauda József, a lőcsei polihisztor
Az 1595-ös ötvárosi hitvallást – a hitelvek lutheri tanokhoz való igazítását – elfogadó, a Habsburgok uralta Magyar Királyság területén fekvő Bártfa, Eperjes, Kassa, Kisszeben és Lőcse városa a három részre szakadt Magyarország egésze tekintetében is igen jelentős vallási, kulturális és kereskedelmi központnak számított. Ezen települések életét és jólétét alapvetően német eredetű, lutheránus vallású és az átlagos magyarországi viszonyokhoz képest jóval korábban polgárosult réteg határozta meg. E kultúrkörnek tipikus képviselője volt a négyszáz évvel ezelőtt született Alauda József.
Alauda 1610 körül a felvidéki Lőcsén (ma Levoča, Szlovákia) született – abban a szepességi városban, mely Jókai Mór A lőcsei fehér asszony és Mikszáth Kálmán A fekete város című regénye által a magyarság számára mindig megőrződik. Eredeti családneve, a Lerch cipszer származására utal, a felvett Alauda név több hivatkozásban Aluda alakban szerepel; keresztnevét a kor szokásainak megfelelően a latinos Josephus formában használta, míg a szlovák nyelvű életrajzi források Jozefként említik.
Tanulmányait szülővárosában kezdte, majd 1628-tól 1630-ig a híres-neves wittenbergi egyetem diákjai között találkozhatunk vele. Három 1629-es és egy 1630-as keltezésű, latinul írt disszertáció fűződik a nevéhez. Ezek közül a szakirodalomban leginkább idézett disputációja (Disquisitio astronomica secunda de maculis lunae) Valentino Kinlenio adjunktus elnöklete alatt természettudományos témával, a Holdon látható foltokkal, az úgynevezett holdtengerekkel foglalkozott (írásművét több forrás helytelenül egy évszázaddal későbbre, 1729-re datálja). Az egyetemen szokásban lévő diák-üdvözlőversek sorában Kemmel János későbbi evangélikus lelkész és tanár 1659-ben többek között az univerzitás egykori diákjának, Alaudának ajánlotta feleletét.
Hazatérte után, 1630-tól 1641-ig Lőcsén tanított, valamint iskolai konrektorként működött. Ő volt továbbá az ifjú Thököly grófoknak – a Wesselényi Ferenc nádor által szervezett Habsburg-ellenes összeesküvés résztvevőjének, a kuruc hadvezér, erdélyi fejedelem Thököly Imre (1657–1705) édesapjának, Istvánnak (1623–1670), valamint féltestvérének, Zsigmondnak (1618–1678) – a nevelője. A helyi közéletben betöltött fontos szerepét jelzi, hogy 1641-től városi tanácsosnak, szenátornak választották meg, 1655-től 1660-ig pedig Lőcse bírói tisztségét látta el.
Alauda nevét költőként is számon tartják. Több latin nyelvű alkalmi költeményt jegyzett. Elsősorban lakodalmi verseket – közöttük a késmárki evangélikus teológus, tanár, orvos, császári matematikus, geográfus és csillagász Frölich Dávidnak és ifjú arájának szólót –, de gyászvers is fűződik nevéhez. 1634-ben Luther Márton katekizmusának Pribi¨ Dániel által szlovák nyelven megjelentett, csatolmányként elmélkedéseket, imádságos és énekeskönyvet tartalmazó kiadásába, 1638-ban Cebani Ábrahám szentírási idézetekkel, előhanggal, magyarázatokkal kiegészített evangélikus vallási költeményt tartalmazó kiadványába írt köszöntő verset.
Családtagjai közül lányáról, Alauda Zsuzsannáról van tudomásunk. Ő Günther Andrással (1634–1709) kelt egybe 1663-ban. Günther Maldurban (ma Podhorany, Szlovákia) született; Sárospatakon, Sátoraljaújhelyen, majd a wittenbergi és a jénai egyetemen tanult, Szepesolasziban (ma Spi¨ské Vlachy, Szlovákia), illetve Káposztafalván (ma Hrabu¨ice, Szlovákia) töltött be evangélikus lelkészi állást. A protestánsüldözések miatt a szászországi Lipcsébe menekült, aztán Naumburgban fődiakónusként szolgált.
Az írott források ebben a korszakban – úgyszintén felvidéki területen – hasonló vezetéknévvel, illetve keresztnévvel Alauda József (Iosephi) kisszebeni iskolarektort, Alauda Bertalan (Bartholomaeus) lőcsei evangélikus lelkészt és a német nyelvű gyülekezet adminisztrátorát, valamint Alauda Mihályt (Michaele) említik még, de a rokonság ténye és foka ma már nem állapítható meg.
Maga a lőcsei polihisztor, Alauda József 1664. december 14-én hunyt el.
Rezsabek Nándor